تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۶۴۸
کد خبر: ۱۷۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مجتبی کوشکی:

متاسفانه خام فروشی در مجتمع معادن دهبید ادامه دارد

می متالز - مجتبی کوشکی مدیر عامل کارخانه هفت سنگ اظهار داشت: صفاشهر مرکز شهرستان خرّم بید در شمال فارس معروف به بام فارس و سردترین شهر فارس، دارای صد و چهل کارخانه ی سنگبری است. معدن دهبید در مجاورت این شهر قرار گرفته است.
متاسفانه خام فروشی در مجتمع معادن دهبید ادامه دارد

وی افزود: بسیاری از کارخانجات این شهر به دلیل برخی کارشکنی های نامعلوم و با وجود سنگ مرغوب و مستعد برای صادرات در نزدیکی این کارخانجات، هم‌اکنون  تعطیل می باشند. سنگ دهبید در گذشته ای نه چندان دور به صورت تایل و بسته بندی ازکارخانجات محلی به کشور چین صادر می شد.

وی ادامه داد: در توافق بیمارگونه و پر از ایرادی که  با استانداری و شورای شهر و استان فارس صورت گرفت مقرر گردید تا باطله های این معدن به کارخانجات محلی برای رونق و اشتغالزایی تحویل داده شود اما عملی نشد و با سکوت پر از سوال و و ناگزیراهالی این حرفه، هر روزه در مقابل دیدگان عموم و از مقابل کارخانجات تعطیل، صادرات سنگ مرغوب این معدن توسط بهره بردار انجام می پذیرد.

وی تصریح کرد: نود درصد کارخانجات سنگبری در شمال فارس به دلیل عدم مرغوبیت سنگ دهبید به دلیل جداسازی سنگ مرغوب توسط بهره بردار برای صادرات، دچار تعطیلی و مشکل می باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود تاکید مقام معظم رهبری در مورد جلوگیری از صادرات مواد خام مشاهده می شود هیچ اقدام محسوس و مفیدی که نتایج و آثار آن بر شرایط نابسامان صادرات سنگ خام دهبید مشهود باشد انجام نشده است.

کوشکی گفت: سنگ دهبید با درآمدی حدودا برابر با کل بودجه ی استان فارس تقریبا هیچ تاثیری بر منطقه ندارد، سنگ دهبید به دلیل معروفیت و مقبولیت در بازارهای جهانی به شکل فراوری شده متقاضی و خواهان فراوان دارد اما هنوز عده ای ترجیح می دهند این سنگ را به صورت خام صادر کنند.

عناوین برگزیده