تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۰:۲۷
بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۱۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رونمایی از سامانه ساماندهی سهام عدالت

۴۹ میلیون ایرانی مالک سهام عدالت شدند

می متالز - روز گذشته آیین رونمایی از «سامانه ساماندهی سهام عدالت» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،
۴۹ میلیون ایرانی مالک سهام عدالت شدند

روسای کمیسیون اقتصادی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این آیین با حضور جمعی از مردم که به نمایندگی از سوی مشمولان سهام عدالت از استان‌های مختلف حضور داشتند، به شکل نمادین صورتحساب ۱۴ گروه از مشمولان آماده و رونمایی شد.


سال ۹۶ جشن بزرگ سهام عدالت برگزار می‌شود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در آیین رونمایی از سامانه سهام عدالت با تاکید بر عدالت‌گستری گفت: اگر به دنبال رفاه، بهره‌وری و افزایش کیفیت زندگی و شادی برای مردم هستیم باید درک درستی از عدالت داشته باشیم. وی افزود: امروز۵۰میلیون نفر از جمعیت کشور مالک بخشی از دارایی دولت خواهند شد. ارزش این دارایی امروز ۵۵هزار میلیارد تومان است؛ با اقدامی که انجام شده ۵۰میلیون نفر از مردم ایران این میزان را از دارایی از دولت جدا می‌کنند و به دارایی خود اضافه می‌کنند. جهانگیری تاکید کرد: این دارایی به ۱۰۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۶خواهد رسید و همه حقوق مالکیت، در سال ۹۶ به سهامداران منتقل می‌شود.

جهانگیری یادآور شد: طرح سهام عدالت در دولت هشتم تصویب و در دولت نهم با عنایت رهبر معظم انقلاب، مجوز کامل آن صادر شد، تا مردم در دارایی‌های دولت سهیم باشند. سهام عدالت به معنای آن است که ۵۰میلیون از شهروندان کشور مالک بخشی از دارایی‌های دولت خواهند شد، این درحالی است که تا الان از محل سود کارخانه‌ها ۲۷هزار میلیارد به خزانه پرداخت شده است. وی اضافه کرد: از این به بعد مردم به‌عنوان مالک این سهام می‌توانند خرید و فروش کنند، همه حقوق در سال ۹۶ به سهامداران منتقل خواهد شد. جهانگیری با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم به دلیل اهمیت این موضوع آقای روحانی رییس‌جمهوری علاقه‌مند بود که این طرح عملیاتی شود و دستور داد تا وزارت اقتصاد بسته کاملی را برای سهام عدالت تدوین کند، تصریح کرد: براساس آنچه من فهمیده‌ام در آینده نزدیک دوباره از رهبر معظم انقلاب درخواست کمک می‌کنیم و مطمئنم با مجوزی که صادر می‌شود سال ۹۶ سال جشن بزرگ سهام عدالت خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهور با قدردانی از فعالیت تعاونی‌های شهرستان‌ها بیان کرد: یکی از سیاست‌های قطعی در اصل۴۴ مبنی بر حمایت و توسعه بخش تعاون است و به طور حتم دولت کاری خواهد کرد که این تعاونی‌ها نقش کلیدی داشته باشند. معاون اول رییس‌جمهور همچنین به سهامداران توصیه کرد: ممکن است عده‌ای سودجو به شما مراجعه کنند و بگویند سهام خود را بفروشید و پولش را بگیرید. به هیچ وجه زیر بار این کار نروید، چرا که شما صاحب بهترین سهام‌های ایران هستید. ۶۰ بنگاه جزو بهترین بنگاه‌ها هستند، یکی از محورهای ساماندهی این بود که این ۶۰ بنگاه بلاتکلیف نباشند و به بهترین شکل بهره‌ور باشند و با سودآوری مردم از آنها نفع ببرند. وی با بیان اینکه از این به بعد بورس هم فرصت جدیدی پیدا می‌کند، گفت: بورس باید آموزش و خدمات را از الان شروع کند و سهامداران جدید را به رسمیت بشناسد، چرا که بورس از این پس با چند ۱۰میلیون نفر قدرت بزرگی خواهد داشت.

