تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۱۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نهادهای تحلیلگر به عوامل فشار بر قیمت‌ها توجه دارند

تغییر دیدگاه‌ها درباره افق بازار سنگ‌آهن

می متالز - قیمت سنگ‌آهن سال گذشته میلادی پس از دو سال کاهش مداوم، رشدی قابل ملاحظه داشت و قیمت هر تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد در پایان سال گذشته به محدوده ۸۰‌دلار رسید.
تغییر دیدگاه‌ها درباره افق بازار سنگ‌آهن

در چند هفته اخیر قیمت‌ها در همین سطح نوسان کرده و اکنون برخی نهادهای تحلیلگر با اشاره به عواملی که بر قیمت‌ها تاثیر دارند پیش‌بینی کرده‌اند افق بازار در سال جاری میلادی مثبت نیست. قیمت سنگ‌آهن در ابتدای سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲۵ دلار و در ابتدای سال ۲۰۱۵ در سطح ۸۰‌دلار بود.برای بررسی دقیق پیش‌بینی‌های منفی در‌باره بازار سنگ‌آهن بهتر است به عواملی که سال گذشته به رشد شدید قیمت‌ها منجر شده نگاه کرد.

سال گذشته میلادی به رغم افول نرخ رشد اقتصاد چین، تولید فولاد در این کشور در سطح بالا باقی ماند و یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرد، اما مصرف فولاد در داخل چین ۲۰‌درصد پایین تر از میزان تولید آن بود. حمایت‌های دولتی به شکل یارانه به تولیدکنندگان و معافیت‌های مالیاتی سبب شد تولید فولاد در این کشور بالا باقی بماند و این درحالی بود که وضعیت بازار چندان امیدبخش نبود. افزایش تولید فولاد در چین به بالا رفتن تقاضا برای سنگ‌آهن منجر شد. چین ۷۰ درصد سنگ‌آهن جهان را مصرف می‌کند. در بخش عرضه، پایین بودن قیمت سنگ‌آهن به مدت دو‌سال سبب شد تولیدکنندگانی که هزینه تولیدشان بالا بود از بازار خارج شوند در نتیجه عرضه رشدی نداشت.در واقع سال گذشته میلادی، کاهش عرضه از سوی این تولیدکنندگان و بالا باقی ماندن تقاضا از سوی چین سبب رشد قیمت سنگ‌آهن شد. همچنین فعالیت‌های سفته‌بازانه به رشد قیمت‌ها کمک کرد، اما امسال وضعیت به‌کلی تفاوت دارد.

در سال جاری میلادی، احتمال کاهش تولید فولاد در چین از یکسو و افزایش تولید سنگ‌آهن در داخل و خارج از این کشور از سوی دیگر سبب فشار قابل‌ملاحظه بر قیمت‌ها خواهد شد. سال قبل چین تحت فشارهای بین‌المللی وعده داد از تولید فولاد خود خواهد کاست، اما در عمل این اقدام را انجام نداد. امسال مقررات تجاری سختگیرانه سبب کوچک شدن بازار صادرات فولاد چین می‌شود. آمریکا و اروپا تعرفه‌های ضددامپینگ بر صادرات فولاد چین اعمال کرده‌اند و این اقدام سبب کاهش تولید فولاد در این کشور خواهد شد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود امسال عرضه سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگانی که هزینه فعالیت‌هایشان بالا است افزایش یابد. دو شرکت ویل اس‌ای و ریوتینتو امسال سنگ‌آهن بیشتری تولید و عرضه خواهند کرد. همچنین تولیدکنندگان در داخل چین میزان بالاتری سنگ‌آهن تولید خواهند کرد. وضعیت بازار سنگ‌آهن به‌طور مستقیم تحت تاثیر میزان تولید فولاد در چین قرار دارد. عامل دیگری که می‌تواند بر قیمت‌ها فشار وارد کند کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت‌ها در سال جاری میلادی است.

عناوین برگزیده