تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۶۴۱
کد خبر: ۱۲۲۰
سرویس خبر : انرژی

نگاه آبی‌ها به اعتبارات صندوق توسعه ملی

می متالز - مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است اعتبار آبرسانی روستایی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یابد لذا تقاضای ما این است که امسال نیز مطابق سال گذشته برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی اعتبار تخصیص یابد.
نگاه آبی‌ها به اعتبارات صندوق توسعه ملی

حمیدرضا جانباز امروز در جریان بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از طرح‌ها و پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵۰ طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور در حال اجرا است، اظهار کرد: نگاه جدیدی در صنعت آب و فاضلاب شکل گرفته به طوری که بیش از ۱۲۰ طرح و قرارداد با مشارکت بخش خصوصی در قالب قراردادهای BOO، BOT و ب متقابل در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد به بخش خصوصی منعقد شده است، عنوان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه به موضوع استفاده بیشتر از بخش خصوصی و مدیریت پساب توجه ویژه‌ای شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب در خصوص برنامه‌ریزی‌های شیرین‌سازی آب دریا عنوان کرد: استفاده ۳۰ درصدی از ظرفیت سواحل و آب‌های شور پیشنهاد شده بود که شورای نگهبان با این پیشنهاد مخالفت کرد و این عدد را به ۱۰ درصد کاهش داد.

جانباز با بیان اینکه پتانسیل بیش از ۱۰ درصد برای شیرین‌سازی آب دریا در کشور وجود دارد، تاکید کرد: اگر کمیسیون عمران در این زمینه ما را همکاری کند تا بتوانیم حداقل این عدد را به ۱۵ درصد افزایش دهیم، گام بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

وی با اشاره به مسئله اقدام شرکت‌های شهری و روستایی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها ۷۵ درصد جمعیت روستاهای کشور از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند، لازم است تا زمانی که تعداد این جمعیت به ۹۲ درصد برسد، این طرح مسکوت بماند.

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب طی دو تا سه سال آینده که سطح برخورداری روستاها از آب شهری افزایش می‌یابد، می‌توان در مورد این مسئله اظهارنظر کرد.

جانباز در خصوص جداسازی آب شرب و آبیاری فضای سبز نیز عنوان کرد: بر اساس قانون اقدامات خوبی برای این مسئله انجام شده اما مشکل منابع مالی در این زمینه وجود دارد. با این وجود در اکثر استان‌های شرکت‌های آب و فاضلاب کمک کرده‌اند تا منابع آبی را در اختیار آبیاری فضای سبز قرار دهند.

وی ادامه داد: بر اساس تصویب مصوبه هیات وزیران قرار شده تا به شهرداری اجازه داده شود تا از پساب تسویه شده در حد استفاده برای آبیاری به صورت رایگان استفاده کنند که در برخی از شهرداری‌های استان‌ها این کار انجام شده است. همچنین قرار است تا با ایجاد جلسه‌ای با شهرداری در مورد این مسئله تفاهم‌نامه‌ای امضا شود.  

مدیرعامل آب و فاضلاب اظهار کرد: در تبصره ۸ لایحه قانون بودجه سال ۹۶ موضوع تعیین تکلیف سکونت‌های غیررسمی در حوزه برق مشخص شده به طوری که بر اساس قانون نباید به سکونت‌های غیرمجاز انشعاب داده شود. تقاضای ما این است که در حوزه آب نیز به این مسئله توجه شود.

در ادامه قانع معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته برای آبرسانی روستایی تاکنون ۳۰۰۰ روستا از نعمت آب شرب برخوردار شده‌اند، گفت: قصد داریم تا پایان سال مراسم بزرگداشت بهره‌مندی ۵۰۰۰ روستا با جمعیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را برگزار کنیم.

جانباز با اشاره به وضعیت منابع آبی روستاهای سیستان و بلوچستان گفت: میزان بهره‌مندی روستاهای این استان ۲۵ درصد است. لذا برای این مسئله ۱۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا بتوان مشکل این استان را برطرف کرد.

وی همچنین در خصوص وضعیت منابع آبی در استان زاهدان عنوان کرد: هنوز ۳۰ درصد از مردم در داخل شهر با مشکل منابع آبی روبه‌رو هستند که به همین دلیل تدابیری را نیز برای این استان در نظر گرفته شده تا بتوان ظرف سال آینده مشکل این استان را برطرف کرد.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده