تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۱۶۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

علل نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی

می متالز - فلز زرد اولین هفته کامل ماه مارس را با نوسان در ابتدای محدوده ۱۲۳۰ دلار آغاز کرد.اونس طلا که هفته گذشته روی بهای ۱۲۳۴ دلار ایستاده بود، دوشنبه را با بهای ۱۲۳۳ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای همین محدوده رو آورد.
علل نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی

البته دامنه نوسان‌ها در ادامه روز بیشتر شد. عواملی که صبح روز دوشنبه به نفع طلا کار می‌کردند، افت اندک شاخص دلار، افت شاخص‌های سهام و نااطمینانی‌های سیاسی بودند، اما از سوی دیگر طلا تحت فشار افت بهای نفت خام و احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست همین ماه میلادی فدرال رزرو آمریکا نیز بود. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1227 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته جدید رقم خورده باشد.
رویترز صبح روز دوشنبه نوشت: «بازارهای سهام صبح دوشنبه افت کردند؛ چراکه تنش‌های ژئوپلتیک در آسیا و اتهام رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به سلف خود باراک اوباما درباره شنود او در جریان رقابت‌های انتخاباتی بازارها را متاثر کرد.» روز گذشته خبر شلیک 4 موشک که 3 فروند از آنها در آب‌های ژاپن فرود آمد، به شدت مورد توجه بود.همزمان، پس از آنکه «دویچه بانک» اعلام کرد برای افزایش سرمایه خود تا 8 میلیارد یورو نیاز به انتشار سهام بیشتری دارد، سهام این بزرگ‌ترین وام دهنده آلمان 5 درصد سقوط کرد تا بورس‌ها دلیل دیگری نیز برای افت داشته باشند. ازسوی دیگر، خبر تنش‌های شرق آسیا باعث خرید بیش از پیش ین ژاپن به‌عنوان سرمایه امن شد تا شاخص دلار نیز با افت روبه‌رو شود. افت دلار یار طلا شد تا اثر افت بازارهای سهام بر رشد طلا بیشتر شود. با این همه، طلا تحت فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست میانه مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ماند. همچنین افت بهای نفت خام به ضرر فلز زرد کار می‌کرد. دلیل افت بهای نفت خام، توجه معامله‌گران بازار انرژی به کاهش نرخ رشد هدف چین در روز یکشنبه و تردید در مورد وفاداری روسیه به توافق جهانی برای کاهش سطح تولید بود.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «اوانادا» دوشنبه به رویترز گفت: «به نظر می‌رسد بهای طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر تنش‌های سیاسی جهانی به ویژه تحولات شبه جزیره کره قرار خواهد داشت.» با وجود این، در ادامه ماه مارس توجه بیشتری به نشست بانک مرکزی آمریکا جلب خواهد شد. نشست فدرال رزرو قرار است در روزهای 14 و 15 مارس برگزار شود. وانگ تائو، تحلیلگر فنی بازار طلا نیز با توجه به آنکه قیمت طلا نتوانسته است به سطح مقاومتی 1263 دلاری نزدیک شود گفت که این احتمال وجود دارد که قیمت فلز زرد بار دیگر تا سطح 1222 دلار در هر اونس کاهش یابد.
موسسه سرمایه‌گذاری «اف سی استون» در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود پیش‌بینی کرده که قیمت هر اونس طلا در ماه مارس بین 1200 تا 1270 دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اسکراپ رجیستر»، موسسه اف‌سی‌استون پیش‌بینی کرد: «اگر فدرال رزرو آمریکا در نشست مارس تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد این مساله ممکن است موجب کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا شود ولی همین کاهش فرصت لازم برای خرید را فراهم خواهد کرد. تاثیر اظهارات اخیر جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا درخصوص احتمال افزایش نرخ بهره در نشست مارس می‌تواند قیمت طلا را 15 تا 20 دلار در هر اونس کاهش دهد، ولی این کاهش قیمت فرصت مناسبی برای خرید خواهد بود.» بر اساس این تحلیل، یکی از عواملی که می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا شود، در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است. این تحلیلگران همچنین می‌گویند که قیمت هر اونس نقره نیز در ماه مارس بین 25/ 17 تا 50/ 18 دلار در نوسان خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. موسسه مالی «ای بی ان امرو» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا امسال تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و به 1300 دلار در هر اونس می‌رسد.

منبع: بنکر
عناوین برگزیده