تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۸۸
کد خبر: ۱۰۹۴
سرویس خبر : انرژی

لامرد، آفتاب پنهان صنایع انرژی‌بر

می متالز - منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد یکی از مناطق ویژه اقتصادی کشور است که در شهرستان لامرد استان فارس قرار دارد و با بسترهای مناسب نظیر دسترسی به زیرساخت‌ها، منابع انرژی و پل‌های ارتباطی می‌تواند شرایط لازم برای رشد صنایع انرژی‌بری همچون فولاد، آلومینیوم، منیزیم و... را فراهم کند.
لامرد، آفتاب پنهان صنایع انرژی‌بر

راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی در کشور به‌دلیل برخورداری ایران از ذخایر فراوان گازی و ارائه آن با قیمت مناسب، امتیازی را برای توسعه صنایع کشور ایجاد کرده است. احداث مناطق اقتصادی در کنار مخازن گازی و نیروگاه‌ها در مناطقی که از نظر زیرساختی و موقعیت جغرافیایی وضعیت مطلوبی دارند، جهت دستیابی به اهداف توسعه و رشد کشور، در برنامه‌های بالادستی کشور در نظر گرفته شده است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد نیز یکی از این مناطق است که ظرفیت مناسب و جدیدی را برای ایجاد و توسعه صنایع انرژی‌بر ایجاد کرده است.
منطقه اقتصادی لامرد، می‌تواند مجموعه صنعتی عظیمی را در کنار بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان (پارس جنوبی) و خلیج فارس در اختیار کشور قرار دهد. این امر علاوه بر ایجاد یک مرکز صنعتی و تجاری بزرگ، فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را نیز برای کشور ایجاد می‌کند که تبعات اجتماعی مثبتی دارد. در سال ۱۳۹۰ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر لامرد به تایید هیئت محترم دولت رسید. سایت لامرد در جنوب استان فارس، شهرستان لامرد قرار دارد. مساحت این مجموعه نزدیک به ۸۵۰۰ هکتار است. فاصله هوایی سایت لامرد از منطقه ویژه انرژی‌بر پارسیان، بندر و اسکله در شرف احداث واقع در استان هرمزگان ۳۰ کیلومتر  است که توسط آزادراه ۴۳ کیلومتری خلیج فارس به به یکدیگر متصل می‌شوند. مجاورت با منطقه گازی پارس جنوبی، وجود ذخایر گاز شیرین در نزدیک منطقه، قرار دادن قطب جدید توسعه در اختیار کشور، نزدیکی به دریا و منابع انرژی در راستای اتصال توسعه ساحلی استان هرمزگان به استان فارس، داشتن فضای کافی و قابلیت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و سیاسی استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر برای توسعه، همگی مجموعه دلایل انتخاب این منطقه به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی است.
صنایعی انرژی‌بری که پیش‌بینی شده تا در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد مستقر شوند، عبارتند از: آلومینیوم و صنایع پایین دست آن، سیمان، منیزیم، پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی و صنایع پائین‌دست فولاد. در این راستا، طرح‌های در دست اقدام و در حال مذاکره این منطقه با میزان سرمایه‌گذاری هر یک در نمودار  ذکر شده است. همان‌طور که در نمودار پیداست، طرح‌های موجود در منطقه به سرمایه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۵۶۶ میلیون و ۱۹۴ هزار دلار نیاز دارند که طرح‌هایی نظیر آلومینیوم جنوب و نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر با تامین سرمایه‌های خود در دست اقدام هستند و دیگر طرح‌ها همچنان در حال مذاکره برای ورود به مرحله احداث هستند.

 همان‌طور که اشاره شد این منطقه می‌تواند سهم بالایی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی داشته باشد. از نظر سهم هر یک از طرح‌های این منطقه در ایجاد اشغال، تنها فاز نخست طرح مجتمع آلومینیوم لامرد که به تصویب رسیده، با سهمی معادل ۶۶ درصد در بین طرح‌های یاد شده، می‌تواند برای ۳۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد با توجه به توجه به پتانسیل‌ها بالقوه و ظرفیت‌های قابل ارتقای هر صنعت، می‌تواند سهم موثری در توسعه اقتصاد کشور به ویژه در تولید فلزات پایه‌ای نظیر آلومینیوم و فلزات استراتژیکی نظیر منیزیم ایفا کند.

 

عناوین برگزیده