تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۴۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیشنهاد تشکیل کارگروه ایران و استرالیا برای توسعه همکاری های معدنی

می متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست با هیات استرالیایی پیشنهاد تشکیل کارگروه با هدف تقویت همکاری های معدنی و اجرای پروژه های مشترک در این بخش را ارایه کرد. وزیر توسعه اقتصادی، منابع و حمل نقل ایالت ویکتوریا و تنی چند از مقامات وزارت صنعت و تجارت که به همراه سفیر آن کشور در ایران،‌ با رییس هیات عامل ایمیدرو، دیدار می کرد، پتانسیل های معدنی ایران را فرصتی برای توسعه همکاری ها دانست.
پیشنهاد تشکیل کارگروه ایران و استرالیا برای توسعه همکاری های معدنی

در این نشست، مهدی کرباسیان با برشمردن اشتراکات معدنی و اقتصادی دو کشور گفت: بخش های اکتشاف، تحقیق و توسعه، آموزش، مشاوره،‌ کاهش مصرف آب و انرژی، تولید مواد معدنی از جمله زنجیره فولاد و آلومینیوم، شرایط مناسبی را برای ارتقاء همکاری های معدنی دو کشور ایجاد کرده است.

وی به افزایش همکاری ایران با شرکت هایی از ایتالیا، آلمان، هند،‌ کره و ژاپن در دوران پسا تحریم اشاره و تاکید کرد: یکی از موارد اصلی ما در فرایند تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی، کاهش مصرف انرژی به ویژه آب است.

رییس هیات عامل ایمیدرو به جایگاه منحصر به فرد مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران در خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: برنامه اکتشافی ایران از حدود 3 سال پیش آغاز شده و نتایج قابل توجهی در کشف ذخایر جدید داده است که این زمینه نیز یکی از راه های تقویت مناسبات دو کشور است.

وی با اشاره اینکه وجود گاز طبیعی و ذخایر متنوع و بالا معادن در ایران اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های رشد و نیاز ایران و همچنین کشورهای همسایه به ساخت و ساز و توسعه،‌ می توانیم با ایجاد کارگروه و شرکت های مشترک، فرصتی برای نفع چند جانبه ایجاد کنیم.

ریچارد بالت (Richard Bolt) وزیر توسعه اقتصادی،‌حمل و نقل و منابع ایالت ویکتوریا استرالیا هم با یادآوری اینکه شرکت های این کشور از گذشته با ایران همکاری داشته اند افزود: ما نتایج این نشست را در اختیار شرکت های کشور خود قرار می دهیم تا بتوان بیش از گذشته به همکاری مشترک دست یافت.

وی با استقبال از پیشنهاد ارایه شده برای تقویت همکاری ها گفت: بررسی راه کارهای همکاری و امضای تفاهمنامه در بخش های مختلف از جمله اهداف ما در این سفر در جهت توسعه روابط با بخش معادن ایران است.

این مقام مسوول استرالیایی یادآور شد: توسعه همکاری های ایران و استرالیا در بخش معدن از دو سال پیش و در اجلاس معدن و منابع (آیمارک) آغاز شده و رو به پیشرفت است.

یان بیگز (Ian Biggs) سفیر استرالیا در تهران نیز پس از استماع توانمندی های معدنی ایران در حوزه های اکتشاف و ذخایر، با ابراز شگفتی از پتانسیل های این حوزه گفت: در حال بررسی توسعه روابط دو کشور در بخش معدن هستیم و این امر با تبادل گروهای تخصصی میسر می شود.

وی افزود: بخش های تحقیق و توسعه، اکتشاف و زمین شناسی از فرصت های همکاری بین ایران و استرالیا است.

در این نشست همچنین علی اصغرزاده مدیر اکتشاف و امیر علی طاهرزاده مدیر معادن ایمیدرو گزارشی از طرح اکتشاف و نیز ذخایر معادن بزرگ ایران در حوزه سنگ آهن،‌ زغالسنگ و طلا ارایه کردند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده