تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۱۰۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رییس سندیکای برق: توقف عرضه شرکت ملی مس، پایین دستی ها را تعطیل کرد

می متالز - رییس سندیکای صنعت برق ایران گفت: شرکت ملی مس با اولویت دادن به صادرات، از عرضه این فلز به بازار سر باز زده و شرکت های پایین دستی را به تعطیلی کشانده است.
رییس سندیکای برق: توقف عرضه شرکت ملی مس، پایین دستی ها را تعطیل کرد

«علیرضا کلاهی» عصر دوشنبه خبر داد: مطابق توافق های غیررسمی قرار بود شرکت ملی مس با توجه به موقعیت انحصاری خود و بهره برداری از معدن ملی و انفال مردم ایران نقش خود را ایفا کند اما این شرکت با اولویت دادن به صادرات از این امر سرباز زده است.
کلاهی اضافه کرد: با وجود قول مقام های ذیصلاح برای اصلاح شرایط و کمک به بهبود تولید کشور پس از نامه 14 تشکل بخش خصوصی به ریاست جمهوری در مورد تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی و پایین دستی به مقدار و با قیمت مناسب، در دو هفته گذشته کمبود مس در بازار حادتر شده و عرضه آن از سوی شرکت ملی مس ایران به صفر رسیده است.
 چهارم دی ماه گذشته 14 تشکل بخش خصوصی در نامه ای به رییس جمهوری از کمبود مواد اولیه و قیمت های بالا که به از دست رفتن بازارهای صادراتی می انجامد، گلایه کردند.
به گفته رییس سندیکای صنعت برق ایران، در پی تشنج در بازار این فلز راهبردی و تعطیلی شرکت های پایین دستی تولید کابل، ترانسفورمر، لوله ها و مقاطع مسی مورد استفاده در صنایع برق و تاسیسات متوقف شده است.
وی تصریح کرد: این سوء تدبیر و برنامه ریزی نامناسب در ماه های پایانی سال، به توقف چرخه مالی صنایع پایین دستی، سلب امکان پرداخت عیدی و پاداش کارکنان آنها، انباشت اقساط معوقه بانکی و تاخیر در اجرای طرح های عمرانی و صنعتی کشور که به تولیدات این صنایع وابسته اند، می انجامد.
کلاهی افزود: دولت ها در بسیاری از کشورهای جهان برای تنظیم بازار و جلوگیری از توقف صنایع و ایجاد تنش در بازار کالاهای اساسی و تولیدات صنایع پایین دستی، ذخایر کالای راهبردی دارند. در چین بیش از دو میلیون تن مس یعنی معادل هشت سال تولید ایران در انبارها نگهداری می شود و در صورت توقف واردات یا افزایش ناگهانی قیمت، با عرضه بخشی از آن در بازار مداخله می کند.
بیست و نهم مهرماه امسال رییس جمهوری به مناسبت روز ملی صادرات تاکید کرد «بهترین صادرات در سایه رقابت موفق شکل می گیرد» و افزود: در صحنه بازارهای هدف باید بتوانیم از لحاظ کیفیت، قیمت و بسته بندی کالا به نقطه ای برسیم که بتوانیم در آن میدان بر رقیبان خارجی پیروز شویم.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده