تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۴۶۵
کد خبر: ۱۵۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد تقاضا و قیمت فلز سرخ در بورس کالای ایران

می متالز - تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روزهای پایانی سال جاری با افزایش تقاضای فلز مس مواجه شده در حالی که در چند سال گذشته شرکت‌های عرضه کننده محصولات مس با کمبود تقاضا مواجه بودند.
رشد تقاضا و قیمت فلز سرخ در بورس کالای ایران

از هفته گذشته تمامی محصولات مس عرضه شده در بورس کالای ایران با تقاضای بالا از سوی خریداران و رقابت قیمت در این تالار معاملاتی روبه رو شدند.

طی چند سال گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران و سایر شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات مسی در بورس کالا با معضل مازاد عرضه مواجه می‌شدند، اما در سه ماه گذشته روند معاملات تغییر مسیر داده است.

یک کارگزار درباره علت افزایش تقاضای مس طی ماه‌های اخیر ظهار کرد: طی چند سال گذشته و در زمان تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، مس نیز جزو کالاهای تحریمی بود. در نتیجه شرکت مس با مشکل صادرات این کالا مواجه بود و می‌توان گفت که در این مدت صادرات مس تقریبا متوقف شد.

محمودرضا الهی‌فرد ادامه داد:توقف صادرات مس باعث شد شرکت ملی مس، تمام تولیدات خود را در رینگ داخلی بورس کالا عرضه کند، ولی بازار داخلی کشش خرید این حجم عرضه را نداشت. لذا بازار داخلی مس با مازاد عرضه مواجه شد. پس از برجام و رفع تحریم از کالای مس صادرات مجدد آن آغاز شد و شرکت مس نیز عرضه داخلی را متناسب با نیاز داخلی کاهش داد.

وی افزود: علاوه بر این موضوع طی روزهای پایانی سال و به دلیل تعطیلات پیش رو، معمولا خریداران مس که صنایع تولیدی پایین دستی مس هستند حجم خرید خود را افزایش می‌دهند تا در ایام تعطیل دچار کمبود مواداولیه نشوند.

ولی به هر روی افزایش قیمت مفتول مس طی هفته اخیر بیش از حد است و این افزایشِ غیر منطقی، قابل دفاع نیست.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده