تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۷۷
کد خبر: ۱۲۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

10 حقیقت درباره قراضه مس

می متالز - برای 5000 سال، مس تنها فلز پرکاربرد جهان بود. با وجود آن‌که بعدها استفاده از فلزات دیگر رواج پیدا کرد و انحصار مس شکسته شد اما هنوز هم این فلز پرکاربردترین فلز جهان است؛ چراکه می‌تواند بارها بازیافت شود.
10 حقیقت درباره قراضه مس

برای 5000 سال، مس تنها فلز پرکاربرد جهان بود. با وجود آن‌که بعدها استفاده از فلزات دیگر رواج پیدا کرد و انحصار مس شکسته شد اما هنوز هم این فلز پرکاربردترین فلز جهان است؛ چراکه می‌تواند بارها بازیافت شود.

مس پربازیافت‌ترین فلز جهان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی Copper Development Association برخی از حقایق درباره این بازیافت فلز وجود دارد که از نگاه کردن به یک سکه معمولی هم قابل درک است:

1- اگر سکه‌ای را در دست بگیرید می‌توانید مطمئن باشید که عمر آن به یکی از ادوار تاریخی برسد. بعضی از این سکه‌ها حتی متعلق به  دوران فراعنه هستند. چه مس، چه آلیاژهای آن بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بازیافت می‌شوند. به‌طوری‌که مس‌های امروزی همگی فامیلی در یکی از ادوار گذشته دارند.

2- مس برای اولین‌بار 10هزار سال پیش توسط انسان مورد استفاده قرار گرفت. قدیمی‌ترین مس موجود در جهان، یک آویزه مسی است که در شمال عراق کشف شده است و مربوط به 8700 قبل از میلاد مسیح است که بازیافت شده. 

3- منابع مس شناخته‌شده در سراسر جهان در حدود 5.8 تریلیون پوند است که تنها حدود 0.7 تریلیون پوند (12 درصد) آن در طول تاریخ استخراج شده است. تقریباً همه این 12درصد هنوز هم در گردش است چراکه نرخ بازیافت مس بالاتر از همه فلزات دیگر است. 

4- هرسال در ایالات متحده امریکا، تقریباً به همان اندازه که مس از سنگ استخراج می‌شود، مس بازیافت می‌شود. برای مثال، تمام میزان مسی که در تولید سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازیافت می‌شود. ضایعات مس در 72 درصد از صنایع امریکا کاربرد دارد و برای آن بازیافت می‌شود.

5- بازیافت مس می‌تواند بخش اعظمی از هزینه‌های صنعت تولید مس را جبران کند. 

6- ارزش بازیافت مس به‌قدری است که پریمیوم قراضه مس معمولاً 95 درصد پریمیوم فلز اولیه است.

7- به دلیل قدرت بالای بازیافت مس، برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا در زمینه مس وابسته به واردات نیستند و خودشان مس را تولید می‌کنند. امریکا در این زمینه پس از شیلی قرار دارد.  

8- میزان انرژی مورد نیاز برای فرآوری قراضه مس بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز برای فرآوری سنگ معدن مس است؛ به‌طوری‌که فرآوری قراضه مس 85-90 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. 

9- بازیافت مس از قراضه‌های مسی قیمت مس را در جهان پایین نگه می‌دارد.

10- بازیافت مس از قراضه‌های مسی 65درصد کمتر از تولید آن CO2 تولید می‌کند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده