تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۱۳۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرقینی در همایش وفاق و همدلی صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد:

تحقق ۳۱۶میلیارد تومان از ۱۵۰۰میلیارد تومان حقوق دولتی تکلیفی

می متالز - همایش «وفاق و همدلی، نوشداروی بن‌بست کنونی» دیروز در اصفهان برگزار شد.
تحقق ۳۱۶میلیارد تومان از ۱۵۰۰میلیارد تومان حقوق دولتی تکلیفی

در این همایش جعفر سرقینی معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایمیدرو، ناصر بزرگمهر مشاور رسانه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، نادعلی اسماعیلی دهج رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه، اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و جمعی از مدیران و کارشناسان و اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان حضور داشتند.


نگران ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه نباشید

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش وفاق و همدلی صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: آقای سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران صحبت‌های تندی را درباره وضعیت سنگبری‌ها مطرح کرد و گفت باید این معادن با کمک دولت نوسازی شود اما من باید بگویم اگر منتظر دولت بمانید این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد. سرانجام خود واحدها باید دنبال کار باشند واز طرف دیگر صندوق توسعه ملی هم برای این کارها است. برای صنایع بزرگ ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون یورو پرداخت می‌کنیم، دلیل ندارد برای سنگبری‌ها این کار را نکنیم. جعفر سرقینی با بیان اینکه بحث مالیات بر ارزش افزوده در تمامی بخش‌ها باید حل شود نه‌تنها در سنگبری‌ها، تصریح کرد: در رابطه با ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه نیز نگرانی‌هایی ایجاد شده ولی شاید اینکه شورای نگهبان آن را برگردانده مقداری از دغدغه‌ها کم شود. به گفته وی ماده ۵۴ پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت نبوده بلکه از کمیسیون تلفیق بیرون آمده است. قرار بود در استان‌ها شورایی تاسیس شود که به نام شورای معادن که در واقع تمام اختیارات وزارتخانه و وزیر را گرفته بودند و به این شورا داده بودند. معنی‌اش این بود که بخش معدن در مرکز تعطیل و به استان‌ها اختیارات داده می‌شد. وی ادامه داد: من به عنوان نماینده دولت مخالفت کردم و تقاضای حصر این ماده را دادم منتها این تقاضا رای نیاورد ولی بعد از آن که وارد جزییات شدیم توانستیم تغییرات زیادی در آن به وجود آوریم. در همین راستا به آقای لاریجانی عرض کردم که اگر این ماده به همین شکل تصویب شود هرگز نمی‌توانید از وزیر سوال کنید چراکه اختیارات وزیر و وزارتخانه را به شورای معادن دادید پس باید از آنها هم سوال کنید. آقای لاریجانی هم در نهایت توانستند با اشاره به ماده قانونی موجود از مجلس رای بگیرند که این بند که اختیارات به شوراها داده شده لغو شود. پیشنهاد ما این بود که اختیار شوراهای استانی را شورای عالی معادن تعیین کند که خوشبختانه شورای نگهبان از آن ایرادی نگرفت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه بخش‌های معدن در شورای عالی معادن نمایندگانی دارند افزود: در شورای معادن به دلیل اینکه عقل جمعی است بعید است ۱۱ نفر اشتباه کنند. به‌طور مثال بسیاری از پیشنهادات من در شورای عالی معادن رای نیاورد و در مقابل چیزهایی رای آورده که من یا وزیر با آن مخالف بودیم. بنابراین در مصوبات چنین شورایی نگرانی نمی‌بینم. سرقینی درباره پرداخت یک‌درصد از فروش معادن نیز گفت: در مورد یک‌درصدی که معدنکاران اظهار نگرانی کردند این توضیح الزامی است که در مورد واحدهای آلاینده تا یک‌درصد فروش باید پرداخت شود که آن را هم شورای معادن استان‌ها در چارچوب شورای عالی معادن تعیین می‌کند پس جای نگرانی وجود ندارد.


مقاومت‌های محلی و مسئولیت‌های اجتماعی

معاون معادن و صنایع معدنی نعمت‌زاده در ادامه به بخش مقاومت‌های محلی اشاره کرد و گفت: باید بگویم این مسئله فقط در ایران نیست بلکه یکی از بزرگترین مسئولیت‌های اجتماعی به عهده معدنکاران است. دلیلش هم خیلی روشن است هر کس می‌رود در جایی کارخانه می‌زند هیچکس کاری به او ندارد ولی همان شخص اگر یک معدن راه بیاندازد همه از او توقع دارند. وی دلیل این خواسته‌ها را واقعیتی دانست که معدنکاری در حقیقت چنگ به روی محیط‌زیست می‌اندازد. وی تاکید می‌کند: درست است که به خاطر رونق اقتصاد ناچاریم معدنکاری کنیم و به برکت معدن است که چرخ صنعت ما می‌شود اما قبول کنید که ذات معدنکاری با محیط‌زیست تعارض دارد ولی این موضوع حل شدنی است. معادن بزرگ توانستند خود را با ضوابط زیست‌محیطی وفق بدهند. نام آن را هم گذاشته‌ایم مسئولیت‌های اجتماعی پس معدنکاران فکر نکنند که اگر یک مسجد ساختند خیلی هنر کردند با این حال این را هم قبول داریم که هر انتظاری باید با ظرفیت معدن تناسب داشته باشد مثلا از چادرملو یک انتظاری و از یک معدن کوچک سنگ انتظار دیگری داریم. ما هم در کنارتان هستیم و سعی می‌کنیم تعادلی بین این دو برقرار کنیم. در عین حال معتقدیم اشتغال در معادن نباید باعث شود زندگی دیگران به هم بخورد.


ماشین‌آلات ارزان دست دوم معدنی بدون حق گمرکی

جعفر سرقینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ادعای مطرح شده پرداخت: درباره اینکه از سال ۶۳ ماشین‌آلات معدنی وارد نشده. آخرین بار خود من در سال۸۳ قراردادی بستم که توافق ۵ جانبه به آن می‌گفتیم و با همکاری بانک صنعت و معدن، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارتخانه و همچنین لیزینگ صنعت و معدن بود که عمده ماشین‌آلاتی که الان در معادن هستند در آن زمان وارد شدند. قبول دارم که ماشین‌آلات ما کهنه شده و نیاز به بازسازی دارد ولی ما تنها کاری که توانستیم انجام بدهیم ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون برای واردات ماشین‌آلات دست دوم بود که در حال حاضر نیز هفته‌ای مجوز واردات ۲۰ تا ۳۰ تا ماشین‌آلات دست دوم امضا می‌کنیم. حتی معادن بزرگی مثل چادرملو و شرکت مس از این ماشین‌آلات دارند استفاده می‌کنند چنانکه چند روز پیش ۲۰ دستگاه دامپراکت برای یکی از معادن بزرگ درخواست کردیم که به کشور وارد شده و با وجود اینکه گفته می‌شود ۵ سال کار کرده اما دو سال هم به نظر نمی‌آید کار کرده باشد. وی در ادامه به داستان حقوق دولتی اشاره کرده و تصریح کرد: گاهی به آقای وزیر می‌گویم کاش بشود با مکانیزمی همین حقوق اندک دولتی را نگیریم و خیال مان را از این حقوق راحت کنیم. کل حقوق دولتی که در ۱۰ ماه امسال گرفتیم ۳۱۶میلیارد تومان است که در مقابل گردش مالی معدن اصلا عددی نیست. این در حالی است که تکلیف قانونی معدن سال جاری در بودجه ۱۵۰۰میلیارد تومان است و من باید دادگاه بروم که چرا به جای ۱۵۰۰میلیارد تومان ۳۱۶میلیارد تومان حقوق دولتی دریافت کردم و چقدر توانستم بودجه مندرج در قانون را عملیاتی کنم.

استخراج رسمی و اسمی

جعفر سرقینی در مورد استخراج اسمی و واقعی معادن که مورد انتقاد رییس خانه صنعت و معدن ایران نیز گفت: ما هم دوست داریم رقم واقعی استخراج مشخص شود چند بار هم این موضوع را خواستند اجرا کنند اما قانون موافقت نکرده می‌گویند قانون حکیم است شاید اگر مورد بازرسی عملکرد واقعی قرار گیرد که معادن به این دلیل هرگز کار نمی‌کنند. همین الان در اصفهان معدن‌هایی را سراغ دارم که ییلاق و قشلاق می‌کنند و هرکدام از معادن که بازارش خوب باشد به سراغ آن می‌روند. معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در همایش وفاق و همدلی صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: شرایط را برای استخراج اسمی معادن تسهیل کرده‌ایم و در طی دو هفته انجام می‌شود. صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی لجستیک معادن را به‌عهده دارد. وی همچنین ادامه داد: برخی همواره بر طبل تعطیلی معادن می‌کوبند اگر معادن تعطیل هستند چگونه امسال ۵ و نیم‌میلیارد دلار در ده ماه صادرات صنایع معدنی انجام شده که سهم معادن یک‌میلیارد دلار بوده که ۵۰درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه در ده ماه امسال به لحاظ وزنی حدود ۲۲میلیون تن صادرات و ۸/۲۱میلیون تن مواد معدنی صادر شده گفت: در بخش صادرات وزنی ۶۳درصد و در بخش ارزش ریالی ۶۰درصد رشد داشته است. وی در پایان تاکید کرد: برای ۵۵میلیون تن تولید فولاد در سند چشم‌انداز برنامه راهبردی داریم برای تولید این مقدار هم گندله، سنگ‌آهن و همه مواد اولیه در زنجیره تولید فولاد دیده شده است.


مالیات و محیط‌زیست، مشکل امروز معدنی‌ها

در ادامه این همایش، رییس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران و رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به مشکلاتی که امروز بخش معدن با آن مواجه است، اظهار کرد: امور مالیاتی و ارزش افزوده، امور مربوط به محیط‌زیست و توانایی نداشتن صاحبان معادن در تجهیز و نوسازی صنایع معدنی و معادن از مشکلات فعالان معدنی است که امیدواریم با وفاق و همدلی دولت شاهد رونق و توسعه باشیم. عبدالوهاب سهل‌آبادی تصریح کرد: اگر سلحشوری آقای ظریف و تیم هسته‌ای نبود، اگر علم و دانش هسته‌ای جوانان ایران نبود، اگر صبوری مردم ایران در پرتو رهبری مقام معظم انقلاب نبود، امروز شاهد اتفاق میمون و مبارک برجام نبودیم. در این جایگاه عالی که ایران در جامعه دارد شاهد رقابت کمی و کیفی تولیدکنندگان در عرصه بین‌المللی هستیم.
 

تجلیل از همسران پیشکسوتان معدنی

همچنین در این همایش از بانوان معدنی و همسران مردان پیشکسوت معدنی قدردانی شد که اسامی آنها به این شرح است:
عصمت بقایی، بانوی معدنکار و بازنشسته شرکت نخلک
خرم غلام‌رضایی، بانوی معدنکار و فعال در زمینه معدن سنگ و مسلط به سیستم استخراج
خانم پرنیان و همسرش بزرگ‌پور، پیشکسوت صنعت سنگ
خانم مشکات همسر عباسعلی شعبانی
خانم بحرینیان همسر آقای کوهی
خانم اکرامی همسر آقای پناهی
خانم بیات‌پور همسر مرحوم محسن دهقان‌فر
خانم اقتداری همسر مرحوم محمد اقتداری
آقای سرتیپی
خانم ملکوتی همسر مرحوم نورالله نوردل
فاطمه آقایی درگویه همسر مرحوم حاج حسین سلسالی پیشکسوت صنعت سنگ اصفهان
خانم حسینی دانش همسر مرحوم شاه‌زیدی
خانم سادات هاشمی همسر آقای امینی، پیشکسوت صنعت سنگ در منطقه نجف‌آباد و رضوانشهر اصفهان
خانم شریعتی همسر آقای خراسانی پیشکسوت صنعت سنگ
خانم شرباف همسر آقای کریمی، پیشکسوت صنعت سنگ
خانم سلطان‌پور همسر محمود گوهرین پیشکسوت صنعت مس
خانم افضل مادر مهدی کرباسیان
خانم کمالی همسر آقای سهل‌آبادی
خانم طباخ همسر مرحوم امیر طباخ
خانم سمیعی همسر آقای افضل
خانم نواح همسر مرحوم حاج محمود خوروش، پیشکسوت جامعه فولاد و مادر خوروش (ریاست کمیسیون معدن و صنایع معدنی)

خانم جلوه‌گران همسر حاج محمود عالم، پیشکسوت ریخته‌گری

فاز جدید اکتشافات در موته

رییس هیات عامل ایمیدرو در این همایش اظهار کرد: خوشبختانه دولت یازدهم باور دارد که باید نظر جمعی سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه اتاق‌های بازرگانی را مد نظر قرار دهد. این موضوع در سفرهای خارجی ریاست محترم جمهور نیز قابل مشاهده است. در تمامی سفرهای خارجی ایشان، نمایندگانی از بخش خصوصی حضور دارند.
مهدی کرباسیان افزود: دولت به این موضوع باور دارد ما نیز باید به آن باور داشته باشیم. من در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تمامی انجمن‌ها از جمله انجمن فولاد و سنگ‌آهن و مشورت می‌کنم. ما دولتی‌ها باید از نظر بخش خصوصی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: باید از معدن که زمینه رشد، توسعه و سربلندی برای مردم کشور است، استفاده کرد.
کرباسیان افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی انجام شده و پروژه‌های بسیاری به بهره‌برداری رسیده و قرار است فولاد مبارکه تا پایان سال یا اوایل سال آینده ظرفیت تولید خود را به حدود ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن برساند. در کنار این موضوع گندله‌سازی مبارکه در منطقه سنگان نیز در حال اجراست.
وی با اشاره به دیگر اقدامات در بخش معدن کشور از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب در این بخش، انجام ۲۵۰هزار کیلومتر کار اکتشافی در کشور بود، از این میزان کار اکتشافی ۳۸هزار کیلومتر در استان اصفهان به ویژه شرق استان صورت گرفت که خوشبختانه ۱۰۸ منطقه مستعد کشف شده و اقدامات حفاری در آنها در حال اجراست.
کرباسیان افزود: پیش‌بینی ما برای استان اصفهان به ویژه در شرق آن، کشف معادن بسیار خوب است.
به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، باید در شرق استان اصفهان که به دلیل کمبود آب با مشکلاتی در امرار معاش روبه‌رو است، توجه بیشتری به حوزه معدن شود.
وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که باعث خوشحالی ما شد، راه‌اندازی پتاس خور و بیابانک برای تولید نمک از شورابه‌ها بود. خوشبختانه این مجتمع از ابتدای سال تا به امروز حدود ۲۰هزار تن محصول تولید کرده است(ظرفیت این واحد ۵۰ هزار تن است). این واحد توانست به طور مستقیم برای ۶۰۰ تا ۷۰۰نفر اشتغال ایجاد کند.
وی با اشاره به معدن سرب و روی نخلک نیز تصریح کرد: وظیفه ما حمایت از معدن است.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به دیگر معادن استان اصفهان، گفت: خوشبختانه اقدامات اکتشافی جدید در معدن طلای موته انجام شده و در کنار آن خرید خاک از معادن کوچک به منظور افزایش بهره‌وری نیز آغاز شده و تولید این مجتمع نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
کرباسیان افزود: تا پایان امسال عملیات ۲ کارخانه جدید در منطقه خوروبیابانک در کنار کارخانه پتاس آغاز می‌شود و همچنین ساخت کارخانه کلرید سولفات پتاسیوم و منیزیوم با انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود که موجب رونق بیش از پیش صنایع معدنی خواهد شد.
وی تاکید کرد: ایمیدرو آمادگی دارد در پروژه‌های بزرگ حضور پیدا کند.
کرباسیان با اشاره به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، اظهار کرد: متاسفانه سیستم بانکی از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی حمایت نکرده که امیدواریم با کمک سیستم بانکی و افزایش سرمایه از سوی ایمیدرو، این مهم محقق شود.
وی تاکید کرد: همچنین در ارتباط با فعالیت‌های صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و تشکیل میز صدور بیمه‌نامه‌های معدنی در استان‌ها از تمرکز تصمیم‌گیری به نظارت استانی تفویض اختیار شد.
کرباسیان درباره اقدامات آموزشی نیز گفت: برای آموزش معدنکاران در تمامی رده‌ها، کلاس‌های آموزشی با بودجه ایمیدرو و همکاری سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در تمامی استان‌ها برگزار شد. شاید یکی از اقدامات خوب دیگر، همکاری جامعه معدنی و صنایع معدنی با دانشگاه صنعتی اصفهان بود. همکاری با دانشگاه‌ها باعث می‌شود سطح علم و دانش، کارآیی و بهره‌وری افزایش یابد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در این حوزه آمادگی مالی دارد.

گذر اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار از معدن و صنایع معدنی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان در همایش «وفاق و همدلی، نوشداروی بن بست کنونی» با تاکید بر جایگاه صنایع معدنی، گفت: صنایع معدنی و معادن یکی از مهم‌ترین بخش‌های مولد و اشتغالزا در کشور است.
به گفته بهرام سبحانی، اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار هستیم باید بدانیم مسیر آن از معدن و صنایع معدنی می‌گذرد. به طور نمونه زمانی که قرار است یک واحد ۱میلیون تنی فولاد راه‌اندازی شود در استاندارد جهانی حدود ۲ تا ۳هزار نیروی کار مستقیم ایجاد می‌کند؛ البته ممکن است در ایران به ۸هزار نفر برسد. همچنین اشتغال به شکل غیرمستقیم که از معدن آغاز می‌شود و زنجیره حمل‌ونقل و توزیع صنایع پایین‌دستی و بالادستی، قطعات و... را دربرمی‌گیرد ۲۰برابر اشتغالزایی غیرمستقیم دارد. این موضوع در صنعت مس و آلومینیوم نیز صدق می‌کند.
وی ادامه داد: حال با توجه به اهداف تعریف شده در چشم‌انداز فولاد ایران برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ و میزان اشتغالزایی این صنعت، می‌توان دید که چه اتفاقاتی در ایجاد فرصت‌های فراوان شغلی در کشور رخ خواهد داد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد باید۲۰۰میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شود. همچنین طی کردن چرخه فرآوری و زنجیره فولاد و زنجیره آن اشتغال فراوانی در کشور ایجاد خواهد کرد. البته برای رسیدن به این هدف باید اقداماتی انجام شود که بخشی از آن
بر عهده سرمایه‌گذار است و نگاه‌ها به بخش خصوصی است. دوم نگاه حاکمیتی است که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سرمایه‌گذار زمانی وارد این چرخه می‌شود که از آماده بودن زمینه مناسب برای کار مطمئن باشد و حمایت‌های لازم را داشته باشد.
وی در ادامه گفت: پاشنه آشیل واحدهای فولادی در دو بخش مدیریت و حمایت منطقی از سرمایه‌گذاری و تولید است زیرا در صنعت فولاد یکی از معضلاتی که وجود دارد پراکندگی و کوچک بودن واحدهای فولادی است. ممکن است در اصطلاح گفته شود هرچه کوچک باشد، زیباتر خواهد بود اما این اصطلاح حداقل در صنعت فولاد کاربردی ندارد.
سبحانی افزود: بعضی از واحدهای فولادی با ظرفیت‌های متفاوت از ۱۰۰هزارتن گرفته تا ۵۰۰هزار تن، با فواصل دور از واحدهای پایین‌دستی احداث شده که ادامه کار را غیراقتصادی می‌کند. در اینجاست که دولت باید نقش حاکمیت و نظارتی خود را ایفا کند. در واقع باید مدیریت لازم برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاری اقتصادی و بهینه شود.
به عقیده سبحانی باید دید ظرفیت بهینه ما در فولادسازی در کجا بوده و چه اندازه است. آیا واحدهای کوچک ۸۰۰هزار و ۲۰۰ یا ۳۰۰هزار تن برای رسیدن به تولید ۵۵میلیون تن پاسخگوی نیاز خواهد بود یا خیر؟ یک کارخانه با هر ظرفیتی از تولید، نیازمند راه‌آهن، پست برق، شبکه برق، خط گاز اختصاصی و جاده اختصاصی است. بنابراین ریز کردن واحدهای فولادی تنها منجر به اتلاف منابع می‌شود. این در حالی است که برخی بدون آگاهی کارخانه می‌سازند و در هنگام بهره‌برداری از آن در تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش و... باز می‌مانند. در اینجا باید مدیریت در سرمایه‌گذاری‌ها در اندازه و ابعاد موقعیت اقتصادی انجام شود.
وی ادامه داد: زمانی که ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان ساخته شدند ماده اولیه مورد نیاز آنها یعنی سنگ‌آهن از کرمان و یزد تامین می‌شد اما اکنون این دو شهر نیز واحدهای فولادی احداث کرده‌اند. بنایراین تامین سنگ‌آهن از دیگر شهرها هزینه بسیار زیادی برای این دو واحد به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه، از وزارت صنعت، معدن و تجارت (جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه) و مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو تشکر کرد و گفت: اگر بحث تعرفه‌ها اجرا نمی‌شد صنعت فولاد ایران به‌طور کلی زمین‌گیر می‌شد زیرا در برهه‌ای از زمان قیمت جهانی فولاد، قیمت انرژی و سنگ‌آهن در بازار جهانی کاهش یافت و به کمتر از نصف رسید. این در حالی بود که اتفاقات یاد شده در ایران رخ نداد و تنها با وضع تعرفه‌ها توانستیم فولاد را نجات دهیم.
وی با بیان اینکه اکنون حدود ۵میلیون تن اسلب در کشور در حال تولید است گفت: به غیر از شرکت فولاد مبارکه اصفهان که زنجیره کاملی دارد بیش از ۲میلیون تن ظرفیت مصرف در کشور وجود ندارد و بیش از ۳میلیون تن از اسلب تولید شده مازاد نیاز داخلی است.

هدفگذاری ۵۵میلیون تن فولاد و پیش‌نیازهای آن

سبحانی در ادامه صحبت‌هایش افزود: در زنجیره معدن و صنایع معدنی، دستگاه‌های حاکمیتی باید ملاحظات بیشتری را برای رسیدن به هدف ۵۵میلیون تن فولاد در نظر بگیرند. آمار نشان می‌دهد با این روند، تحقق ۵۵میلیون تن در ۱۴۰۴ خیلی دور از دسترس نیست اما باید ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به بالفعل کرد. نیاز به ۸۰میلیون تن کنسانتره و ۸۰میلیون تن گندله و ۲۰۰میلیون تن سنگ‌آهن در هر سال برای این هدف احساس می‌شود و باید در کنار هم تمام این موارد انجام شود.
وی افزود: بخش خصوصی باید در عملکرد خود در معادن تجدید نظر کند. آنها می‌توانند معادن خود را با یکدیگر تجمیع کرده و برای تولید داخلی کار کنند و خام فروشی نکنند.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد یعنی ۲۰۰میلیون تن جابه‌جایی مواد معدنی. حال باید دید ناوگان حمل‌ونقل ما این گنجایش این میزان را دارد یا نه. ممکن است این مورد همچون گلوگاهی برای این هدف بحران ایجاد کند.
از طرفی اکنون که کرمان و یزد نیز به جرگه تولیدکنندگان فولاد پیوسته‌اند، واحدهایی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن باید مواد اولیه خود را از کجا تامین کنند.
وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امید است نتیجه همایش‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شود هدایت معدن و صنایع معدنی به مسیر درست باشد تا هم اشتغال پایدار و مولد ایجاد شود و هم زمینه برای دستیابی به اهداف تعریف شده در سند ۱۴۰۴ فراهم شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده