تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۹۱۷
کد خبر: ۱۴۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
همت خبر داد:

کار بزرگ ایریتک در پروژه صبافولاد خلیج فارس+جزئیات

می متالز - مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت: در راستای توافقات شکل گرفته برجام در سطح بین المللی تحولات بسیاری از سوی کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری و تامین مالی صورت گرفته است که به دلیل دور بودن کشور ایران از مراودات بین المللی در دهه گذشته، عملیات مذکور با کندی مواجه شده است ولی روند اجرای کار صعودی و مثبت بوده و امیدواریم توافقات شکل گرفته در آینده نزدیک عملیاتی شود.
کار بزرگ ایریتک در پروژه صبافولاد خلیج فارس+جزئیات

علی همت افزود: در ساخت کارخانجات احیاء بالغ بر 85 درصد ساخت تجهیزات داخلی شده است.
 با علی همت، مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت‌وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است:

معرفی شرکت ایریتک و فعالیتهای آن به طور کامل

شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) در سال 1354 به منظور انتقال دانش فنی ساخت و احداث کارخانجات معدنی و فولادی با مشارکت شرکت ITALIAMPIANTI و شرکت ملی فولاد شکل گرفت و به عنوان اولین طرح، احداث مجتمع فولاد بندرعباس و طرح BARCO را آغاز نمودند که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طرح مذکور به اصفهان انتقال یافت و شرکت ایریتک به همراه شرکت ITALIAMPIANTI در دهه 60 مجتمع فولاد مبارکه را احداث نمودند. پس از اجرا و راه اندازی و موفقیت آمیز مجتمع عظیم فولاد مبارکه شرکت ایریتک توانست دانش ساخت کارخانجات فولادی از معدن تا محصول نهایی را در سازمان خود نهادینه کند و در دهه 70 به عنوان اولین شرکت EPC کلیه طرح های افزایش ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه را به ثمر رساند و با گسترش فعالیتهای خود کارخانجات بسیار مهم کشور از قبیل طرح زغال سنگ طبس، احداث مجتمع فولاد خراسان، مجتمع صنعتی فولاد اسفراین، طرح توسعه مس سرچشمه را احداث و به تولید رساند.

در دهه 80 شرکت ایریتک موفق به اخذ لیسانس انحصاری ساخت کارخانجات آهن اسفنجی به روش میدرکس از طریق شرکت کوبه استیل ژاپن شد که تاکنون مفتخر است حدود از 80 درصد تولیدات کشور در زمینه آهن اسفنجی را احداث و به بهره برداری رسانده است.

در اوایل دهه 80 شرکت ایریتک به منظور گسترش فعالیت های خود وارد بازار نفت و گاز شد و به دلیل ساختار بین المللی و اصولی شکل گرفته موفق شد طرح عظیم آماک که جمع آوری و شیرین سازی گازهای همراه است را به ثمر برساند و با تاسیس شرکت های ایراسکو در ایتالیا و ایریکا در آلمان در دوران قبل از تحریم موفق به تامین بیش از 2 میلیارد دلار فاینانس جهت پروژه های مهم کشور شد و برای اولین بار در تاریخ فولاد کشور رهبر مشارکت ایریتک و SMS Group در طرح عظیم مجتمع فولاد هرمزگان شد که با بهترین کیفیت کارخانه مذکور را به ثمر رساند و اکنون مفتخر است که محصولات کارخانه مذکور در حال صادرات به اتحادیه اروپا است. اکنون پس از گذشت چهار دهه تجربه و چهاردهه افتخار شرکت ایریتک پروژه های متعددی در احداث کارخانجات صنایع مادر کشور را دارد که در حال انجام است.