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دستاوردهای دولت اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم علاوه بر اینکه پیشرفت اقتصادی را در دستور کار قرار داد سیاست‌ها و برنامه‌های مهمی را درباره عدالت و مقابله با فقر انجام داد. جهانگیری ادامه داد: ما موفق شدیم عقلانیت را به سیاست بازگردانیم و اقتصاد کشور را از بحران بیرون بیاوریم؛ با افتخار می‌گویم در پرتو اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و از طرف ایشان پیگیری شد دیگر اثری از رشد منفی اقتصادی نمی‌بینیم. وی افزود: رشد اقتصادی ما در ۵ ماهه نخست ۸/۹دهم درصد و بدون نفت ۶درصد بوده است، آن هم در دورانی که با شوک کاهش بهای نفت روبه‌رو شدیم. برای مقابله با فساد، فقر و تبعیض گام‌های بلندی برداشتیم. از سال ۸۶ تا ۹۲ روند کاهنده رفاه در روستاها ۴۰درصد و شهرها ۲۰درصد بود، اما دولت توانست این روند کاهنده را متوقف کند. ما اجازه خواستیم ۱/۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم تا در روستاها و مناطق مرزی هزینه کنیم، البته این طرح قدری در مجلس طولانی شده که امیدواریم با تصویب آن گام بلندی برای رفاه بیشتر برداشته شود.


۷میلیون کارگر مشمول

در ادامه برگزاری این آیین، علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در دولت یازدهم حدود ۷میلیون کارگر ساختمانی و فصلی مشمول سهام عدالت شدند و به این ترتیب تعداد مشمولان به بیش از ۴۹میلیون نفر رسید. طیب‌نیا، افزود: این جلسه به منزله به رسمیت شناختن حقوق مالکانه ۵۰میلیون ایرانی در بنگاه‌های اقتصادی کشور است. وی افزود: امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است. مردمی و عدالت‌محور بودن از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است و برنامه مردمی کردن اقتصاد ملی یکی از برنامه‌های ۱۲گانه اقتصاد مقاومتی است که به وسیله وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود.

این آیین نقطه شروع ساماندهی طرح توزیع گسترده سهام بین مردم و تعیین تکلیف وضعیت سهام و تعیین چگونگی بهره‌مندی مردم از سود سهام است. طیب‌نیا گفت: وقتی دولت یازدهم کار خود را شروع کرد، ارزیابی‌های ما نشان می‌داد طرح توزیع سهام عدالت که ۸ سال از آن می‌گذشت با مشکلات بسیاری رو به رو بود و تحقق آزادسازی سهام عدالت ممکن نبود. بنابراین با دستور رییس‌جمهوری و ارائه شیوه‌نامه در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفت و ما هم با مشورت کارشناسی به راهکارهایی رسیدیم. طیب‌نیا با تاکید براینکه در برخی موارد، اجرای این طرح نیازمند اخذ مجوز قانونی بود، تصریح کرد: این امر آغاز شده و حل مشکلات به‌صورت جدی در دستور کار است. در ۳/۵سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی اقدامات مهمی انجام دادند که یکی از آنها ثبت نام از کارگران فصلی و ساختمانی بود و اکنون ۷میلیون نفر از این کارگران و خانوار آنها به مشمولان سهام عدالت افزوده شده‌اند که به بیش از ۴۹میلیون نفر رسیده‌اند. او با بیان اینکه اقداماتی انجام دادیم که سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود، گفت: درباره وضعیت ملی سهام عدالت نیز باید بگویم که سال ۱۳۹۴ پایان ۱۰ساله دولت است که باید پس از آن سود واریز می‌شد.

در گذشته سود سهام به خزانه واریز شده که در حدود ۲۲هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۳/۵هزار میلیارد تومان هم باید بابت امسال واریز شود. ولی با پایان این ۱۰سال، سود حاصل از فعالیت شرکت‌ها دیگر به حساب خزانه واریز نشده و بعد از مجمع این شرکت‌ها سود به حساب سهامداران واریز خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و یک گروه از روستائیان و عشایر مشمول تخفیف ۵۰درصدی هستند که از آن بهره‌مند خواهند شد. وزیر اقتصاد ادامه داد: با تلاش گسترده سامانه الکترونیکی، طراحی و اقدامات لازم انجام و با اطلاعات روزآمد آماده ارائه خدمت به مشمولان سهام عدالت هستیم. این سامانه صورت وضعیتی از دارایی مشمولان را به آنها می‌دهد که نشان می‌دهد ارزش نخستین سهم چقدر بوده و چقدر در ۱۰سال بابت آن سود پرداخت شده است. مشمولان فرصت دارند در صورت تمایل باقی ارزش سهام خود را پرداخت و مالک ۱۰۰درصد شده و سود آن را دریافت کنند وگرنه می‌توانند رقمی معادل دو برابر ارزش اولیه سهام خود سود دریافت کنند.
 

