تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۱۰۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارش عملکرد به مناسبت دهه فجر؛

اجرای 24 طرح توسعه ای توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی

می متالز - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) گفت: 24 طرح توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو و ایمپاسکو تحت مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال اجرا است. وجیه ا... جعفری که به مناسبت دهه فجر سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: مجموع سرمایه گذاری طرح های فعال شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بیش از70 هزار میلیارد ریال است.
اجرای 24 طرح توسعه ای توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی

وی ادامه داد: به جز 2 طرح که با اعتبارات داخلی در حال انجام است، بقیه طرح ها با سرمایه گذاری حدود 67 هزار و 500 میلیارد ریال از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی درحال اجرا است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه این شرکت طی سال های 92 تا 95، در حوزه معدن و صنایع معدنی 8 اقدام مهم انجام داد، توضیح داد: این اقدامات شامل راه اندازی مجتمع پتاس خور و بیابانک پس از سال ها توقف (تولید محصول با عیار بیش از 95 درصد)، راه اندازی پالایشگاه قطران و تولید محصولات جانبی زغال سنگ در مجتمع کک سازی زرند توسط کارشناسان ایرانی و راه اندازی معدن آنتیموان، پایلوت تولید شمش آنتیموان در استان سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در کشور و همچنین بازسازی و راه اندازی کوره فروکروم به رغم عدم امکان وارادات بلوک و جرم کربنی (شروع تولید از سال 93 و صادرات فروکروم به بازارهای جهانی) و تکمیل طرح راه اندازی واحد بریکت سازی از پودر فروکروم جغتای است.

وی ادامه داد: همچنین، اجرای طرح های دانش بنیان تولید کنسانتره پرعیار (66 درصد) عناصر نادر خاکی برای نخستین بار در ایران، اجرای طرح پایلوت تولید پودر میکرونیزه و نانو از پسماندهای صنعتی در مجتمع طلای موته، انعقاد تفاهم نامه با صندوق فعالیت های معدنی کشور به منظور امکان مشارکت بخش خصوصی در پهنه ها و محدوده های اکتشافی شرکت، مبادله توافق نامه با سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان به منظور توسعه ژئوتوریسم در مجتمع های نخلک و پتاس خور و نیز حل و فصل معضل معدن زغال سنگ البرز غربی، از دیگر فعالیت های انجام شده طی مدت یاد شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، 8 تفاهم نامه همکاری با شرکت های بزرگ خارجی (در راستای گسترش روابط بین الملل) و برگزاری نشست های تجاری با شرکت های مختلف منعقد شد.

رشد 3 برابری حفاری های اکتشافی

جعفری با بیان اینکه توسعه فعالیت های اکتشافی انجام شده از سال 92 تاکنون منجر به ثبت رکوردهای اکتشافی جدید در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شده است، گفت: میزان حفاری به عنوان یک شاخص مهم اکتشاف از حدود 28 هزارمتر در سال 92 به حدود 86 هزار متر در سال 93 رسیده که رشد حدود 3 برابری را در برداشته است. ذخایر جدید اکتشاف شده زغال سنگ کک شو و حرارتی در محدوده های البرز مرکزی و ایران مرکزی (شهرستان طبس) حدود350 میلیون تن و اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن در ایران مرکزی (استان های یزد و کرمان) حدود 300 میلیون تن است. در حوزه پلی متال و شورابه ها نیز با دریافت پهنه های اکتشافی جدید تاکنون بیش از4 تن ذخیره طلای خالص و حدود 25 هزار تن ذخیره آنتیموان کشف شده است.

وی افزود: براساس برنامه های انجام شده طی سال های 92 تا 95 در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در مجموع حدود 700 میلیارد ریال هزینه اکتشافی از سوی ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی صرف شده است که نتیجه آن، انجام 200 هزار متر حفاری اکتشافی زغال سنگ، سنگ آهن و شورابه ها است.

به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، با هزینه حدود 20 میلیون دلار، ارزش افزوده ای بالغ بر 4 میلیارد و 250 میلیون دلار حاصل شده که حدود 200 برابر هزینه صرف شده است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده