تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۱۴۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیازسنجی صنایع معدنی ایران در نمایشگاه کراچی

می متالز - نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵سال در کراچی پاکستان به‌وسیله شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت ۶۰ شرکت توانمند ایرانی در بخش‌های صنعتی، منسوجات خانگی، مواد غذایی، صنایع‌دستی، گردشگری، شیرآلات، کاشی و سرامیک، ظروف پلاستیکی، لوازم خانگی و صنایع معدنی در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ برابر با ۶ اسفند ۱۳۹۵ افتتاح شد.
نیازسنجی صنایع معدنی ایران در نمایشگاه کراچی

در این نمایشگاه نیز صنایع معدنی از جمله فولادی‌ها و سیمانی‌ها نیز حضور داشتند و درصدد بازاریابی و صادرات از طریق این نمایشگاه برآمدند.

بازار فولاد پاکستان نیازمند واردات صنایع پایین‌دستی

بازار پاکستان همواره جزو یکی از اهداف صادراتی فولاد در گذشته بوده است. حتی به تازگی نیز پاکستان یکی از کارخانه‌های فولادی خود را به پاکستان واگذار کرده است. محمد کلانتری، کارشناس صادرات فولاد مبارکه در این نمایشگاه درباره این نمایشگاه و تمایل بازار فولاد این کشور اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه است که به‌صورت هلدینگی محصولات مختلفی ازجمله اسلب فولاد خوزستان تا ورق گالوانیزه فولاد کاشان و ورق خودرو چهارمحال را تولید می‌کند. کلانتری هدف از این نمایشگاه را بررسی بازارهای جدید عنوان کرد و گفت: هدف ما از حضور در نمایشگاه، بررسی بازارهای جدید در پاکستان است. هرچند در گذشته پاکستان یکی از اهداف صادراتی فولاد برای ما به‌شمار رفته و در کل بازار شناخته‌شده‌ای است، اما باید بتوانیم اطلاعات خود را از طریق این نمایشگاه‌ها بروز نگه داریم. وی در پاسخ به این پرسش که پاکستانی‌ها خواستار چه نوع محصولات فولادی هستند، عنوان کرد: از آنجا که پاکستان یک کشور مصرف‌کننده فولاد به‌شمار می‌رود تا کشوری که تولیدکننده صنایع باشد، بیشتر خواستار محصولات سرد و گالوانیزه فولادی است. به عبارت دیگر، پاکستانی‌ها دارای صنایعی مانند لوله‌سازی نیستند به همین دلیل خواهان استفاده از ورق‌های گرم نیستند. بیشتر مصرف‌گرا هستند و مصرف آنها نیز مربوط به صنایع پایین‌دستی مانند ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی و محصولات نهایی فولادی است.


اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در بازاریابی محصولات

کارشناس صادرات فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت چنین نمایشگاهی در بازاریابی محصولات فولادی عنوان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اگر همیشگی باشد، در بازاریابی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، چراکه ضعف بزرگ این نمایشگاه این مسئله است که به‌صورت منقطع و مقطعی برگزار می‌شود که در نهایت منجر به برگزاری نمایشگاه و پخش بروشور و... می‌شود و سپس به کار خود پایان می‌دهند تا زمان برگزاری نمایشگاه بعدی، که آن هم به‌طور دقیق معلوم نیست چه زمانی برگزار خواهد شد.
کلانتری ادامه داد: این فاصله زمانی سبب می‌شود بسیاری از مسائل فراموش شود که این امر به نوبه خود عاملی برای نشان دادن واکنش رقبا شده تا به‌سرعت جای خود را در این بازار باز کرده و به‌راحتی خود را جایگزین ما کنند. وی تاکید کرد: از این‌رو باید این نمایشگاه‌ها به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش برود. با برنامه‌ریزی قبلی به سمت بازارشناسی و تحلیل پیش رفته و تنها نباید برگزاری نمایشگاه هدف قرار گیرد، بلکه برپایی نمایشگاه باید آغاز کار به‌شماراید که سبب پیگیری و ایجاد رابطه تجاری شود و ارتباط بین رایزن و کنسولگر و سفارت انجام شود. در این نمایشگاه باید مشتری‌های بالقوه حفظ و در زمان‌های آینده پیگیری شود.
کارشناس صادرات فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که اشتیاق پاکستانی‌ها را برای خرید محصولات فولادی چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در زمینه فولاد پاکستانی‌ها علاقه‌مند به خرید محصولات ایران هستند، تنها از این موضوع ناراضی هستند که بازار آنها به‌طور تقریبی صددرصد به قبضه بازار چین درآمده است، چراکه معتقدند محصولات چینی هم کیفیت پایینی دارند و هم از نظر دوری مسافت، هزینه‌های حمل‌ونقل برای آنها گران‌تر خواهد شد.

بازار پاکستان پرظرفیت است

کلانتری در ادامه خاطرنشان کرد: پاکستان در حالی که با کشور ما همسایه هستند و هم از نظر فرهنگی به ما نزدیک هستند، می‌توانند به‌راحتی با ما ارتباط برقرار کرده و موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز به حداقل خود برسانند. وی با اشاره به موانعی که وجود دارد، بیان کرد: مهم‌ترین موانع که در چند سال گذشته وجود داشته است، یکی موضوع تحریم‌ها و موضوع دیگر بحث مالی و موانع بانکی در این زمینه بوده است، چراکه ملاحظه شده که خریدار و فروشنده وجود داشته، اما مسائل مالی به‌عنوان حلقه واسط با مشکل روبه‌رو است.
کارشناس صادرات فولاد مبارکه تاکید کرد: در حال حاضر بازار پرظرفیتی را می‌توان در پاکستان مشاهده کرد، چراکه خریدارهای پاکستانی راغب کالاهای ایرانی هستند و از کیفیت‌های کالاهای چینی خسته شده‌اند. از سوی دیگر، از نظر حمل‌ونقل نیز در زمان صرفه‌جویی خواهد شد. چون تا محصولات از چین به پاکستان برسد ۳۰ تا ۴۰ روز در راه خواهد بود، در حالی که از ایران ۳ تا ۴ روزه کالاها می‌تواند به پاکستان برسد. تنها اینکه باید مسائل مالی و بانکی بین‌المللی حل شود.
کلانتری با تاکید بر این نکته که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نوعی نیازسنجی است، گفت: باوجود مشتریان بالقوه در نمایشگاه است که می‌توان خود را ارزیابی کرد. وی در پایان تاکید کرد: برای چنین نمایشگاه‌هایی باید استراتژی و هدف بلندمدت مشخص کرد. یک تاریخچه از نمایشگاه به‌صورت سایت ثبت شود تا برای بازدیدکنندگان در سال‌های آینده نیز مثمرثمر باشد. در کل در حال حاضر فضای سیاسی کشور مساعد است و با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید بتوان بازارها را رصد کرد و به دنبال خریدار بود.


صادرات سیمان به پاکستان

صادرات سیمان به پاکستان هرچند همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده، اما به‌واسطه اینکه یکی از استان‌های این کشور به ایران نزدیک‌تر است، از نظر حمل‌ونقل به صرفه‌تر خواهد بود که از ایران به این استان صادرات انجام شود. درباره صادرات سیمان پاکستان در نمایشگاه کراچی امیرحسین نوریان، مدیر صادرات شرکت صنایع سیمان زابل عنوان کرد: کارخانه زابل در سیستان و بلوچستان با ظرفیت ۳هزار و ۳۰۰ تن کلینکر و ۳هزار و ۸۰۰ تن سیمان در روز مشغول به فعالیت است. این شرکت برای پنجمین سال متوالی بزرگترین شرکت صادرکننده سیمان به افغانستان و پاکستان شده است. صادرات ایران به افغانستان و پاکستان سالانه به ۷۰۰هزار تن می‌رسد که از این طریق روابط خوبی با افغانستان و تاجران پاکستان برقرار کرده‌ایم.
نوریان در ادامه درباره کیفیت سیمان ایران عنوان کرد: سیمان ایران در خاورمیانه سیمان باکیفیتی به‌شمار می‌رود. سیمان زابل نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. مدیر صادرات شرکت صنایع سیمان زابل در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی سیمان پاکستان چگونه است، عنوان کرد: بازار سیمان پاکستان بازار سخت و دشواری است، چراکه بازار پاکستان خود یک بازار صادراتی است. اما به این دلیل که در منطقه سیستان پاکستان کارخانه سیمانی وجود ندارد، بخشی از مصرف داخلی خود را از ایران تامین می‌کند. البته این موضوع با چالش‌هایی روبه‌رو است، چراکه انجمن سیمان پاکستان برای همین مقدار صادرات نیز راضی نیست. اما به‌صرفه‌تر خواهد بود که برای این منطقه به‌دلیل حمل‌ونقل از ایران واردات داشته باشند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده