تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۸۱
کد خبر: ۱۲۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کرباسیان: تشکل های معدنی فعال تر عمل کنند

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: تشکل های معدنی و صنایع معدنی در تدوین برنامه ها و تصمیم گیری های دولت فعال تر عمل کنند. مهدی کرباسیان در میزگرد «فرصت ها و چالش های پیش روی صنعت فولاد در هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» گفت: ما دولتی ها باید در تدوین سیاست های کلان به تصمیمات کارشناسی تشکل های معدنی و صنایع معدنی توجه کنیم.
کرباسیان: تشکل های معدنی فعال تر عمل کنند

وی افزود: پس از برجام، حضور مقامات از کشورهای مختلف و صاحب نام آسیایی و اروپایی نشان دهنده این است که کشور ما ظرفیت بالقوه برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را دارد. از جمله مزیت ها ی این بخش، دسترسی به آب های آزاد، واقع شدن در منطقه ژئوپلتیک، ذخایر غنی گاز، معادن فراوان و تقاضای بیش از 70 میلیون تن در منطقه منا است که ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت فولاد کشورمان تلقی می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به گلوگاه های پیش روی صنعت فولاد، تصریح کرد: برای توسعه این صنعت، گلوگاه هایی نظیر فراهم نبودن حمل و نقل مناسب برای کارخانه ها، ضعف در جذب منابع، نیاز به روابط بهتر سیاسی و اقتصادی با دنیا هست که در صورت رفع این مشکلات، قیمت فولاد تولیدی ما رقابت پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم ها وجود داشته و جابجایی پول با مشکل مواجه بوده است. با این حال سال گذشته در بخش فولاد، بیش از 4 میلیون تن فولاد صادر شد و امسال این رقم به حدود 6 میلیون تن می رسد. اکنون میزان صادرات غیر نفتی با نفت در حالت تعادل قرار دارند.

به گفته کرباسیان، باید سایه سیاست را از اقتصاد برداریم. با تعاملالت خارجی، ورود و خروج سرمایه خوب می شود. دولت باید طرح ها را جذاب کند تا بخش خصوصی بیاید. همچنین مقررات باید طولانی مدت باشد تا سرمایه گذار احساس امنیت کند.

نیاز به 150 میلیون تن سنگ آهن

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای رسیدن به برنامه تولید 55 میلیون تن، حدود 150 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم که حدود 75 میلیون تن ظرفیت ایجاد شده است: معادن سنگ آهن ایران به دلیل حجم کوچک آنها قابل قیاس با معادن استرالیا نیست. تعداد معادن سنگ آهن استرالیا به حدود 10 مورد می رسد که هر کدام از آنها میلیون ها تن ظرفیت دارد.

وی ادامه داد: اما در ایران حدود 199 معدن سنگ آهن وجود دارد که تعدادی از آنها کار می کند و مثلا 30 معدن در یک استان زیر 300 هزار تن تولید دارد.

نیاز به نقشه راه

محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در این میزگرد گفت: در ایران میلیون ها و میلیاردها دلار برای سخت افزار هزینه می کنیم اما در بخش نرم افزار از هزینه کردن اجتناب می کنیم. نمی توان کشوری 80 میلیون نفری با نیروی عظیم را بدون نقشه راه اداره کرد. ما بدون مکان یابی و ظرفیت سازی، واحدهای تولیدی ایجاد می کنیم. در حالی که یک اراده ملی می خواهد در کل کشور تا برنامه منسجم در صنعت فولاد ایجاد شود

وی ادامه داد: می توانستیم برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد را در 10 واحد ایجاد کنیم و نیازی به ایجاد 90 واحد نبود. همچنین اینکه در اقتصاد به مردم اعتماد کنیم و خصوصی سازی را طبق اصل 44 اجرا کنیم.

تامین مالی، حلقه مفقوده تولید

قدیر قیافه، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، گفت: تامین مالی، حلقه مفقوده تولید است و زمانی می توانیم برای برنامه 55 میلیون تن فولاد سنگ آهن داشته باشیم که اکتشاف صورت گیرد و این امر نیازمند سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: اگر قوانین متعدد و متناقض در کشور تصویب نشود، بخش خصوصی راه خود را پیدا می کند.

ضرورت توجه به زیرساخت ها در بازار

حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران، با بیان این که اقتصاد کشور ایران مدام تحت تاثیر قیمت های جهانی است، گفت: گرچه باید به زیرساخت ها و لجستیک توجه کنیم، باید به زیرساخت ها در بازار نیز توجه کنیم.

اهمیت اجرای استراتژی

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، در این میزگرد تصریح کرد: تدوین استراتژی مهم است اما اجرا مهم تر است. الان طرح جامع فولاد را داریم که باید به خوبی اجرا شود.

وی ادامه داد: باید در حوزه حمل و نقل کسب و کار ایجاد کنیم.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده