تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۱۵۱۷
سرویس خبر : انرژی
شاهدایی تاکید کرد؛

پتروشیمی ایران آماده استفاده از فرصت‌‌‌ها و مقابله با تحریم‌ها

می متالز - همایش ملی آینده صنعت پتروشیمی(فرصت ها و تهدیدها )در حالی روز گذشته در سالن مهندس نعمت زاده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد که جمع نسبتا بزرگی از فعالان این صنعت در آن شرکت کرده و در خصوص فرصت و تهدیدهایی که این حوزه در سال های اخیر با آن روبروست به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پتروشیمی ایران آماده استفاده از فرصت‌‌‌ها و مقابله با تحریم‌ها

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش اظهار داشت:ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مرزهای آبی و ظرفیت های موجود و منابع هیدروکربوری لازم برای توسعه صنعت پتروشیمی مزیت پتانسیل های فراوانی دارد و این در شرایطی است که بسیاری از کشور های منطقه به تنهایی فقط منابع نفتی در اختیار دارند و یا منابع گازی و یا حتی کشور هایی که هر دو این منابع را دارند به دلیل هزینه های بالا نمیتوانند  در حوزه صنایع پتروشیمی پیشرفت زیادی داشته باشند اما کشور ما با داشتن انواع منابع هیدروکربوری و نیروی جوان و متخصص کار همه ظرفیت های مورد نیاز این صنعت را در اختیار دارد و در حقیقت این یک فرصت برای کشور ماست.

وی با اشاره به این که بعد از برجام شرایط به گونه مناسبی تغییر کرد اظهار داشت: راه اندازی واحدهای جدید موجب شد  میزان صادرات به 19 میلیون تن و ارزش صادراتی به 10 میلیارد دلار برسد  که ما معتقدیم  این رقم صادرات را مدیون شرایط مطلوب  بین المللی و بهبود بیمه ها و تغییر وضعیت  حمل و نقل هستیم. همچنین افزایش تولید واحدها منجر به افزایش حجم صادرات شد.

وی با بیان اینکه این میزان از صادرات را مدیون شرایط خوب بین‌المللی هستیم، افزود: هم شرایط بیمه‌ها و هم شرایط حمل و نقل بهبود پیدا کرد و واحدها توانستند تولید خود را افزایش دهند.

شاهدایی با بیان اینکه کشور ما به لحاظ فرصت های سرمایه گذاری بی نظیر است، گفت: پتانسیل های خوراک، وسعت مرزهای آبی و توانمندی داخل کشور و متخصصین و سازندگان دست به دست هم دادند تا فرصت توسعه برای این صنعت فراهم شد. 

شاهدایی در خصوص تهدید هایی که صنعت پتروشیمی ایران با آن روبروست نیز گفت: رکود جهانی اقتصادی ، رشد علوم  و تکنولوژی فناوری پیشرفته  از جمله تهدیدهای دیگر تحریم‌های بین‌المللی است و این در حالی است که  ایران در زمان تحریم‌ها تجربه های فراوان و بزرگی کسب کرد و اینک که  ممکن است تحریم‌ها  دوباره اعمال شود ما باید برای مقابله با آن کاملا آماده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تامین خوراک بخش بالادستی گفت: وزارت نفت طرح‌هایی دارد که تامین‌کننده صنعت پتروشیمی هستند. بخشی از طرح‌ها که احتمال می‌رفت با تاخیر مواجه شود، به خود سهامداران و صنعت پتروشیمی واگذار شد که بتواند برای طرح‌های آتی، خوراک تامین کند. در مورد صنایع پایین دست رشدی که در کشور تاکنون در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده، تولید مواد پایه و مواد میانی بود. همچنین در آینده طرح‌هایی داریم که ظرفیت‌ را از ۶۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن در ۵ سال آینده و ۱۵۰ میلیون تن در ۱۰ سال آینده توسعه دهیم.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه  به منظور تامین پایدار و مطئمن خوراک صنایع پتروشیمی، هم اکنون وزارت نفت طرح‌های جدیدی را در دست اجرا دارد که تامین‌کننده خوراک پتروشیمی هستند، یادآور شد: اجرای بخشی از طرح‌ها تامین خوراک صنایع پتروشیمی به خود سهامداران و صنعت پتروشیمی واگذار شده که بتواند برای طرح‌های آتی، خوراک تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره چشم انداز افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی هم توضیح داد: در صورت اجرا و بهره برداری از طرح‌های جدید پتروشیمیایی، ظرفیت‌ تولید از حدود ۶۴ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن در ۵ سال آینده و ۱۵۰ میلیون تن تا ۱۰ سال آینده افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه با تاکید بر لزوم رگولاتوری در صنعت پتروشیمی، تاکید کرد: اگر شرکتی از فروش محصولاتش به داخل کشور امتناع می‌کند، باید شرایطی فراهم شود که این شرکت به جای اینکه تمایل به صادرات داشته باشد، محصولات خود را در داخل کشور بفروش  برساند.

پتروشیمی مهمترین رکن توسعه

وی با تاکید بر این‌ که صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مادر از مهم‌ترین ارکان توسعه و موتور محرک بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور محسوب می‌شود، افزود: این صنعت وظیفه تولید محصولات گوناگون از منابع نفت و گاز را از طریق احداث و راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی به عهده دارد. توسعه صنایع پتروشیمی کشور چند هدف مهم از جمله افزایش درآمد صادراتی، حذف تدریجی وابستگی به درآمد حاصل از خام‌فروشی نفت و گاز، گسترش صنایع پایین‌دستی، اشتغالزایی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ارتقاء سطح رفاه جامعه را محقق خواهد ساخت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی در ایران، توضیح داد: توسعه پتروشیمی در ایران پنج مرحله مشخص را در بر می‌گیرد. مرحله پیدایش که با تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۴۲ و از طریق احداث واحد تولید کود شیمیایی شیراز در سال ۴۳ آغاز شد، سپس طی سال‌های ۴۳ تا ۵۶ با ایجاد هفت مجتمع و طرح‌های توسعه پتروشیمی شیراز مرحله گسترش اولیه صنعت پتروشیمی ایران شکل گرفت.

شاهدایی ادامه داد: به دلیل مسائل ناشی از جنگ تحمیلی تولید به حداقل رسید و عملیات تکمیل احداث پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) متوقف شد ولی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از جمله طرح گسترش شیراز ادامه داشت و این مرحله، مرحله‌ رکود نام گرفت. مرحله‌ بعدی مرحله تجدید حیات و بازسازی است. در این مرحله اجرای طرح‌های برنامه پنج ساله اول و دوم باعث شد که تولید در سال پایانی برنامه دوم به حدود ۱۲ میلیون تن برسد.

وی با بیان این‌که مرحله پنجم مرحله جهش و تثبیت بود، توضیح داد: در این دوره پتروشیمی به سمت استقرار در کلاس جهانی حرکت کرد. ویژگی‌های متمایز این دوره صرف‌نظر از جهش و فزونی تولید و ارزش تولیدات، ارتقاء جایگاه صنعت پتروشیمی در صادرات کالاهای غیرنفتی و در سهم اقتصاد ملی، ارتقاء نسبی جایگاه پتروشیمی ایران در منطقه و جهان است.

انقلاب متریال در راه است

این گزارش حاکی است سید رحیم موسوی مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون نیز در این همایش گفت:پتروشیمی های صاحب اعتبار جهانی مانند BASF آلمان هم اکنون فروشی حتی بالاتر از نفت ایران دارند و و باید دانست که رقبا در حال پیشرفت  هستند و ما در این میان فرصت کمی داریم و از آنجا که این صنعت در کشور ما بسیار تاثیر گذار و مهم است نیاز است که در آینده چه در صنعت نفت وگاز و چه در حوزه پتروشیمی برای توسعه شتاب مناسب بگیریم .

وی در خصوص آینده انرژی و تاثیر آن در صنعت پتروشیمی نیز اظهار داشت:تهدیدات زیست محیطی جدی و رشد سریع تولید انرژی های پاک در جهان باعث شده آژانس بین المللی انرژی سال 2015 را نقطه عطفی بر رشد انرژی پاک بداند و بر این اساس کاهش هزینه های تولید انرژی پاک می تواند در صنعت پتروشیمی تاثیرات شگرفی باقی بگذارد .

موسوی ادامه داد:در شرایطی که کشور چین اعلام کرده در بخش انرژی های تجدید پذیر و پاک قصد دارد تا 361 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و عربستان سعودی نیز در نظر دارد سرمایه گذاری ای معادل 50 میلیارد دلار در این خصوص داشته باشد می توان انتظار داشت که منابعی هیدرو کربوری در پتروشیمی  به مصرف برسد و این صنعت را به شکلی قابل توجه رو به سوی رشد ببرد.

وی اضافه کرد:در حال حاضر کاربرد محصولات پتروشیمی هر روز گسترده تر و بیشتر می شود و این وضعیت به انقلاب متریال منجر خواهد شد و در حالی که همه صنایع از محصولات پتروشیمی استفاده می کنند باید به ارقام رشد یابنده این صنعت نیز توجه کرد.

موسوی ادامه داد:20 سال پیش میزان مصرف محصولات پتروشیمی در خودرو تنها 30 کیلو گرم بود در حالی که هم اینک مصرف این محصولات در صنعت خودروسازی به 200 کیلو گرم رسیده است و پیش بینی می شود در سال 2020 نیز به 350 کیلو گرم برسد.

 مدیر عامل پتروشیمی مارون افزود:بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان فروش پتروشیمی های کشور در سال مالی 94 یک رتبه صعود داشته و به دومین گروه مولد اقتصادی کشور تبدیل شده است.

وی در خاتمه اقتصاد پتروشیمی را در مجموعه حوزه اقتصاد کشور بسیار تاثیر گذار ارزیابی کرد و گفت این اندازه بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در جداول ارزش های اقتصادی آمده است.

عناوین برگزیده