تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۵۲۴
کد خبر: ۱۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
با مدیریت انرژی و بهره‌وری در تولید در گروه فولاد مبارکه اصفهان محقق شد؛

تامین بازار داخل و دستیابی به بازارهای جدید صادراتی

می متالز - گروه فولاد مبارکه اصفهان در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در توسعه متوازن و تامین نیاز بازار داخل در امسال موفق شد ضمن پاسخ به تعهدات خود به‌ویژه به صنایع تبدیلی و پایین‌دستی گام‌های موثری را در توسعه سبد محصولات، جلب رضایت مشتریان،بهبود عملکرد و شاخص‌های تولید، مدیریت انرژی و کاهش برداشت آب و همچنین کسب عناوین بین‌المللی رضایت مشتریان و تعالی سازمانی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بردارد.
تامین بازار داخل و دستیابی به بازارهای جدید صادراتی

این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از نخبگان دانشگاهی و متخصصان و کارشناسان خود امروز موفق به بومی‌سازی تجهیزات تولید فولاد شده و توانسته با راه‌اندازی طرح‌های استانی فولاد، نقش موتور محرک صنعت فولاد کشور را ایفا کند. از این‌رو می‌توان از فولاد مبارکه به عنوان نماد تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور یاد کرد.


 

فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد تعهدش را انجام داد

محمد فاطمیان، مدیرکل پیشین صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که کمتر از ۳ هفته است، بازنشسته شده درباره نزاع و گلایه صنایع پایین‌دستی از جمله تولیدکنندگان لوله و پروفیل با فولادی‌ها برای تامین ورق مورد نیازشان گفت: یکی از صنایع مصرف‌کننده پایین‌دستی ورق‌های زیر ۳میلیمتر واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل است که نیازشان را از خارج وارد می‌کردند و با افزایش تعرفه‌ها، قرار بود از داخل ورق مورد نیازشان را تامین کنند. وی افزود: به همین دلیل مقرر شد از محل تولیدات ۳ شرکت فولاد مبارکه، شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان سهمیه‌ای متناسب با نیاز معمولی واحدهای لوله و پروفیل در نظر گرفته شود که به طور تقریبی حدود ۷۰درصد آن محقق شد.

وی ادامه داد: حتی باوجود کمبود نقدینگی، شمش مورد نیاز برای تولید ورق در کارخانه‌های گیلان و نورد و لوله اهواز، از طریق تولیدکننده‌های شمش به آنها داده شد، اما این واحدها به دلایلی نتوانستند براساس برنامه تعهدی را که داده بودند، عملی کنند و تنها ۲۰درصد تعهد را انجام دادند اما فولاد مبارکه برای تامین نیاز ورق لوله و پروفیلی‌ها ۱۰۰ درصد تعهد خود را برای تامین نیاز واحدهای لوله و پروفیلی‌ها بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن محصول تولید و عرضه کرد. به این شکل فولاد مبارکه اثبات کرد که امکان تولید ورق مورد نیاز داخل را دارد و تولید هم کرد. فاطمیان در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که در طرف مقابل بسیاری از تقاضاهای لوله و پروفیلی‌ها که باید به‌موقع داده و تثبیت می‌شد، نرسید. در حالی که باید متقاضیان برنامه خرید می‌دادند و تعهد خرید می‌داشتند؛ می‌دانید هزینه تولید یک کالا و شیب دادن خط تولید به سمت یک تولید خاص و دور شدن از بازارهای قبلی برای یک بنگاه چقدر هزینه دارد، اگر صنعت لوله و پروفیل خیلی شفاف‌تر از عملکرد سال گذشته‌شان می‌آمدند خیلی بهتر می‌توانستیم خوراک کارخانه‌هایشان را تامین کنیم.

 

۷۵ درصد از تولید فولادمبارکه به بازار داخل اختصاص دارد

شرکت فولاد مبارکه توانسته خوراک صنایع پایین‌دستی خود را تامین و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. در این‌باره مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از کاهش صادرات برای تامین نیاز بازار داخلی تا حدود ۳۰۰ هزار تن خبر داد. دکتر بهرام سبحانی عنوان کرد: فولاد مبارکه تلاش می‌کند تا جای ممکن بازار داخلی را تامین کند، از این‌رو این شرکت براساس جلسه مشترکی که با انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشت، تعهد کرد تا یک میلیون تن خوراک صنایع لوله و پروفیل را تامین کند و بر همین اساس هم پیش رفت تا جایی که حتی تا انتهای بهمن ۲۰درصد بیش از رقم تعهد یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰هزار ورق فولادی را به صنایع لوله و پروفیل تحویل داده است. سبحانی با تاکید بر این موضوع که اولویت نخست فولاد مبارکه تامین بازار داخلی است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اولویت ما تامین نیاز بازار داخلی نسبت به بازار خارجی است، میزان صادرات خود را کاهش دادیم تا این اتفاق محقق شود؛ به‌طوری‌که با وجود صادرات ۱/۸ میلیون تنی در سال گذشته، امسال صادرات را به ۱/۵میلیون تن رسانده و سعی کرده‌ایم نسبت به سال گذشته ۴۰درصد بیشتر نیاز بازار داخلی را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه فولادمبارکه کم‌کاری نمی‌کند، یادآور شد: نیاز بازار داخلی بیش از توان ما است و این به معنی کم‌کاری ما نیست. فولاد مبارکه با تمام توان تولید می‌کند. این مجتمع به طور تقریبی تامین‌کننده نیاز داخل است، منتهی آن میزان و آن محصولاتی که در ردیف تولیداتش قرار بگیرد و البته طبیعی است که مازاد تولید خود را نیز صادر می‌کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: البته برخی محصولات نیاز کشور است که در رده تولیدات ما قرار ندارد، بنابراین اگر نیازی در این زمینه وجود داشته باشد باید واردات انجام شود. سبحانی براساس نیاز داخل عنوان کرد: براساس ظرفیت و نوع تولیداتی که در فولادمبارکه وجود دارد و همچنین براساس نیاز بازار حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد تولیدات فولاد مبارکه به داخل اختصاص خواهد یافت و ۲۵درصد آن صادر خواهد شد. وی افزود: این طبیعی است که نیاز بیش از تولید داخلی باید از طریق صادرات تامین شود، اما عده‌ای انتظار دارند که به دلیل نیاز به واردات باید تعرفه‌ها حذف شود، در صورتی که در همه جا که خودشان تولیدکننده هستند، بر این واردات مقدار مورد نیاز در بازار تعرفه‌ها را وضع می‌کنند تا بالانس قیمت محصولات وارداتی نسبت به محصولات تولید داخل ایجاد شود و مشکلی در بازار به‌وجود نیاید. البته بازار جهانی سال گذشته افت داشت و قیمت‌ها کاهش یافت، اما امسال و در ماه‌های پایانی آن به این دلیل که بازار تقویت شد، چندان تعرفه‌های بالا ضرورتی نخواهد داشت.

بنابراین تا حدی میزان تعرفه‌ها کاهش داده شد تا قیمت وارداتی با همان تعرفه کاهش پیدا کرده و با قیمت داخلی برابری کند تا مانعی برای واردات وجود نداشته باشد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به آمار تولید فولاد در امسال گفت: تاکنون حدود ۵ میلیون و ۷۵۰هزار تن فولاد در واحدهای فولادی صبا، هرمزگان و مبارکه تولید شده و به طور تقریبی همه ورق‌های مورد نیاز صنایع مختلف داخلی با استانداردهای مختلف به‌جز ورق ضد زنگ با سرمایه‌گذاری که انجام شده است، تولید می‌شود. سبحانی در ادامه افزود: از جمله محصولاتی که به‌صورت کاربردی در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و به‌وسیله شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود، می‌توان به ورق‌های آج‌دار که در صنایع کشتی‌سازی مصرف دارد، ورقه‌های فولادی با استاندارد (ای‌پی‌آی) که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند و ورق‌های (ام‌بی) و (آی‌اف) که در صنایع خودروسازی مصرف دارند، اشاره کرد. وی با اشاره به طرح‌های درحال آماده افتتاح فولادمبارکه اظهار کرد: دو طرح در دست اقدام داریم، یکی گندله‌سازی سنگان با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال که در استان خراسان‌رضوی قرار دارد و دیگری طرح توسعه فولاد سبا با تولید ورق فولادی که در حال راه‌اندازی است.
 

پرداخت هزینه به قیمت جهانی

همچنین مختار بخشیان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان چندی پیش درباره قیمت حامل‌های انرژی در صنایع گفت: قیمت هر متر مکعب گاز در سایت‌های قیمت‌گذاری کمتر از قیمت داخلی برای صنایع تمام می‌شود. وی در پاسخ به یک سوال دیگر مبنی بر اینکه در این گزارش همچنین ادعا شده که اگر دولت با قیمت واقعی بخواهد گاز به صنایع بفروشد صنایع ورشکست می‌شوند نیز اظهار کرد: از آنجا که این صنایع با گاز کار می‌کنند اگر دولت نخواهد گاز بدهد مثل این است که به آنها آب نفروشد در این صورت ممکن است صنایع هم به فکر خرید گاز از جای دیگری افتاده و از خارج گاز وارد کرده و در نهایت هزینه تمام شده بیشتری حتی تا دو برابر برای انتقال آن از بنادر جنوب به کارخانه متقبل شوند. بخشیان در ادامه به پرداخت نشدن یارانه انرژی به فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: دولت هیچگونه یارانه‌ای به ما نداده و اگر هم بخواهد کمک کند ترجیحش این است که به واحدهای صنعتی کوچکتر کمک کند تا فولاد مبارکه. تاکنون یک ریال هم یارانه به فولادمبارکه پرداخت نشده بلکه مجتمع، هزینه‌های گاز خود را نقد و ماهانه و گاهی هم هفتگی به شرکت گاز پرداخت کرده است. فولاد مبارکه سالانه ۲ میلیارد متر مکعب مصرف گاز دارد که هزینه آن حدود۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیارد تومان در سال می‌شود. در واقع قرار بر این شد که ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها به صنایع پرداخت شود که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. در حقیقت از همان زمان یعنی آذر ۱۳۸۹ فولاد مبارکه هیچگونه یارانه‌ای دریافت نکرده است.


کسب تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از سوی شرکت فولاد مبارکه

شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان روز شنبه نهم اسفند با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و سیدمحمود نوابی رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و جمعی از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
این همایش از سال ۱۳۸۰ و با هدف افزایش انگیزه و حساسیت تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاها و خدمات واحدهای دارای گواهینامه و تندیس، تلاش برای برقراری قیمت عادلانه و ارائه خدمات مطلوب و تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالای دارای نشان ملی استاندارد آغاز به کار کرده است.
نظام تولید و فروش شرکت فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری با رویکرد مشتری‌مداری و احترام به حقوق مصرف‌کننده، ایجاد و راه‌اندازی و به همین منظور ساختارهای مناسب و متفاوتی برای تحقق این استراتژی در شرکت ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های تحقق و توسعه، تامین کالا براساس نیاز مشتری، بهبود کیفیت محصولات هم‌جهت با نیاز مشتریان و بازار، ارائه خدمات خرده‌فروشی در سراسر کشور، بازدیدهای ادواری و ارتباط مداوم با مشتریان، ارائه کتابچه‌های فنی تخصصی، بررسی ادعاهای مصرف‌کنندگان، نظرسنجی از مشتریان، طراحی و پیاده‌سازی سیستم سی. آر. ام با ارائه خدمات مالی و وضعیت سفارش‌ها در فرآیند تولید و وضعیت صورت‌حساب‌های مشتری اشاره کرد. استراتژی مشتری‌مداری و خط‌مشی و سیاست تکریم مشتریان موجب شده است، فولاد مبارکه همواره فراتر از الزام‌ها و استانداردها گام بردارد و روند نتایج نظرسنجی از مشتریان که از سال ۸۰ آغاز شده است، نشان می‌دهد اقدام‌های انجام‌شده باعث ایجاد افزایش سطح رضایت مشتریان در این دوره شده است.


تاییدیه استانداردهای ISO۱۰۰۰۲ و ISO۱۰۰۰۴

در حال حاضر نیز در تمامی فرآیندهای فولاد مبارکه از جمله فروش و بازاریابی، اقدامات متعددی برای حفظ و افزایش رضایت مشتریان تعریف شده و در حال اجرا است که به‌عنوان نمونه می‌توان به شرکت داوطلبانه فولادمبارکه در فرآیند اخذ تاییدیه استانداردهای شکایت مشتریان (ISO۱۲۰۰۰۲) و استاندارد رضایت مشتریان (ISO۱۰۰۰۴) اشاره کرد که موفق به اخذ این تاییدیه از سوی شرکت اس‌جی‌اس سوئیس شد. از آنجایی‌که این موفقیت‌ها مسئولیت ما را در برابر جامعه و مشتریان بیش از پیش می‌کند، همین امر تداوم بهبود و توسعه در شرکت فولاد مبارکه را در تمام زمینه‌ها ضروری کرده است.

 

 کسب رضایت مشتریان و تامین‌کنندگان، مهم‌ترین رویکرد فولاد مبارکه

همچنین درباره معیارهای تندیس حقوق مصرف‌کنندگان فرزاد ارزانی، معاون فناوری فولاد مبارکه  اظهار کرد: برای این تندیس استانداردها و معیارهایی مشخص خواهد شد که هر شرکتی باید از این معیارها عبور کرده تا بتواند به آن دست یابد که در این باره صادرات و میزان فروش و درآمد حاصل از آن نیز مهم به‌شمار می‌رود. ارزانی ادامه داد: فولاد مبارکه دارای تمام این معیارهایی است که به صورت مکتوب درآمده بود. اگر به سازمان اعطاکننده مراجعه کنیم تمام این مستندات وجود دارد. وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه معیارهای این تندیس بین‌المللی است، گفت: بستگی به این موضوع خواهد داشت که چگونه به موضوع نگاه کنیم. برخی از این معیارها بین‌المللی هستند. در هر صورت باید دید کدام معیار اهمیت بیشتری دارد. ارزانی افزود: رضایت مشتریان و امور تامین‌کنندگان مهم‌ترین معیار این تندیس به‌شمار می‌رود.
 

قیمت گاز برای صنایع ارزان‌تر نیست

یکی از موضوع‌هایی که همواره درباره صنایع انرژی‌بر مطرح می‌شود، قیمت انرژی است. در این‌باره محمد ناظمی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه عنوان کرد: قیمت انرژی چه قیمت برق و چه قیمت گاز در حقیقت قیمتی است که به کل صنایع از جمله فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان داده می‌شود و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. ناظمی با توضیح اینکه فناوری فولادسازی‌ها در کشور بیشتر احیای مستقیم است، عنوان کرد: حدود ۸۰درصد فناوری فولادسازی‌ها احیای مستقیم است، در این روش نیز گاز به‌عنوان خوراک مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمتی که با صنایع حساب می‌شود، حتی به قیمت خوراک نیز نیست و به همان قیمت انرژی که گران‌تر است، حساب می‌شود. البته نکته اصلی این است که در تامین انرژی فرقی بین فولادمبارکه با سایر صنایع وجود ندارد. وی ادامه داد: البته اینکه گاز به چه قیمتی به صنایع داده شود، سیاستی است که دولت‌ها تعیین می‌کنند. ممکن است قیمت گاز در فولادسازی‌ها و پتروشیمی‌های ایران به مراتب کمتر از اروپا یا آسیای شرقی باشد که باوجود مزیت گاز در کشور این موضوع طبیعی است. در حالی‌که در مقام قیاس ما باید خود را با کشورهایی چون عربستان، قطر، مکزیک و ونزوئلا مقایسه کنیم که دارای منابع گازی هستند. یا درباره برق، قیمت برق صنعتی در کشور ما ممکن است از برخی ایالت‌های امریکا کمتر باشد. مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه با اشاره به اینکه یارانه‌ای بابت انرژی به فولاد مبارکه اختصاص نمی‌یابد، عنوان کرد: موضوعی به نام یارانه وجود ندارد که بخواهد به واحد صنعتی اختصاص داده شود. البته ممکن است قیمت گاز با قیمت گاز در قیمت جهانی آن و به‌ویژه اروپایی متفاوت باشد. هرچند در چند ساله گذشته شاهد افزایش قیمت گاز نیز بوده‌ایم. در هر صورت دولت و مجلس قیمت گاز را تعیین می‌کنند. و در کل سیاست کشور بر این اساس پیش رفته است که صنعت فولاد بر مبنای گاز توسعه داده شود.


رضایت ۹۰درصدی مشتریان از فولاد مبارکه

درباره کسب تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان محمد ناظمی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه عنوان کرد: از گذشته تاکنون در فولاد مبارکه واحدهایی وجود داشته که مسئولیت اصلی آنها این بوده که بحث مشتری‌مداری را در فولاد مبارکه پیگیری کنند. ناظمی ادامه داد: یک بخش فروش در مجموعه فعالیت دارد که پشتیبانی فروش و بازاریابی را برعهده دارد، البته در کنار آن رضایت‌مندی و تسهیل ارتباط با مشتریان را نیز پیگیری می‌کند. واحد دیگری نیز در حوزه فناوری مشغول به فعالیت است که این واحد مسئولیت پشتیبانی فنی مشتریان را برعهده دارد که وظیفه‌اش رسیدگی به شکایت‌ها و ادعاهای فنی است که ممکن است مشتریان از تولیدات داشته باشند. مسئولان این واحد موضوع فنی را بررسی کرده و رفع عیب می‌کنند یا در صورتی که خسارتی ایجاد شده باشد، خسارت را به مشتری پرداخت خواهند کرد. وی در ادامه توضیح داد: امسال شانزدهمین دوره برگزاری رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بود. شرکت‌هایی که برای سال‌های نخست شرکت کنند، در صورت گرفتن جوایز، جوایز سطح پایین آن را خواهند گرفت و پس از پشت‌سر گذاشتن مراحلی به تندیس آن خواهند رسید. فولاد مبارکه در دو سال اخیر توانسته تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کننده را دریافت کند. یکی از معیارهای گرفتن این تندیس، امتیاز بالای ۹۰درصد مشتریان خواهد بود. ناظمی همچنین درباره کسب گواهینامه‌های کسب شده فولاد مبارکه عنوان کرد: ما پیش از اینکه به سطح گرفتن تندیس جایزه مصرف‌کننده برسیم برای استاندارد کردن موضوع مهم مدیریت شکایت‌های مشتریان گواهینامه‌هایی کسب کرده‌ایم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده