تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۱۲۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

‌رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس: آلومینیوم المهدی به قیمت واقعی واگذار نشده است/پاسخ طیب‌نیا به انتقادات درباره واگذاری آلومینیوم المهدی

می متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی، گفت: تا جایی که اطلاع دارم خریدار شرکت آلومینیوم المهدی در حال انجام تعهدات خود است و امیدوارم با یک مدیریت کارآمد از وضعیت زیان ده گذشته خارج شود.
‌رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس: آلومینیوم المهدی به قیمت واقعی واگذار نشده است/پاسخ طیب‌نیا به انتقادات درباره واگذاری آلومینیوم المهدی

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در در خصوص واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی گفت: در این بحث دو دغدغه وجود دارد، نخست اینکه این شرکت با قیمت واقعی خود واگذار نشده است و دیگری کارگران و کارمندانی که در این شرکت در فعالیت بوده‌اند، در نظر گرفته نشده اند.

‌حسین هاشمی تختی در حاشیه سفر وزیر امور اقتصاد و دارایی به بندرعباس، ‌افزود: آمدن وزرای دولت کارگشا بوده و حضورم در این سفر همراهی و رسیدگی به برخی موضوعات مهم در استان است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین دغدغه مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی موضوع واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی است، تصریح کرد: درست است از لحاظ قانونی این شرکت واگذار شده و بسیاری از کارخانجات در صورت واگذاری به بخش خصوصی به درآمد خواهد رسید و کار خوبی هم هست اما در خصوص دو نکته در این واگذاری بحث وجود دارد.

هاشمی تختی اضافه کرد: نکته نخست اینکه این شرکت با قیمت واقعی خود واگذار نشده است و دیگری کارگران و کارمندانی که در این شرکت در فعالیت بوده‌اند، در نظر گرفته نشده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این موضوع کارگران این شرکت را با مشکل مواجه کرده و هرچند وقت یکبار بحث اخراج آن‌ها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: آخرین آماری که اعلام شد اخراج ۶۲۰ کارگر این شرکت صنعتی است که باید این موارد در واگذاری آلومینیوم المهدی لحاظ می شد تا چنین موضوعاتی بوجود نیاید تا کارگران زحمتکش به مشکل برنخورند.

وی ادامه داد: مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس به دنبال توسعه صنعت آلومینیوم در استان بوده و هست تا درآمد لازم داشته و از زیان دهی دربیاید و خریدار به سود برسد اما این دو دغدغه باید روشن شود.

هاشمی تختی با تأکید بر اینکه دولت باید متوجه شود نباید کارخانجات و اموال دولتی و سرمایه دولت را به قیمت نامناسب واگذار کند، عنوان کرد: باید هرچه زودتر وضعیت کارگران و کارمندان مشخص شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه باید وزیر امور اقتصاد و دارایی در بحث گمرکات و تجارت هرمزگان را به صورت ویژه ببینند، تصریح کرد: مردم استان نباید دغدغه این موضوع داشته باشند و بتوانیم دولت و وزیر امور اقتصاد و دارایی را در بحث ته لنجی‌ها، بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشینی که یک امرار و معاشی برای ساحل نشینان هرمزگانی باشد و دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که فصل مشترکی بین قاچاق و تجارت و امرار و معاش بوجود آید تا دغدغه‌های مردم در این راه برطرف شود.

پاسخ طیب‌نیا به انتقادات درباره واگذاری آلومینیوم المهدی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی، گفت: تا جایی که اطلاع دارم خریدار شرکت آلومینیوم المهدی در حال انجام تعهدات خود است و امیدوارم با یک مدیریت کارآمد از وضعیت زیان ده گذشته خارج شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی، گفت: تا جایی که اطلاع دارم خریدار شرکت آلومینیوم المهدی در حال انجام تعهدات خود است و امیدوارم با یک مدیریت کارآمد از وضعیت زیان ده گذشته خارج شود. 

علی طیب نیا در حاشیه سفر به بندرعباس، در خصوص نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی و برخی انتقادات به آن، تصریح کرد: براساس قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ شرکت های دولتی به چند گروه طبقه بندی شدند و جز گروه سوم که شامل شرکت‌هایی است که الزامأ باید دولتی بمانند، دولت و وزارت اقتصاد مکلف شده بود بقیه شرکت ها را واگذار کند، آلومینیوم المهدی در پیوست بودجه در لیست شرکت هایی قرار داشت که از قبل باید واگذار می شد و در دولت دهم اقداماتی برای واگذاری آن صورت گرفته بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبیعی است براساس قانون و مزایده ای که صورت گرفت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، اضافه کرد: فکر می کنم واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی می تواند ثمرات مناسبی داشته باشد.

طیب نیا با بیان اینکه تا جایی که اطلاع دارم خریدار شرکت آلومینیوم المهدی در حال انجام تعهدات خود است، عنوان کرد: خریدار نیز تعهدات خارجی را انجام داده و شرکتی که علی رغم دارایی‌های فراوان، زیان ده بوده و هرسال بر زیان انباشته اش افزوده می شد، امیدوارم با یک مدیریت کارآمد از این وضعیت خارج شود. 

وی در پایان گفت: این واگذاری ها از جهت گیری های سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ است و امیدوارم با اجرای درست آن و واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی شاهد یک تحول در نظام اقتصادی کشورمان باشیم.

طیب نیا افزود: هدف از سفر به بندرعباس آشنا شدن با طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حال انجام در استان هرمزگان است و جمعی از مسئولان نهادهای اجرایی از سازمان امور مالیاتی، گمرک، سیستم بانکی و سازمان فروش و جمع آوری اموال تملیکی در هیئت همراه حضور دارند. 

وی با بیان اینکه بنا داریم از نزدیک مسائل و مشکلات هرمزگان را بررسی کنیم، اظهار کرد: در این سفر برآوردی از میزان پیشرفت طرح های اقتصاد مقاومتی در هرمزگان خواهیم داشت و از طرح نوین یکپارچه گمرکی بازدیدی خواهیم داشت تا اقدامات مثبت این امر را در استان هرمزگان به عنوان یکی از استان های استراتژیک و مهم در امور گمرکی از نزدیک مشاهده و ارزیابی کنیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه پس از برجام روابط خارجی کشورمان در حال توسعه است، تصریح کرد: محدودیت هایی که به واسطه اعمال تحریم ها ایجاد شده بود، منتفی و مرتفع شده است.

طیب نیا با بیان اینکه هر هفته شاهد حضور یک هیئت اروپایی به کشور هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم این سفرها و موافقت نامه‌هایی که به امضا می رسد، بتواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

عناوین برگزیده