تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۷۴۸
کد خبر: ۱۱۵۹
سرویس خبر : محیط زیست
عزم جدی دولت فیلیپین بر تعطیلی معادن

«رجینا لوپز»محیط زیست را بر معدن ترجیح داد

می متالز - «اکوسیستم منحصربه‌فرد فیلیپین به درد معدنکاری نمی‌خورد»، این همه آن چیزی است که رِجینا لوپز، وزیر منابع طبیعی و محیط‌زیست فیلپین همچنان بر آن اصرار دارد و بر مبنای همین موضع خود ۲۳ معدن از ۴۱ معدن این کشور جنوب شرق آسیا را تعطیل کرده است.
«رجینا لوپز»محیط زیست را بر معدن ترجیح داد

در هفته منتهی به سوم فوریه (۱۵ بهمن) لوپز دستور تعطیلی دائم ۵ معدن تعلیق شده را داد، فرمانی که تولیدکنندگان مواد معدنی را در این کشور شوکه کرد، تولیدکنندگانی که تصمیم قطعی گرفته بودند حکمی را که به گفته آنها ۱/۲ میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بربیندازند. این زن وزیر ۶۳ ساله از تصمیمات ضدمعدنی خود با تاکید بر طبیعت مخرب معدنکاری دفاع می‌کند و در مصاحبه‌ای که به تازگی در دفتر کارش با رویترز داشته در این باره گفته است: هر بار که یک معدن روباز یا یک حوضچه باطله را بنا می‌کنید، کشور را در معرض آسیب قرار می‌دهید، به صراحت می‌گویم که فیلیپین به درد معدنکاری نمی‌خورد. چون ما یک اکوسیستم جزیره‌ای داریم با تنوع زیستی منحصر به خودمان که مانند هیچ جای جهان نیست. لوپز در شرایطی بر این موضع خود پافشاری می‌کند که فیلپین کشور شماره یک تهیه‌کننده نیکل جهان است و لوپز نیز پذیرفته معادنی که او بسته است حدود نیمی از تولیدات معدنی کشور را تامین می‌کردند. قیمت نیکل در ۳ ماه گذشته در بورس فلزات لندن ۱/۴ درصد رشد داشت و در روز دوشنبه ۱۱ بهمن به قیمت ۱۰۳۷۰دلار در هر تن رسید. بهای این فلز پس از اینکه لوپز خبر تعطیلی اخیر معادن داد، در ۳ هفته منتهی به روز ۵شنبه ۲ فوریه (۱۴ بهمن) به بالاترین حد خود رسید و قیمت آن ۱۰۵۰۰ دلار در تن شد. در همین راستا دو تن از کارشناسانی که فعالیت‌های معدنی در فیلیپین را بررسی می‌کنند پیشنهاد کردند به جای بسته شدن کامل معادن، فعالیت آنهایی که در محیط‌زیست منطقه اختلال ایجاد می‌کنند، معلق شود یا آنها ملزم به پرداخت جریمه شوند. لوپز می‌گوید ترجیح می‌دهد به جای دریافت پولی که باید آن را صرف بازسازی خرابی‌های معدنکاری کند، علاج واقعه را پیش از وقوع کرده و زمینه تعطیلی دائم معادن را مهیا کند. او تاکید می‌کند: معادن بسته می‌شود چون هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید در مناطق جلگه‌ای معدنکاری کنید. لوپز در ماه ژوئیه (تیر) گذشته محدودیت‌های زیست‌محیطی را بر معادن کشور اِعمال کرد، در طول آن ابتدا فعالیت ۱۰ معدن را به حالت تعلیق درآورد و در ادامه از خطر احتمال توقف ۲۰ معدن دیگر خبر داد. او مدت‌هاست که در زمینه طرفداری از محیط‌زیست فعالیت می‌کند و در ماه ژوئن (خرداد) گذشته، همزمان با به قدرت رسیدن رودریگو دوترته رییس‌جمهوری کنونی فیلیپین، با سازمانی که برای ارتقای بخش معدن فیلپین فعالیت می‌کرد، مقابله کرد. دوترته نیز با او موافق است و می‌گوید فیلیپینی‌ها می‌توانند بدون نیاز به استخراج مواد معدنی به بقای خود ادامه دهند. مجموعه معدنی فیلیپین تصمیم وزیر را در تعطیلی و تعلیق معادن، «غیرقانونی و نامنصفانه» قلمداد می‌کند و باور دارد چنین محدودیت‌هایی برای بقای صنعتی که تاکنون مالیات زیادی به دولت پرداخت کرده، آسیب‌زاست. لوپز می‌گوید: معدنی‌ها، رودها، نهرها و سواحل ما را نابود می‌کنند و این برخلاف قوانین معدنی کشور است.


معادن فیلیپین

ذخایر اثبات شده معدنی در فیلیپین نشان می‌دهد این کشور از نظر وجود ذخایر معدنی در جهان رتبه دوم طلا و رتبه سوم مس را دارد و نیکل و کروم نیز سایر فلزات باارزشی است که ذخایر آن در معادن این کشور یافت می‌شوند، فیلیپین از نظر وجود معادن غیرفلزی مانند مرمر و سنگ آهک هم در وضعیت خوبی قرار دارد. فیلیپین مجمع‌الجزایری است متشکل از ۷ هزار جزیره که جمعیت روبه‌رشد آن تنها در ۱۱ جزیره زندگی می‌کنند. بیشتر نقاط این کشور نیز کوهستانی و زلزله‌خیز است. فیلیپین ۲۰ رشته کوه آتشفشانی فعال دارد و توفان‌های شدید بیشتر سواحل این کشور را تهدید می‌کنند.
حدود نیمی از نیروی کار موجود در فیلیپین در بخش کشاورزی مشغولند و برنج، محصول عمده این بخش از کشور است. الوار و چوب نیز از دیگر محصولات کشاورزی است که عامل بروز مشکلاتی در بخش جنگلداری بوده است. از صنایع بزرگ دیگر می‌توان به نساجی، مواد غذایی، داروسازی، تاسیسات برق و صنایع‌دستی اشاره کرد. بخش گردشگری هم نقش مهمی در رونق اقتصاد فیلیپین دارد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده