تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۵۱۵
کد خبر: ۱۴۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سعدمحمدی خبر داد:

تولید ۷۳ هزار تن شمش روی در IZMDC در ۱۰ ماهه ۹۵

می متالز - مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران (IZMDC) گفت: گروه شرکت‌های توسعه معادن در سال 1395 تا پایان بهمن ماه نزدیک به 73 هزار تن شمش روی و حدود 2 هزار تن شمش سرب تولید کرده است.
تولید ۷۳ هزار تن شمش روی در IZMDC در ۱۰ ماهه ۹۵

اردشیر سعدمحمدی درباره معدن این هلدینگ در ترکیه نیز توضیح داد: معدن روی آسارجیک در ترکیه دارای مباحث فنی و حقوقی متعدد بوده است که تقریبا تک تک آنها بررسی و منجر به نتیجه و تصمیم‌گیری شده است.

با اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران گفت‌وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است:


درباره میزان تولید، فروش و صادرات هلدینگ توسعه معادن روی ایران (IZMDC) در 10 ماهه سال جاری توضیح بفرمایید.

گروه شرکت های توسعه معادن در سال 1395 تا پایان بهمن ماه نزدیک به 73 هزار تن شمش روی و حدود 2 هزار تن شمش سرب تولید کرده است. تعداد تولید شمش روی 3 درصد بیشتر از برنامه و 22 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. انتظار می رود تا پایان سال ضمن پوشش کامل برنامه سال 1395 حتی بیشتر شمش روی تولید کنیم. برنامه فروش نیز به صورت متمرکز در حال پیگیری است و مطابق برنامه صورت می گیرد. حدود 85 درصد از فروش صادرات و بقیه در بازار داخلی به فروش می رسد.


بازارهای صادراتی هلدینگ کدام کشورها هستند و آیا امسال برای ورود به بازار جدیدی تلاش شد؟

بازارهای صادراتی شمش روی و سرب عمدتا کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، هندوستان، کره جنوبی، هلند و ایتالیا هستند. تلاش می کنیم با حفظ تمرکز در فروش و مدیریت بازار مشتریان جدیدی در اروپا داشته باشیم. حضور در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست ترکیه و نیز شرکت در نمایشگاه های مرتبط با فعالیت این هلدینگ در این راستا بوده است.


درباره آخرین وضعیت معدن روی هلدینگ در ترکیه و کارهای توسعه آن توضیح بفرمایید.

معدن روی آسارجیک در ترکیه دارای مباحث فنی و حقوقی متعدد بوده است که تقریبا تک تک آنها بررسی و منجر به نتیجه و تصمیم گیری شده است. براساس ارزیابی های صورت گرفته بهره برداری از این معدن مقرون به صرفه است و گروه در نظر دارد پس از رفع موانع اولیه با برنامه ریزی لازم اکتشاف و استخراج در این معدن را شروع کند و این موضوع یکی از برنامه های اصلی گروه و شرکت معدنکاران انگوران در سال 1396 خواهد بود.


درباره آخرین وضعیت واحد سرب شرکت ملی سرب و روی ایران و مسائل محیط زیستی آن توضیح بفرمایید که گویا این مشکلات برطرف شده است.

همانطور که می دانید کارخانه سرب شرکت ملی سرب و روی ایران با دانش فنی شرکت بولیدن سوئد و با ماشین آلات مانسمان دماگ آلمان احداث شده و در نوع خود از کارهای بسیار مهم و ارزنده صنعتی پس از انقلاب اسلامی است. کارخانه سرب مدتی به علت بحث های محیط زیست تعطیل شده بود که پس از برطرف شدن نکاتی که موردنظر سازمان های ذیربط بود و با تعامل و همکاری شایسته مقامات استان از تیر ماه سال جاری این کارخانه مجددا شروع بکار کرده است. درصدد هستیم موانع موجود را برطرف و براساس بودجه پیش بینی شده تولید صورت بگیرد. در رابطه با مسائل محیط زیست کلیه استانداردها و الزامات ابلاغی از طرف سازمان محیط زیست رعایت و کنترل می شود و هزینه های لازم جهت رفع مشکلات انجام شد. در حال حاضر مشکلی از این بابت نداریم.


