تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۹۱۹
کد خبر: ۱۸۴۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تقاضای کاتد کم، تقاضای مفتول نامتعادل

می متالز - بازار مس کشور طی ماه‌های اخیر دستخوش تحولات شدیدی شده است. این بازار که تا پیش از آبان ماه با فقر مفرط تقاضا در مورد هر دو نوع محصول مس یعنی کاتد و مفتول مواجه بود، به یکباره دگرگون شد و تقاضا به‌ویژه در مورد کاتد افزایش یافت. این در حالی است که در روزهای اخیر بورس کالا، معاملات صورت گرفته عمدتا کمتر از مقدار تقاضا بود.
تقاضای کاتد کم، تقاضای مفتول نامتعادل

به‌وجود آمدن صف‌های خرید مس طی ماه‌های اخیر، نکته‌ای بود که بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت مس کشور را متعجب ساخت. هر چند که با افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی، افزایش میزان تقاضا تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود، اما تقاضا در برخی از موارد به حدی بود که عرضه شرکت ملی صنایع مس ایران پاسخگوی تقاضای موجود در بازار نبود. علاوه بر این، هفته‌هایی نیز وجود داشتند که طی آن تعادل در بازار به چشم نمی‌خورد. به‌طوری که در برخی هفته‌ها تقاضا در مورد یک محصول از میزان عرضه بیشتر بود، اما در محصول دیگر چنین وضعیتی به‌چشم نمی‌خورد. به‌عنوان نمونه طی هفته گذشته، یعنی از 14 تا 19 اسفند ماه سال 1395، بازار مس توازن نداشت و متناقض به‌نظر می‌رسید.

چنانچه در نمودار 1 مشاهده شود، طی هفته گذشته، حدود 2600 تن محصول مسی اعم از کاتد و مفتول در بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که در مقابل این میزان عرضه، بیش از 3500 تن تقاضا وجود داشت در حالی که میزان معاملات به‌ثبت رسیده تنها حدود 2200 تن بود. در مورد کاتد با عرضه 1500 تنی در بورس کالا، 1100 تن تقاضا وجود داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. عدم تعادل در بازار مفتول بیش از کاتد بود. از سویی، در حالی که میزان عرضه از سوی شرکت‌های تولیدکننده مفتول تنها 1180 تن بود، اما در مقابل آن بیش از 2400 تن تقاضا وجود داشت و جالب توجه این است که 1100 تن از مفتول عرضه‌شده معامله شد و به‌فروش رفت.

در همین حال برای مدت‌های مدید شرکت‌های گیل‌راد شمال، صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و شرکت ملی صنایع مس ایران، عمده عرضه‌کنندگان محصولات مسی در بورس کالای ایران بودند، اما پس از مدت‌ها یک عرضه‌کننده دیگر یعنی صنایع مس کاوه، در بازار مس ظهور کرد.

چنانچه نمودار 2 در مورد عرضه‌کنندگان مس مشاهده شود، شرکت ملی صنایع مس ایران همچون همیشه، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات مسی در بورس کالا، اعم از کاتد و مفتول بود. این شرکت طی هفته گذشته یعنی از 14 تا 19 اسفند سال 1395، حدود 2500 تن محصول را روانه بازار کرد که با 3100 تن تقاضا مواجه شد، اما تنها 2100 تن از محصولات این شرکت معامله شد و به‌فروش رفت. در این میان بازار محصولات شرکت مس با تناقض در میزان تقاضا مواجه شده بود و چنانچه در قبل به آن اشاره شد، در مورد کاتد تقاضا اندک، اما در مورد مفتول تقاضا بیش از میزان عرضه بود. با این حال مطابق با نمودار 2، صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز به میزان 100 تن مفتول در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای 305 تنی مواجه شد و به همان میزان عرضه، یعنی 100 تن معامله صورت گرفت. شرکت‌های گیل‌راد شمال و صنایع مس کاوه نیز هر یک به میزان 40 تن مفتول مس در بورس کالا عرضه کردند که تنها شرکت گیل‌راد با تقاضای 40 تنی مواجه شد، اما در نهایت هیچ یک از دو شرکت یادشده نتوانستند معامله‌ای را به ثبت برسانند.

عناوین برگزیده