تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۱۵۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کورش شعبانی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران خبر داد :

بخش معدن به نظام مهندسی بیشتر بهاء دهد

می متالز - صنعت کشور بالاخص در بخش معدن و فولاد در چندمین سال رکود خود قرار دارد، رکودی که کارشناسان را برای راه حل های جدی به تکاپو انداخته است.
بخش معدن به نظام مهندسی بیشتر بهاء دهد

برای خروج فولاد از رکود می‌توان پیش‌زمینه‌هایی برای این بازار متصور بود که بدون آنها شاهد رونقی در این زمینه نخواهیم بود. به طور یقین نخستین پیش‌نیاز برای رونق هر چه بیشتر بازار فولاد تحریک تقاضاست، تحریک تقاضایی که منجر به تحرک صنایع پایین‌دستی و به دنبال خود صنایع بالادستی چون فولاد خواهد شد.

اما باید بدانیم تحریک تقاضا و شناسایی درست بازار، ارایه محصول باکیفیت و بهینه ، قیمتهای تمام شده ی به صرفه به طور کل نیازمند نیروی کار ماهر در هر مرتبه ای از کار است که این از کوچکترین عضو تا بزرگترین ها برای مدیریت را شامل می شود. سازمان نظام مهندسی معدن 13 سال است در راستای تحقق این اهداف شروع به کار کرده و هدف آن مهندسی کردن فعالیت های بخش معدن است تا این بخش با نظر کارشناسان نظام مهندسی به صورت استفاده بهینه از منابع و اکتشاف اصولی بر طبق روش های نوین بین المللی باشد.

مهندس شعبانی، عضو هیئت مدیره و مدیر آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در این خصوص گفت: مسائل و مشکلات در منابع آب و میزان مصرف آن و جانمایی صنایع فولادی و معدنی در مکان اشتباه حکایت از عدم مهندسی درست فعالیت ها دارد و نظام مهندسی برای مطالعات فنی و اقتصادی در این زمینه برنامه دارد.

به جایگاه نظام مهندسی بها دهیم

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات بخش معدن با جایگاه درست نظام مهندسی حل می شود. افرادی که عضو این نظام هستند از لحاظ توان فنی ارزیابی شده اند و برای دخالت در امور و تصمیمات ، نیاز به اعتماد و حضور پررنگ تر در عرصه معدن دارند.

مهارت آموزی اولویت ماست نه مدرک

شعبانی درباره ی اهمیت بالای نیروی کار ماهر گفت: نیروی کار عامل مهمی در کیفیت کار است. نظام مهندسی در تلاش است تا منابع انسانی صرفا آموزش نبینند بلکه با مهارت آموزی به بهینه شدن کار کمک کنند. در حال حاضر نظام مهندسی در جایگاه درست خود نیست و باید به این سازمان بها داده شود. وی ادامه داد: ما کشور معدن خیزی داریم با حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی و 68 ماده معدنی. برای اینکه این منابع درست به فرآوری و سوددهی برسند باید استراتژی صحیح را دنبال کنند. اوایل دولت دهم از استراتژی معدن رونمایی کردند که هزینه زیادی هم برای کشور داشت اما اجرایی نشد و تنها به عنوان یک دستاورد بدون کاربرد کنار گذاشته شد. سازمان نظام مهندسی در تلاش است تا تدوین درست این استراتژی را به عهده گیرد و آن را اجرایی کند و از نیروهای متخصص تربیت شده در این نظام برای نظارت و اجرای آن استفاده کند.

صنعت معدن کشور ما بیمار است

وی گفت : ما تکنیک های روز دنیا را شناسایی کرده ایم و در حال بومی سازی آن هستیم. این درحالیست که فعلا یک صنعت بیمار داریم و نباید در انتظار سرمایه گذار خارجی باشیم. در حال حاضر صحبتهای زیادی از اقتصاد مقاومتی در محافل شنیده می شود. بخش معدن جای درستی برای عملی کردن آن است و باید جدی گرفته شود که با برنامه های نظام مهندسی قابل اجراست. این نظام نیاز به حمایت دارد که صرفا مادی نیست همین که قوانین معدنی مداوم تغییر نکند و تعرفه های متعدد برای این بخش اعمال نشود و دولت دخالت بیش از حد در این بخش نداشته باشد و به متخصصین این عرصه اجازه کار و تصمیم گیری دهد و برای مدیران و تصمیم گیران از دانش آموخته ها و با تجربگان این عرصه استفاده کند به معدن و صنعت کمک زیادی کرده است.

مدیر آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان گفت: بخش معدن پتانسیل این را دارد که سهم بیشتری از GDP را به خود اختصاص دهدو به جایگاه خود برسد. نظام مهندسی درنظر دارد تا برنامه ریزی و اجرا را به عهده گیرد و نیروی کار متخصص را به تمام بخش های این صنعت از اکتشاف و استخراج تا فرآوری تزریق کند .

شعبانی ادامه داد: در ابتدای دولت امید 7 طرح فولادی از دولت دهم به ارث رسید که نیمه کاره و نیازمند 2.5 میلیارد دلار سرمایه بود. در حالی که به واسطه تصمیمات غیرعلمی و سیاسی جانمایی درستی نداشت و در مواردی بهتر بود که نیمه کاره رها شود و به صنعت دیگری تبدیل شود . اینجاست که حضور یک سیستم نظامند بیشتر حس می شود. وقتی یک واحد صنعتی فولادی یا معدنی که نیازمند اب زیاد است تنها به دلایل صرفه سیاسی یک نماینده مجلس و اشتغال زایی در شهرش با اعمال نفوذ احداث می شود درحالی که با نزدیکترین معدن تامین کننده ماده معدنی اش صدها کلومتر فاصله دارد و حمل و نقل در آن توجه نشده به علاوه اینکه منطقه خشک و کم باران است و حتی نیاز آب آن در نظر گرفته نشده، یک واحد صنعتی چندصد میلیون دلاری بدون زیرساخت و مطالعه درست احداث می شود . اما اگر نظام مهندسی در جایگاه درست خود باشد با دلایل علمی اجازه این اتفاق را نمی دهد.

خام فروشی ممنوع تنها شعاری فریبنده!

شعبانی در ادامه در خصوص مشکلات آب کشور تشریح کرد: ایران در کمربند خشک قرار دارد و این باید در صنایعی که مصارف آب زیادی دارند مورد توجه باشد و در اولویت تصمیمات قرار گیرد.ما باید بدانیم وقتی شعار فریبنده خام فروشی ممنوع سر داده می شود چرا اجازه می دهیم فرد غیر متخصصی اجازه احداث طرح فولادی در مکان خشک را بدهد  و جلوی خام فروشی را بگیرند با اینکه مصرف آب آن در جایی که قرار دارد به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

وی در پایان گفت: در استراتژی معدن که نظام مهندسی در نظر دارد آموزش همراه با مهارت آموزی از اولویت های ماست تا نیروی کار در جایگاه تصمیمات بزرگ برای جانمایی ها و در کارهای عملی مانند استخراج و فرآوری ها با علم روز و به درستی عمل کنند.

عناوین برگزیده