اقدامات ایریتک در بومی سازی تجهیزات و تکنولوژیهای موردنیاز صنایع معدنی و فولادی

در ارتباط با بومی سازی تجهیزات لازم به ذکر است که شرکت ایریتک یک شرکت مدیریت و مهندسی است که در کلیه پروژه های خود با ارتباط با بهترین تکنولوژی های دنیا کلیه فعالیت های EPC داخلی را بر عهده می گیرد و با استفاده از بهترین سازندگان داخلی و پیمانکاران اجرایی داخلی کلیه موارد احداث کارخانه را مدیریت می کند تا پس از انجام کلیه فعالیت های مهندسی، ساخت و اجرا، کارخانه را به تولید و عملکرد کیفی برساند و تحویل کارفرمایان بدهد و در این راستا بسیاری از سازندگان و پیمانکاران اجرایی در مکتب شرکت ایریتک تربیت شده و رشد یافته اند و هر زمان که شرکت ایریتک پروژه ای را آغاز نموده است، ایجاد اشتغال بسیاری در سطح صنعت کشور برای سازندگان و پیمانکاران معتبر کشور بوجود آورده و مفتخر است که اعلام کند. بطور مثال در احداث کارخانجات آهن اسفنجی که شرکت ایریتک دارای لیسانس ساخت است، بالغ بر 85 درصد تجهیزات را ساخت داخل کرده است و کلیه فعالیت های مهندسی کارخانه را بدون نیاز به شرکت کوبه استیل به تنهایی انجام می دهد و با بهترین کیفیت به تولید و بهره برداری می رساند.


میزان جذب سرمایه گذار خارجی برای پروژه های معدنی و فولادی جذب فناوری و انتقال تکنولوژی چگونه بوده و چه شرکت هایی حاضر به سرمایه گذاری و اشتغال تکنولوژی شده اند؟

در راستای توافقات شکل گرفته برجام در سطح بین المللی تحولات بسیاری از سوی کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری و تامین مالی صورت گرفته است که به دلیل دور بودن کشور ایران از مراودات بین المللی در دهه گذشته، عملیات مذکور با کندی مواجه شده است ولی روند اجرای کار صعودی و مثبت بوده و امیدواریم توافقات شکل گرفته در آینده نزدیک عملیاتی شود.


آیا تاکنون ساخت و اجرای صددرصد تجهیزات معدنی و فولادی در ایران شده اند؟

همانطور که اشاره شد در ساخت کارخانجات احیاء بالغ بر 85 درصد ساخت تجهیزات داخلی شده است.

برنامه شما برای سال آینده چیست؟

خوشبختانه در ماه اخیر شرکت ایریتک موفق به اخذ مهمترین پروژههای فولادی کشور در طرح توسعه فولاد هرمزگان و احداث خط جدید نورد گرم مجتمع فولاد مبارکه به همراه شرکت SMS Group با بالاترین امتیاز فنی و کمترین قیمت شده است که از برنامه اصلی سال آتی عملیاتی کردن قراردادهای مذکور به همراه ادامه اجرای پروژه های بسیار مهم طرح فولاد مکران، طرح تغلیظ سنگان، احیاء و فولادسازی قائنات، طرح الکترود گرافیتی و راهبری کارخانه صبافولاد خلیج فارس و طرح توسعه فولاد خراسان است که در اسفند ماه امسال به راه اندازی و تولید می رسد. لازم به ذکر است که شرکت ایریتک در طرح صبافولاد خلیج فارس برای اولین بار در تاریخ فولاد کشور مگامدول تولید آهن اسفنجی با محصول HBI را طراحی و اجرا کرده که در این ماه به ثمر می رسد و همچنین در مجتمع فولاد خراسان با رهبری پروژه و مدیریت پیمانکاران تکنولوژ خارجی تولید 700 هزار تن تولید بیلت مجتمع مذکور را به ثمر می رساند.

آیا برنامه ای برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های معدنی و فولادی در کشورهای دیگر دارید؟

شرکت ایریتک با بررسی موقعیت های بین المللی پروژه های خاورمیانه و آسیای میانه در حال مذاکره برای احداث کارخانجات فولادی در کشورهای ترکمنستان، عمان و قزاقستان است که به همراه شرکای تکنولوژ خارجی خود در حال مذاکره جهت عملیاتی کردن پروژه های مذکور هستیم.

عناوین برگزیده