تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۰:۲۹
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۱۷۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سال ۹۴ رکود صنعتی واحدهای کابل‌های آلومینیومی رکورد زد

می متالز - آمار صادرات و واردات کابل‌های آلومینیومی نشان می‌دهد که صادرت این نوع از محصولات پایین‌دستی آلومینیوم در سال‌های اخیر کاهش چشم‌گیری نسبت به سال‌های قبل دارد.سال گذشته نرخ بهره‌برداری این واحدها به حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.
سال ۹۴ رکود صنعتی واحدهای کابل‌های آلومینیومی رکورد زد

دو ویژگی منحصر به فرد فلز آلومینیوم، یعنی سبک بودن و هدایت الکتریکی بالا، منجر به کاربردهای گسترده‌ای از این فلز در ساخت انواع سیم و کابل‌های صنعتی شده است. گرچه فلزی همچون مس رسانایی بالاتری برای هدایت الکتریکی نسبت به آلومینیوم از خود نشان داده است (رسانایی آلومینیوم حدود ۶۱ درصد رسانایی مس است)، ولی ویژگی سبک بودن آلومینیوم سبب شده تا در انتخاب ماده اولیه برای ساخت کابل‌ها و هادی‌های الکتریکی جزء اولین گزینه‌های مورد نظر قرار بگیرد. به‌طور کلی، یک پوند از فلز آلومینیوم قابلیت هدایت الکتریسته‌ای معادل با دو پوند از مس را دارد. به این ترتیب عموما زمانی که ویژگی سبک بودن جزء معیارهای مهم و تأثیرگذار باشد، کابل‌های آلومینیومی جایگاه ویژه‌ای را به‌خود اختصاص می‌دهند. از طرف دیگر، از لحاظ هزینه‌ها، کابل‌های آلومینیومی هم به دلیل هزینه مواد اولیه کمتر در قیاس با فلز مس و هم سهولت شکل‌دهی آلومینیوم در دمای کمتر نسبت به مس بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

بررسی ها نشان می‌دهد خالص صادرات کابل‌های آلومینیومی از ایران در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل آن به شدت کاهش یافته است، به این صورت که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ متوسط صادرات خالص انواع کابل‌های آلومینیومی از ایران حدود ۶ هزار تن بود که در سال ۲۰۱۵ این مقدار به کمتر از یک هزار تن کاهش یافت.  این میزان در مقابل توان عظیم تولید انواع کابل‌های آلومینیومی با ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن در سال، مقداری قابل توجه است.

با مقایسه بین کشورهای هم رتبه از لحاظ صنعتی با ایران و میانگین‌های جهانی، هر ساله حدود ۸ تا ۱۰ درصد کل آلومینیوم مصرفی (چه از منابع اولیه و چه از منابع ثانویه) به ساخت انواع کابل‌های الکتریکی اختصاص پیدا می‌کند. با در نظر داشتن مصرف تقریبی ۴۰۰ هزار تن از آلومینیوم (مجموع منابع اولیه و ثانویه) در ایران می‌توان حدود ۳۶ هزار تن از مصرف آلومینیوم را مختص ساخت کابل‌های آلومینیومی دانست. با توجه به اینکه عمده واحدهای فعال در ایران کابل‌های ساده آلومینیومی روکش‌دار و تعداد معدودی نیز کابل‌های آلومینیومی با مغزی فولادی تولید می‌کنند، می‌توان مقدار تولید کابل‌های آلومینیومی در ایران را در سال گذشته حدود ۶۵ هزار تن دانست. این در حالی است که مجموع ظرفیت‌های تولید کابل‌های آلومینیومی در ایران تا پایان سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ هزار تن بود. بدین ترتیب نرخ بهره‌برداری بین ۵۰ تا ۵۵ درصدی را برای این واحدها در سال گذشته می‌توان متصور شد.


یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کابل‌های آلومینیومی در منطقه خاورمیانه، شرکت Midal بحرین است که در مجاورت واحد ذوب آلومینیوم Alba، از مصرف مستقیم مذاب آلومینیوم بهره می‌برد. بحرین در سال‌های اخیر همواره جزء برترین صادرکنندگان کابل‌های آلومینیومی در جهان بوده است، این کشور تنها در سال گذشته بالغ بر ۸۰ هزار تن از انواع کابل‌های آلومینیومی را به اقصی نقاط جهان صادر کرد.

عناوین برگزیده