دو گزینه پیش روی سهامداران

آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت با بیان اینکه مردم به‌عنوان مالک اصلی سهام عدالت از این به بعد مختارند که دو تصمیم بگیرند، افزود: مردم می‌توانند تصیمم بگیرند که آیا اقساط سهام را خودشان پرداخت کنند و سهام را در اختیار بگیرند یا اجازه دهند سازمان خصوصی‌سازی بخشی از سهام را بردارد و تسویه کند و مابقی را پول پرداخت کند. آقامحمدی تاکید کرد: در صورت دوم احتمال می‌دهم کسی نباشد که تصمیم بگیرد سهمش را بفروشد و پولش را خرج کند، به‌طور قطع ترجیح می‌دهد مالک سهام باشد. وی گفت: سازمان خصوصی‌سازی مکلف شده است تا از طریق سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده، نحوه بازپرداخت باقیمانده سهام را از مردم بپرسد و از امروز تا ۲۷ اسفند همه سهامداران تعیین تکلیف می‌شوند که اقساط خود را بپردازند یا به سازمان خصوصی‌سازی اختیار دهند تا بخشی از سهام را برداشته و تسویه کند.

عضو شورای اصل۴۴ قانون اساسی ادامه داد: تصمیم بر آن شد تا چارچوب جدیدی برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شود که مبتنی بر فعالیت مردم باشد و دولت تنها تکمیل‌کننده بوده و فقط در جایی که امکان ورود بخش خصوصی وجود نداشته یا مفسده‌ای در کار باشد به دخالت بپردازد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در بند ج سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی که مربوط به واگذاری سهام به ۶ دهک درآمدی بود، مقرر شد بخشی از سهام به مردم واگذار شود. امروز در عمل ۴۵درصد از واگذاری‌ها به مردم انجام شده و بخشی دیگر نیز که به صندوق‌های تامین اجتماعی واگذار شده نیز در عمل واگذاری به مردم است.
آقامحمدی افزود: در سهام عدالت قرار بود آورده مردم از محل سود سهام انجام شود اما رایگان هم نبود بلکه سهام به صورت اقساطی به مردم تعلق گرفت. تا امروز ۲۴۰هزار میلیارد ریال از این محل مردم قسط پرداخت کرده‌اند تا سهامدار سهام عدالت باشند؛ دو دهک جامعه که ۵۰درصد تخفیف داشتند، هم‌اکنون بدهی خاصی ندارند و ۱۰۰درصد سهامشان از نظر پرداخت وجوه تکمیل شده است. این مقام مسئول تصریح کرد: ۵میلیون و ۳۲۰هزار ریال نیز تاکنون به‌جز دو دهک پیش گفته اقساط از سوی مردم پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن تا سقف ۱۰میلیون ریال را مردم بدهکارند.


پایان بلاتکلیفی ۵۰ میلیون نفر در سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با افتخار اعلام کرد: بلاتکلیفی ۱۰ساله مشمولان سهام عدالت امروز پایان یافت و سود سهام مشمولان از سال آینده پرداخت می‌شود. میرعلی اشرف پوری‌حسینی تاکید کرد: امروز به بلاتکلیفی حدود ۵۰میلیون از هم‌میهنانمان پایان دادیم و بعد از ۱۰سال وضعیت سهام عدالت ساماندهی شد. وی افزود: ۱۱سال بود مردم منتظر بودند تکلیفشان روشن شود تا امروز همه وعده بود و می‌گفتیم ان‌شاالله اما امروز صورت حساب بیش از ۴۹میلیون نفر در سایت سهام عدالت موجود است. پوری‌حسینی استفاده از عبارت «آزادسازی» را برای سهام عدالت دقیق ندانست و گفت: یکی از موضوعاتی که تاکنون بدون تکلیف مانده است و مانع از آن می‌شود که از عبارت آزادسازی استفاده کنیم، نحوه حضور ۴۹میلیون نفر در مجامع عمومی شرکت‌های واگذار شده است.

تاکنون راهکاری برای این امر مصوب نشده، ولی سازمان خصوصی‌سازی راهکارهایی را برای تصمیم‌گیری ارائه کرده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در این‌باره تصمیم‌گیری شود. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود ندارد، گفت: قسمت ملموس سهام عدالت بهره‌مندی از سود سهم است و از امروز دارندگان برگه‌های سهام عدالت مالک مجازی بخشی از سهام در اختیار خود هستند. وی با بیان اینکه دو دهک پایین جامعه (اعضای کمیته امداد بهزیستی) مالک تمامی سهام خود هستند، گفت: چهار دهک دیگر جامعه از امروز ۵۳۰هزار تومان از محل سود سهام آنها برایشان شارژ می‌شود و مالک مجازی این بخش از سهام یک‌میلیون تومانی خود هستند. پوری‌حسینی درباره استفاده از سامانه توضیح داد: از امروز و به ترتیب افرادی که کد ملی آنها با ۷، ۸، ۹ و پس از آن صفر و... پایان می‌یابد تا ۲۶ اسفند اجازه می‌یابند وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند و از روز ۲۷ اسفند افراد جدا از آنکه کد ملی‌شان با چه عددی پایان می‌یابد می‌توانند وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده