تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۱۶۱۰
سرویس خبر : انرژی
معاونان وزارت نفت و امور خارجه بررسی کردند

تاثیر «برجام» در رشد صنعت نفت

می متالز - همایش تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و گاز در فضای پسابرجام در قالب کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی روز شنبه با حضور عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، معاونان و نمایندگان وزیر نفت، کارشناسان و مدیران صنعت نفت در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
تاثیر «برجام» در رشد صنعت نفت

 

موانع غیربرجامی هنوز وجود دارد

عباس عراقچی در این همایش گفت: نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه در قضایای برجام یکی از حوزه‌هایی که کمک زیادی به ما کرد نفت و گاز کشور بود، اظهار کرد: برجام کار لازم را انجام داد و موانع و مین‌گذاری‌هایی را که بر سر راه اقتصاد کشور بود، پاکسازی کرد و اجازه داد اقتصاد پیشروی داشته باشد.
وی افزود: درحال‌حاضر برجام تمام موانع را از سر راه برداشته و کسی نمی‌تواند خلاف این را ادعا کند اما ما نیز مدعی نیستیم که موانع غیربرجامی وجود ندارد.
عراقچی با اشاره به اینکه یکی از بهترین وزارتخانه‌ها که از فرصت پسابرجام استفاده کرد وزارت نفت بود، گفت: اینکه در عرض یک‌سال میزان تولید و صادرات نفت را به حالت قبل بازگرداندیم شاهکار بود.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در مدت تحریم‌ها مشتریان خود را از دست داده بودیم و آنان با فروشندگان جدید قراردادهای بلندمدت امضا کرده بودند بنابراین وقتی می‌بینیم در مدت یک سال پس از اجرای برجام توانستیم مشتریان خود را به بازار نفت کشور بازگردانیم کاری ارزشمند است.
وی گفت: اکنون ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این دلیل است که روی ای‌پی‌سی باید اجماع ملی شود.
عراقچی تاکید کرد: به اعتقاد من برجام حالش خوب است و با وجود برخی دعواها که می‌دانیم منظورشان چیز دیگری است برجام اوضاع خوبی دارد. به گفته معاون امور بین‌الملل نفت حال نفت و گاز کشور نیز خیلی خوب است.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ترامپ مشغول ارزیابی برجام است که تا آخر اردیبهشت سال آینده بیشتر طول نمی‌کشد و تا آن زمان مشخص می‌شود که سیاست دولت جدید امریکا چیست.
وی یادآور شد: در هر صورت نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند.
عراقچی بیان کرد: اگر برجام نبود، ترامپ علیه ایران اجماع بین‌المللی تشکیل می‌داد. در حالی که در شرایط کنونی اجماع علیه ترامپ است بنابراین چاره‌ای جز تمدید برجام ندارد مگر اینکه سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که بخواهد ما از برجام خارج شویم.
معاون وزارت امور خارجه درباره پاره کردن برجام که چندی پیش ترامپ درباره آن موضع‌گیری‌هایی کرده بود، گفت: اگر ترامپ بخواهد برجام را پاره کند هزینه‌های آن به خودش تحمیل می‌شود بنابراین در این شرایط ما نیز باید هوشمندانه و هنرمندانه حرکت کنیم تا هزینه‌ها شامل حال ما نشود.

مذاکره ۸۰ میلیون دلاری با کمپانی‌های نفتی

معاون وزیر نفت گفت: توتال اعلام کرده که منتظر تصمیم نهایی امریکا درباره ایران است و ما نیز این شرکت را درک می‌کنیم.
امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه درباره برجام در وزارت نفت و ۴ زیرمجموعه این وزارتخانه هیچ‌گونه سیاهنمایی وجود ندارد، گفت: ما درحال مذاکره برای انعقاد ۲۵ قرارداد هستیم که در صورت نهایی شدن بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پس از برجام صادرات نفت دو برابر شده است، افزود: افزون‌بر ۳۴ میلیارد دلار در سال ۹۵ عواید نفت و میعانات داشته‌ایم و در ماه‌های آخر سال ۹۵ توانستیم ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار بشکه نفت و میعانات صادر کنیم.
زمانی‌نیا در ادامه با اشاره به همکاری‌های توتال و ایران اظهار کرد: توتال اعلام کرده که منتظر تصمیم نهایی امریکا درباره ایران است و ما نیز این شرکت را درک می‌کنیم.
وی ادامه داد: آنها می‌خواهند ۵ میلیارد دلار در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند بنابراین ما نیز از این نحوه تعامل آنها دلخور نیستیم البته باید گفت که این شرکت از یک ماه و نیم گذشته تاکنون بیش از ۲۰ میلیون دلار هزینه و پروپوزال‌های خود را آماده کرده است.
زمانی‌نیا با اشاره به اینکه ایران گروگان کشورهایی که با آنها مراوده دارد نیست، بیان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی ما گروگان کشورهایی که با آنها مراوده داریم نیستیم بلکه این مراودات به خاطر ارزش افزوده است.

دیگر باج گازی نمی‌دهیم

در ادامه این همایش حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اقداماتی که در راستای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم انجام شده توضیح داد: یکی از اتفاق‌هایی که در این حوزه افتاد، مسیر تغییر اتکای اقتصاد کشور به نفت بود.
اقتصاد ایران از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی به نفت متکی بود اما اکنون بخشی از آن برمبنای گاز است و این موضوع اهمیت بسیاری دارد.
عراقی افزود: در مدتی که دولت یازدهم تصدی‌گری امور کشور را در اختیار گرفت، صنعت گاز در کشور رشد چشمگیری داشت و اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که ۷۰ درصد انرژی ایران از طریق گاز تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه برخی‌ها درباره آلودگی گاز در کشور بحث‌هایی دارند، گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از ۵۰ درصد انرژی در کشور از طریق مازوت تامین می‌شد که آلودگی آن از گاز بسیار بیشتر است.
خوشبختانه اکنون مازوت در چرخه تامین انرژی در کشور بسیار کمرنگ شده و گاز جای آن را می‌گیرد. عراقی درباره خط انتقال و صادرات گاز به عراق توضیح داد: پروژه صادرات گاز در دو پایگاه به عراق آماده راه‌اندازی است. اکنون خطوط انتقال گاز از ایران به بصره و بغداد تکمیل شده و مشکلی که در این زمینه وجود دارد، رفع ال‌سی است. ایران در صورتی حاضر می‌شود گاز به عراق صادر کند که پروژه انتقال پول به کشور از طریق ال‌سی انجام شود.
وی همچنین به بررسی وضعیت روابط ایران و پاکستان پرداخت و گفت: اگر شرایط تولید گاز در ایران رشد مناسبی نداشت ایران هرگز نمی‌توانست جلوی باج خواهی ترکمنستان بایستد.
هر سال در روزهای نخستین سال میلادی ترکمنستان گاز ایران را قطع می‌کرد و مدعی می‌شد که نرخ گاز را افزایش می‌دهد. به دلیل اینکه توان تولید گاز در کشور به حدی نبود تا بتوانیم گاز مناطق شمالی را تامین کنیم، باید تن به این باج‌خواهی می‌دادیم. با این حال امسال زمانی که ترکمنستان گاز ایران را قطع کرد به دلیل رشد صنعت گاز در کشور ایران تن به باج‌خواهی ترکمنستان نداد و مشکلی هم در این زمینه به وجود نیامد.

خیز صادرات ۲۰ میلیارد دلاری

در ادامه این همایش فرناز علوی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی که از طرف مرضیه شاهدایی، مدیرعامل این شرکت آمده بود، گفت: پتروشیمی ازجمله صنایعی است که در اقتصاد ایران تاثیر مشهودی دارد و بر بسیاری از شاخص‌های رشد و توسعه تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: در مجموع طرح‌های پتروشیمی در کشور ۱۳ طرح اولویت‌دار هستند که راه‌اندازی آنها برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است.
علوی درباره وضعیت این پروژه‌ها توضیح داد: تاکنون ۵ طرح افتتاح شده، ۴ طرح آماده گشایش است، ۳ طرح در مراحل پیش راه‌اندازی قرارگرفته و باقی طرح‌ها نیز در دست اجرا و مطالعات قراردارند. در صورتی که این ۱۳ طرح به درستی و در زمان مشخص‌شده افتتاح شوند، ایران در زمینه محصولات پتروشیمی می‌تواند برای صادرات ۲۰ میلیارد دلاری اقدامات جدی داشته باشد.

عناوین برگزیده