تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۱۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسینی شاهرودی مطرح کرد :

ناتوانی صنعت بیمه در پوشش اقتصاد ایران

می متالز - دکتر سید حسن حسینی شاهرودی دبیراول کمیسیون اقتصادی ونماینده شاهرود و میامی درمورد صنعت بیمه گفت : بیمه به عنوان یک صنعت در جغرافیای وسیع جهان و سهم بالا در رشد اقتصادی دنیا اهمیت خاصی دارد ولی متاسفانه کمتر در ایران به این صنعت توجه شده است .
ناتوانی صنعت بیمه در پوشش اقتصاد ایران

وی افزود : صنعت بیمه باید آمادگی رقابت در داخل  کشور و در سطح بین المللی را داشته باشد و بتواند  رتبه خود را در سطح جهانی مشخص کند .   متاسفانه شاهدیم صنعت بیمه در ایران نتوانسته سهم مناسبی را در توسعه صادرات  غیر نفتی  داشته باشد .

 شاهرودی ادامه داد :دراین زمینه بیمه مرکزی باید راهبر و راهگشا  باشد و با سیاستگذاری کلان برنامه ریزی و نظارت و ایجاد اعتماد در بیمه گر و بیمه گذار از تصدی گری خارج  شده  ، موجب رشد و تعالی صنعت بیمه شود.

دبیراول کمیسیون اقتصادی ونماینده شاهرود ومیامی  درمورد ضریب نفوذ بیمه خاطرنشان کرد:ضریب نفوذ بیمه در حوزه های  مختلف به خصوص حوزه  بیمه زندگی و بیمه های اقتصادی بسیار ضعیف است . شاخص ضریب نفوذ بیمه در جهان ۲/۶ درصد و در ایران ۹/۱ درصد است و سهم ناچیزی در رشد اقتصادی کشور داشته است . ضرورت دارد با  اراده و حمایت  دولت ضریب نفوذ بیمه در جامعه به خصوص در حوزه بین الملل بالا رود تا اگر حادثه ای در بخش های مختلف بیمه ای  از جمله تولید ، سرمایه گذاری ، کشاورزی ، معدن و امور مختلف اقتصادی وغیراقتصادی از جمله بیمه زندگی رخ داد ، تبدیل به حادثه دلخراش نشود. به عنوان مثال : ضریب نفوذ  پایین بیمه  در حادثه ساختمان پلاسکو با 50 سال قدمت وبا سابقه اقتصادی قبل انقلاب سبب شد خسارات زیادی متوجه صاحبان مشاغل وحتی افراد تحت پوشش بیمه وارد گردد.

دبیراول کمیسیون اقتصادی درمورد فعالیت های برون مرزی صنعت بیمه، ادامه داد : درصنعت بیمه ، شاهد ناتوانی اقتصادی وعدم نفوذ این صنعت در سطح بین المللی هستیم . سیاستهای دستوری و نرخها دولتی و غیر رقابتی و فقدان تفکر تغییر و ضرورت آرایش جدید در مواجهه با تحولات نوین اقتصادی جهان و غیر کارآمد بودن قوانین و رویه های موجود از جمله ضعفها ی حاکم بر این بخش است.

به عنوان مثال ؛ بیمه مرکزی ، بیمه کشتی های نفت کش را در زمان تحریم به عهده گرفت ولی به این حقیقت  اذعان داشت در صورت رخ دادن خسارت ، صنعت بیمه ایران توانایی پرداخت خسارات را ندارد و ورشکست خواهد شد .

نماینده شاهرود ومیامی  بابیان اینکه سرمایه گذاری درسطح بین المللی ضعیف وناکارآمد است ، افزود:   صنعت بیمه با توجه به زیان ده بودن نتوانسته سهامداران خود را اغنا کند . دولت با سیاست  گذاری باید عرصه  بین المللی را بازکند و دربخش تجارت خارجی با تسهیل و تشویق و حمایت لازم ، شرکتهای ایرانی را مجاب به انعقاد قرارداد بابیمه های داخلی نماید .

حسینی شاهرودی درمورد تخفیفات در بخش بیمه بیان داشت ‌: ارایه تخفیف در کنار ارزیابی ریسک بر اساس اصول فنی به عنوان یک ابزار تشویقی در همه جای دنیا وجود دارد اما تخفیفاتی که بدون ارزیابی ریسک و پر پایه کسب سهم بازار بیشتر با تکیه بر رقابت ناسالم باشد بی شک سود  کوتاه مدت به زیان  در بلند مدت بدل می کندو در این صورت است که رقابت بر سر نرخ حق بیمه در نهایت تیشه به ریشه شرکت های بیمه خواهد زد. دبیر اول کمیسیون اقتصادی درمورد مصوبات وآیین نامه های که باید برای پیشرفت صنعت بیمه تصویب شود،  اظهارکرد: صنعت بیمه نیازمند رویه ها و سیاست گذاری های درست بوده  و با اعتمادسازی و فرهنگ سازی و استفاده از روش های نوین می تواندبه پیشرفت برسد و دراین زمینه قوانین نوین و رویه های قوی نیز موجود است که بیمه باید بدان دست یافته و تجهیز شود.

حسینی شاهرودی درمورد نقش رسانه ها درفرهنگ سازی صنعت بیمه بیان داشت : رسانه ها با شفاف سازی  می توانند به بیمه گران وبیمه گزاران کمک کنند . اما متاسفانه  درآمدهای ناشی از قراردادهای تبلیغی با شرکت های بیمه موجب میگردد ضعف و ایرادات این صنعت  توسط اغلب رسانه ها بازگو نگردد.

وی بابیان این نکته که در صنعت بیمه شاهد فقدان اعتماد مشتریان هستیم ، افزود: شرکت های بیمه با اعتماد سازی و ایجاد امنیت خاطر به بیمه گزاران می توانند به اشاعه فرهنگ بیمه کمک کنند .

عناوین برگزیده