تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۱۴۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

موهبت خدادادی در برابر دستاورد اکتسابی

می متالز - همان قدر که ما ایرانی‌ها از گوناگونی و زیادی مواد معدنی‌مان خرسندیم، فنلاندی‌ها به فناوری‌های معدنی‌شان می‌بالند.
موهبت خدادادی در برابر دستاورد اکتسابی

این را می‌شد از گفته‌های رییس سازمان زمین‌شناسی این کشور به خوبی متوجه شد چه آن زمان که در نشست آشنایی با فرصت‌های همکاری معدنی ایران و فنلاند در ایمیدرو پشت تریبون سخنرانی می‌کرد و چه در صحبت‌هایی که با خبرنگاران در حاشیه نشست داشت، البته فنلاندی‌ها در اینکه فناوری‌های معدنی پیشرفته‌ای دارند ولی اغراق نمی‌کنند. این امر را تعداد شرکت‌هایی که به نشست آمده و فناوری‌های خود را معرفی می‌کردند نشان می‌داد و البته حضور مدیران این شرکت‌ها گویای این واقعیت است که بخش معدن و صنایع معدن ایران آن قدر غنی است و جای کار و رشد دارد که این شرکت‌ها این چنین از حضور در نشست مشترک با ایرانی‌ها استقبال کنند و برای معدنی‌های ایرانی از دستاوردهای خود می‌گویند.

در هر صورت مقامات فنلاندی حاضر در نشست بر تمایل خود برای همکاری با بخش معدن ایران به طور عملیاتی و نه‌تنها در حد امضای یادداشت و تفاهمنامه تاکید کردند، اما ادامه این همکاری عزم راسخ و تلاش بیشتر دو طرف را می‌طلبد. طرف فنلاندی به یقین می‌داند ظرفیت معادن ایران آن قدر غنی است که ارزش نفوذ دارد و محلی برای توسعه دستاوردهای فناورانه‌اش شود، بنابراین با جمعی از فعالان معدنی و دو تن از اعضای دولتی آمده تا از داشته‌های خود بگوید و تلاش می‌کند بازار خود را در ایران به‌دست آورد. فناوری‌های توسعه‌یافته فنلاندی‌ها حاصل کار سازمان زمین‌شناسی این کشور است که به قول رییس آن پیشینه فعالیت ۱۳۰ساله دارد و ذخایر معدنی ما موهبت‌هایی خدادادی است که برای بهره‌مندی از آن با وجود اقدامات انجام شده همچنان جاری کار بیشتر است، اما اینکه این ظرفیت تا کجا می‌تواند رشد و بالندگی داشته باشد بیش از همه بسته به این است که معدنی‌های ایرانی شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی تا چه اندازه همت خود را صرف بهره‌برداری از این فرصت‌ها کنند.

 

ثمن رحیمی‌راد

منبع: صمت
عناوین برگزیده