هلدینگ در زمینه بومی سازی تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز واحدهای تولیدی خود چه دستاوردهایی داشته است؟

یکی از شرکت های توانمند گروه شرکت آلفا ماشین پویا است که سازنده ماشین آلات و قطعات صنعتی است و گروه در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته و در حال حاضر توانمندی ساخت انواع فیلترپرس ها، مخازن، میکسرها و برخی تجهیزات سنگین موردنیاز در داخل گروه وجود دارد.


درباره آخرین پروژه های توسعه ای مهم در دست اجرا در واحدهای زیرمجموعه هلدینگ به ویژه پروژه BZS و سایر پروژه ها توضیح بفرمایید.

چندین پروژه مهم توسعه ای در گروه شرکت های توسعه معادن روی ایران بررسی و تصویب شده است که پروژه تولید کنسانتره هیدروکسید از پسماندها در شرکت کالسیمین در مراحل نهایی است و به امید خدا در سه ماهه اول سال 1396 به تولید می رسد. پروژه تولید آهک هیدراته در شرکت صنعت روی زنگان به تولید رسیده است. پروژه دو جذبی کردن تولید اسید سولفوریک در شرکت اسیدسازان در مرحله اجرا است و در سال 1396 به بهره برداری کامل میرسد. پروژه های متعدد دیگری نیز در شرکت های فراوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران، قشم و کالسیمین تصویب شده که سال 1396 برای گروه سال شکوفایی اجرای پروژه های توسعه ای خواهد بود.


از بعد از برجام تاکنون هلدینگ با چه شرکت هایی برای همکاری مذاکره داشته و آیا نتیجه مشخصی نیز به ویژه در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی حاصل شده است؟

پس از برجام با شرکت های متعددی از کشورهای فنلاند، استرالیا و چین مذاکره شده است اما با توجه به مشکلاتی که هنوز در سیستم مبادلات بانکی وجود دارد، موفق به عقد قرارداد در زمینه جذب سرمایه نشده ایم. امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار امکان مشارت با شرک های خارجی بهتر شود.


قیمت سرب و روی را تا پایان سال جاری میلادی چطور پیش بینی می کنید؟

در رابطه با قیمت سرب و روی و پیش بینی آن، براساس آنچه که موسسات و سازمان های ذیربط در سطح جهان منتشر می کنند و نیز براساس تعاملی که شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی در گروه با مشتریان دارد، پیش بینی می کنیم روند افزایش قیمت فلزات سرب و روی را در سال 1396 نیز داشته باشیم.


هلدینگ در زمینه فعالیت های اکتشافی چه عملکردی در سال 1395 داشته است؟

در زمینه فعالیت های معدنی و اکتشافی در 1395 برنامه مدونی از طرف شرکت معدنکاران انگوران که شرکت معدنی گروه است، تهیه شده که براساس آن عملیات اکتشافی در محدوده چاه میر و یال شمالی تاقدیس تنگل، معدن کوه قلعه، محدوده معدن یوزباشی قیدار (معدن مس)، معدن ابرکوه، معدن آب حیدر و درهشور صورت گرفته است. در زمینه استخراج و بهره برداری نیز فعالیت شرکت معدنکاران انگوران در معدن تراورتن چوکتی، معدن سرب و روی آی قلعه سی، معدن سرب و روی چاه میر، معدن مس چودرچای و کانسار سرب و روی آب حیدر متمرکز بوده است. مجموع فعالیت های اکتشافی و استخراج شرکت معدنکاران انگوران در 1395 نسبت به سال قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

 

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده