تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هزینه معدن داری را افزایش داده‌ایم، تا بی تجربه ها حذف شوند

می متالز - مدیران دولتی درهمایش وفاق و همدلی؛ نوشداروی بن بست کنونی مطرح کردند
هزینه معدن داری را افزایش داده‌ایم، تا بی تجربه ها حذف شوند

روزچهارشنبه همایشی تحت عنوان «وفاق و همدلی؛ نوشداروی بن بست کنونی» با حضور مدیران دولتی بخش معدن کشور برگزار شد که علاوه بر ارائه آخرین اطلاعات و آمار در این بخش مهم اقتصادی به برخی انتقادهای مطرح شده در این روزها به نوعی پاسخ داده شد.

معاون وزیر صنعت در امور معدنی به عنوان سخنران کلیدی این همایش از یک سو اعلام کرد که نگرانی های فعالان معدن درباره ماده ۵۴قانون برنامه ششم را درک می کند اما از سوی دیگر تاکید کرد که دولت هم با این ماده مخالف بوده اما نتوانستیم مخالفت خود را با این پیشنهاد که از دل کمیسیون تلفیق درآمده است به کرسی بنشانیم.

جعفرسرقینی به انتقاد دیگر فعالان بخش معدن هم اشاره ای کرد، او افزایش هزینه های معدن داری درکشور را در راستای خروج افراد بی تجربه از این حوزه دانست.

وی در سخنرانی خود با بیان اینکه هزینه معدن داری و پروانه داری را افزایش داده‌ایم، اضافه کرد: با این اقدام آمار پروانه‌های اکتشافی ریزش کرد، اما درعین حال به کسانی که تجربه معدن کاری دارند، اما سرمایه ندارند بها داده‌ایم و به آنها پروانه معدن داری می‌دهیم.

معاون وزیر صنعت در امور معدنی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند معادن تعطیل‌اند و فعالیتی ندارند، ادامه داد: آمار موجود بیانگر رشد این بخش است؛ در ۱۰ ماهه سال جاری ۵٫۵ میلیارد دلار صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی بوده است که یک میلیارد دلار آن مربوط به بخش معادن بوده است.

وی خطاب به فعالان بخش معدن، اظهار کرد: اگر منتظر کمک دولت هستید، سنگبری‌ها نوسازی نمی‌شوند. صندوق توسعه ملی برای همین کار است و در حال حاضر برای صنایع بزرگ ۲۰۰ میلیون یورو تسهیلات در نظر گرفته شده و برای سنگبری‌ها نیز این کار را انجام می‌دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحث ارزش افزوده، گفت: موضوع ارزش افزوده را از وزارت اقتصاد و دارایی بسیار پیگیری کردیم، اما ارزش افزوده موضوعی است که باید در سطح کشور حل شود و تنها مختص سنگبری‌ها نیست اما هنوز نا امید نشده‌ایم.

سرقینی با بیان اینکه ماده ۵۴ قانون برنامه ششم نگرانی‌هایی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است، اضافه کرد: این ماده پیشنهاد وزارتخانه و دولت نبوده است و از کمیسیون تلفیق بیرون آمده و براساس آن باید در استان‌ها شورای معادن تشکیل شود که ترکیب و اختیارات آن نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده دولت تقاضای حذف این ماده را در صحن علنی مجلس داشتم که رأی نیاورد، اما تغییرات بسیاری در آن اعمال شد و به رییس مجلس اعلام کردم اگر این ماده تصویب شود، هرگز نمی‌توان از وزیر و وزارتخانه سؤال کرد و باید از استاندارها سؤال کنید و نهایتاً قرار شد اختیارات شورای معادن استان‌ها برداشته شود و در شورای عالی معادن تصمیم‌گیری شود. به همین دلیل نگرانی از بابت ماده ۵۴ برنامه ششم ندارم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با معدنکاری چنگ در صورت طبیعت می‌اندازیم، اظهار کرد: معدن، صنعت مادر است و امروز به برکت معدن چرخ صنعت می‌چرخد، اما معدنکاری با محیط زیست تعارض دارد. در دنیا این موضوع را حل کرده‌اند ما نیز از معدنکاران انتظار داریم در کنار فعالیت‌های معدنی، مسؤولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند. البته هر انتظاری باید متناسب با ظرفیت آن واحد باشد.

جذب مشاور خارجی برای بخش محیط زیست در معادن

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران هم در این همایش گفت: برای رعایت بیشتر مسائل زیست محیطی در حوزه معادن،‌ مشاور خارجی جذب کرده ایم تا طرح ها بر اساس ضوابط و استانداردها اجرا شوند.

مهدی کرباسیان از ورود مشاوران بین المللی محیط زیست از کشورهای مختلف در برخی پروژه های معدنی خبر داد واظهارداشت: در مورد بندر پارسیان که به زودی طرح آن آماده احداث می شود، سالها است که سازمان محیط زیست نظراتی داشته و به تازگی با تفاهم با آنها، یک مشاور محیط زیست از نروژ جذب کرده ایم که موارد مدنظر آنها را رعایت کنیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص موضوع گورخرها و توسعه معادن اظهار داشت: اعتقاد دارم توجه به معادن نکته خیلی ظریفی است که از یک سو باید متوجه شد همان طور که بحث آب و محیط زیست و آیندگان و استفاده درست از معادن را باید مورد توجه قرار داد، باید توسعه نیز صورت گیرد؛ این در حالی است که می توانیم هر دو بحث را به موازات هم بدون مشکل پیش بریم.

به گفته کرباسیان، هم اکنون در آمریکای جنوبی در وسط جنگل کارخانه فولاد احداث شده و مدیر کارخانه بیش از اینکه نگران تولید فولاد باشد، میزان عسلی که زنبورهای عسل تولید می کنند را بررسی می کند؛ یعنی محیط زیست اعلام کرده بود که باید میزان تولید فولاد وصل به میزان تولید عسل باشد پس دنیا در حال استفاده از تکنولوژی است و محیط زیست را هم حفظ می کند. در هامبورگ بزرگترین کارخانه مس اروپا وسط شهر احداث شده که رعایت محیط زیست کرد و اشتغال ایجاد کرد.

عناوین برگزیده