تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۶۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک راهبردهای سال آینده را تشریح کرد

تیراژ بالا دستور وزیر به خودروسازان

می متالز - با نزدیک شدن به روزهای پایانی ۹۵؛ سالی که دستاوردهای زیادی برای صنعت خودرو و قطعه ایران داشت، گمانه‌زنی‌ها برای انعقاد و نهایی شدن برخی قراردادها نیز افزایش یافته است.
تیراژ بالا دستور وزیر به خودروسازان

در این شرایط صنعت قطعه روزهای پرمشغله‌تری را سپری می‌کند. امضای دو قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با فرانسوی‌ها و آلمان‌ها در فاصله یک هفته‌ای، دستاورد کمی برای صنعت قطعه نیست. در عین حال داخلی‌سازی ۴۰ درصدی خودروها در قراردادهای جدید و تلاش قطعه‌سازان ایرانی برای بهبود عملکرد خود را نمی‌توان نادیده گرفت اما با این حال نارضایتی‌هایی از کیفیت تولیدات صنعت قطعه به قطعه‌سازان ایرانی نسبت داده می‌شود که در تضاد با این روند است. تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تولید کیفی از سوی قطعه‌سازان با هدف تولید کیفی از سوی خودروسازان در حالی در جلسه مشترک او با قطعه‌سازان و خودروسازان مطرح شد که اکنون به گفته فعالان این حوزه، تولید بر اساس استانداردهای خودروسازان انجام می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خود با مدیران‌عامل خودروسازی، قطعه‌سازان خودرو و بازرسان کیفیت خودرو گفت: خودروسازان داخلی کشور باید از سال جدید مونتاژ خودروهای خارجی را کنار بگذارند و به سمت خودروسازی داخلی با تیراژ بالا حرکت کنند تا علاوه بر ایجاد اشتغال، از توان مهندسی بومی نیز حداکثر استفاده را ببریم.

تغییر چهره صنعت خودرو

 محمدرضا نعمت‌زاده افزود: باید چهره خودرو در کشور تغییر کند و این موضوع میسر نمی‌شود مگر با جدی گرفتن کیفیت ساخت قطعات موردنیاز خودروسازان که راه طولانی از طراحی تا خدمات پس از فروش را طی می‌کند.
به گفته مهندس نعمت‌زاده باید نتیجه و اثربخشی آموزش‌های انجام شده برای بازرسان کیفی خودرو همچنین قطعه‌سازان برای مشتریانی که سرمایه خود را برای خرید خودرو اختصاص می‌دهند به خوبی احساس و اثربخشی در بازرسی و فرآیندهای مربوط آن مهم تلقی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به جای اینکه فرآیندهای بازرسی را افزایش دهیم باید نتیجه آن را در قطعات ساخته شده به طور محسوس مشاهده کنیم.
نعمت‌زاده با تاکید براینکه صنعت خودرو صنعتی پیشران است، افزود: خودروسازان باید از قطعه‌سازان حمایت همه‌جانبه کنند که در این صورت هم به سهم خود در اشتغالزایی کمک می‌کنند و هم از توان تکنیسین و طراحان داخلی استفاده شایان می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه لازم است صنایع ریخته‌گری، قالب‌سازی، پلاستیک مربوط به قطعات خودرو از لحاظ کیفی ارتقا یابند، تاکید کرد که شرکت‌های قطعه‌ساز در تعامل با شرکت‌های خارجی باید به شفافیت قراردادها و طولانی نشدن آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به طور معمول شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی و حتی خودروسازان آنها درتلاش هستند مدت قرارداد را طولانی کنند که این موضوع نباید اتفاق بیفتد و درگزارش‌ها اطلاع دهند تا پیگیری لازم در این زمینه انجام شود.

بدعت‌های نادرست گذشته را فراموش کنیم

نعمت‌زاده افزود: کارفرما همان خودروسازان هستند و باید سرمایه لازم برای تهیه ابزار ویژه و موردنیاز قطعه‌سازان در اختیار آنها قرار گیرد و در صورت نبود رضایت پس از اتمام کار آن قالب و ابزار مربوط در اختیار قطعه‌ساز دیگری قرار گیرد؛ روشی که در دنیا معمول است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بدعت‌های نادرست گذشته در صنعت خودروسازی باید فراموش شود، افزود: روش‌های معمول در تولید خودرو و قطعات باید پس از بومی‌سازی در کشور پیاده‌سازی شود.
وی با بیان اینکه بحث خدمات پس از فروش همواره باید مهم تلقی شود، افزود: تنها در این میان بازرسی کافی نبوده بلکه باید در صورت نبود کیفیت و نقص قطعه خودرو، خط تولید مربوط تا زمان بازیابی و نوسازی متوقف شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: داشتن انضباط کاری شرط کار بوده و پیگیری مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و سایر کارفرمایان باید مستمر باشد چرا که در انتهای سال مشکلات بازار سرمایه مانع از وصول مطالبات در زمان تعیین شده می‌شود.
نعمت‌زاده با بیان اینکه جلسه یاد شده باید با تشکیل کارگروه‌های مختلف استمرار داشته باشد، افزود: بهبود کیفیت، نوآوری، سرمایه‌گذاری، نوسازی، بازرسی، صادرات و خدمات پس از فروش از موضوعاتی هستند که باید توجه خاصی به آن شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعه‌سازان باید توجه داشته باشند که چه کالایی را می‌توانند جایگزین قطعه خارجی کرده که حتی عملکرد آن از مشابه خارجی بهتر باشد.

رضایت نسبی از شاخص‌های کیفی خودروسازان

براساس این گزارش، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست مشترک گفت: در سالی که در آن قرار داریم شاخص‌های کیفی صنعت خودرو شرایطی را طی می‌کند که با یک رضایت نسبی روبه‌رو است.
وی افزود: صادرات خودرو نسبت به سال گذشته رضایت‌بخش نبوده و در این جلسه که به موضوعات قطعه‌سازان و برنامه‌های آینده اختصاص دارد، مواردی مانند میزان تولید، میزان بدهی‌ها، انعقاد قرارداد محصولات جدید، بحث نظارت کیفی شرکت‌های بازرسی و همچنین وضعیت صادرات و پیش‌بینی سال آینده موردبررسی قرار می‌گیرد.

حرکت رو به جلو صنعت قطعه از سال ۹۶

محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی یادآور شد: جامعه قطعه‌سازان ایرانی متاثر از تحریم‌ها شده و توان اقتصادی خودروسازان و قطعه‌سازان نیز مانع از بروزرسانی دانش فنی و افزایش سخت‌افزاری شده است.
به گفته نجفی‌منش، اگر رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در امسال محقق نمی‌شد متناسب با آن ۴۰ درصد قطعه‌سازان نیز از بین می‌رفتند.
وی با بیان اینکه امسال پرداخت‌ها و آنالیز مربوط قطعه‌سازان را درگیر کرده است، افزود: دو مشاور خارجی را دعوت به همکاری کرده‌ایم تا رخدادهای بین‌المللی ساخت قطعه خودرو را رصد کنند و این قول را می‌دهیم که از سال آینده جامعه قطعه‌سازان با برنامه و هدف مشخص روبه جلو حرکت خواهند کرد.
در این جلسه گزارش عملکرد جداگانه شرکت ساپکو و شرکت سازه‌گستر سایپا ( معاونت کیفیت)، پروژه خودکفایی محصولات ایکاپ و شرکت‌های خدمات مهندسی مربوط در امسال ارائه و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

عناوین برگزیده