تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۱:۵۸
بازدید: ۳۶۲۷
کد خبر: ۱۴۵۷
سرویس خبر : انرژی
راه اندازی پروژه مهم نفتی جمع آوری گازهای ترش همراه نفت (آماک)

تبریک دکتر کرباسیان به شرکت های ایریتک و ایراسکو (ایتالیا) از شرکت های تحت پوشش ایمیدرو

می متالز - دکتر مهدی کرباسیان - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - به کارکنان و مدیریت شرکت های ایریتک و ایراسکو (ایتالیایی) شرکت های تحت پوشش سازمان ایمیدرو جهت راه اندازی پروژه مهم نفتی جمع آوری گازهای ترش همراه نفت (آماک) تبریک گفت.
تبریک دکتر کرباسیان به شرکت های ایریتک و ایراسکو (ایتالیا) از شرکت های تحت پوشش ایمیدرو

به گزارش می متالز، دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در مدتی که در عضویت هیات مدیره شرکت نفت بودم پروژه آماک همیشه مورد پیگیری مداوم بود.

کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو به عنوان پیمانکار اصلی طرح جمع آوری گازهای ترش همراه نفت لایه بنگستان مناطق نفت خیز جنوب (طرح آماک) از سال 1379 فعالیت خود را برای انجام این طرح ملی آغاز نموده است. 
 این پروژه دارای 7 ایستگاه تقویت فشار گاز ترش، پالایشگاه شیرین سازی، ایستگاه تقویت فشار گاز اسیدی و واحد نم زدایی می باشد و  دارای حدود 280 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در مناطق مختلف باتلاقی، شهری و روستایی بوده و همچنین حدود 100 کیلومتر خط انتقال نیرو، توسعه و اصلاح تعدادی پست برق و... می باشد. 


ایشان در ادامه اظهار داشت: فاز اول طرح آماک که هدف آن جلوگیری ازسوختن 241 میلیون فوت مکعب گاز ترش در روز می باشد، تا سال 1388 راه اندازی و تحویل مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بهره بردار طرح شده است و علاوه بر درآمد سرشار اقتصادی، از انتشار روزانه 18000 تن آلاینده های زیست محیطی در هوای خوزستان جلوگیری می کند. 
فاز دوم طرح آماک که روز پنج شنبه با حضور ریاست  محترم جمهوری راه اندازی شد شامل ایستگاه تقویت فشار گاز اسیدی، سیستم نم زدایی گاز، 96 کیلومتر خط لوله به همراه سیستم های مخابراتی هشداردهنده و سیستم های ایمنی جانبی می باشد و به دلیل بروز مشکل در ولوهای Incoloy مربوط به ناحیه نم زدایی و عدم امکان تهیه آنها در شرایط تحریم های بین المللی (متریال ولوها مشمول قانون استفاده دوگانه بودند) باعث تاخیر در راه اندازی این بخش مهم از پروژه شده بود وعلاوه بر آن، پس از شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، شرکت های خارجی سازنده تجهیزات پروژه نیز از ادامه همکاری با طرح آماک دست کشیدند. 


کرباسیان در ادامه گفت: فاز دوم طرح ملی آماک در سال ١٣٩٢ با دولت یازدهم وبازگشت مجدد ایریتک به ایمیدرو مجددا فعال شد وخوشبختانه از سوختن روزانه 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی جلوگیری می کند و در بهبود وضعبت هوای اهواز و حذف بخشی از آلاینده های زیست محیطی موثر است. با همت متخصصین داخلی در شرایط مساعد پسابرجام کنسرسیوم توانست با پیگیری های مکرر کارشناسان فنی شرکت ترمودین فرانسه (سازنده کمپرسورهای گاز اسیدی) را به سایت اعزام کرده تا این شرکت خارجی تعهدات خود به طرح آماک را تکمیل نماید و راه اندازی یکپارچه سایت و خط لوله گازاسیدی تا ارسال گاز به پتروشیمی رازی در ماهشهر در شرایط ایمن انجام شود.    

در خاتمه کرباسیان اظهار داشت که شرکت ایریتک به عنوان یک پیمانکار ایرانی در تمام شرایط دشوار گذشته از جمله تحریم های ظالمانه علیه کشور، مشکلات تامین نقدینگی پروژه و...  به عنوان یک شرکت ایرانی این طرح بزرگ ملی را راهبری و به نتیجه مطلوب رسانده است.

تکمیلی: فرآیند پروژه به این صورت است که با توجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان به سبب دارا ‏بودن گاز هیدروژن سولفوره قابل استفاده نیستند و در مشعل های واحدهای بهره برداری ذکر شده ‏می‌سوزند. در چارچوب طرح آماک در کنار هر یک از ایستگاه های بهره برداری یک ایستگاه تقویت ‏فشار برای گازهای همراه احداث می شود تا گازها پس از جمع ‌آوری از طریق خطوط لوله متعدد به ‏یک پالایشگاه شیرین‌سازی منتقل و به وسیله حلال دی اتانول آمین، گوگرد زدایی و گاز شیرین تولید ‏شود‎.

‎با اجرای این طرح از سوزانده شدن روزانه ٢٤١ میلیون فوت مکعب از گازهای ترش در محدوده ‏اهواز، رامهرمز و شادگان جلوگیری می شود. پیشگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی از طریق جمع آوری، آبزدایی و شیرین سازی گازهای ‏ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی، ازاهداف اجرای این طرح است‎.

منبع: me-metals
عناوین برگزیده