تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۵۲۷
کد خبر: ۱۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مزد سال آینده 5/ 14 درصد رشد کرد

حداقل دستمزد تعیین تکلیف شد

می متالز - شورای‌عالی کار پس از 15 ساعت جلسه مداوم روز گذشته میزان افزایش مزد و حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را تعیین تکلیف کرد.
حداقل دستمزد تعیین تکلیف شد

براساس اعلام وزیر کار و امور اجتماعی، مزد سال آینده 5/ 14 درصد رشد خواهد کرد. حداقل دریافتی کارگران نیز به یک میلیون و 317 هزار تومان خواهد رسید. این افزایش نسبت به میانگین تورم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی در بهمن‌ماه، حدود 6 واحد درصد بیشتر است. قانون کار در افزایش دستمزد دو ملاحظه دارد؛ ملاحظه نخست نرخ تورم است و ملاحظه دوم تعیین دستمزدی است که تامین‌کننده معیشت خانوار 4 نفره باشد.

 

طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حداقل دریافتی ماهانه کارگران در سال آینده یک میلیون و ٣١٧ هزار تومان است. در پایان جلسه 15 ساعته شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده با افزایش بیش از سطح تورم روبه‌رو شده است. در روز گذشته در خبرگزاری‌ها ابهامی در مورد حداقل مزد و دستمزد کارگران برای سال 96 ایجاد شد. در ابتدا برخی خبرگزاری‌ها حداقل دستمزد سال 96 را 930 هزار تومان اعلام کردند؛ در صورتی که این رقم حداقل مزد سال آتی است. مزد مبنا، حداقل مزدی است که در یک روز کاری به هر کارگر تعلق می‌گیرد. این رقم با افزایش 5/ 14 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است که همان رقم 930 هزار تومان برای ماه است. اما حدقل دستمزد از جمع مزد مبنا و ملحقات دیگر، یعنی حق اولاد، حق مسکن، بن کارگری و حق سنواتی به‌دست می‌آید. بر این اساس حداقل دستمزد سال 96 برای یک خانوار 4 نفره از یک میلیون و 155 هزار تومان به یک میلیون و 317 هزار تومان رسیده است.

 

اقلام حداقل دستمزد

در ماده 41 قانون کار که درباره افزایش حقوق و دستمزد سالانه کارگران است، دو ملاحظه برای افزایش حقوق در نظر گرفته است. نخست نرخ تورم است. میزان افزایش حقوق و دستمزد باید حداقل برابر نرخ تورم باشد. ملاحظه دوم تعیین دستمزدی است که تأمین‌کننده معیشت خانوار 4 نفره باشد.

حقوق کارگران شامل چند قلم عمده می‌شود. مزد مبنا اولین قلم است. طبق تصمیم شورای عالی کار در سال آتی مزد مبنا با افزایش 5/ 14 درصدی به 930 هزار تومان رسیده است. بر این اساس حداقل دستمزد روزانه در سال آینده، 309 هزار و 977 ریال است. اعضای شورای کار ملاحظه نرخ تورم را در این مورد در نظر گرفتند. طبق آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در سال آینده در محدوده 11 درصد خواهد بود که با این حساب، حداقل دستمزد فراتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده افزایش یافت. قلم‌های بعدی بن کارگری و حق مسکن است که برای سال 96 به ترتیب 110 و 40 هزار تومان خواهند بود.

بن کارگری و حق مسکن نسبت به سال جاری ثابت مانده‌اند. قلم دیگری که در حداقل دستمزد موثر خواهد بود، حق نرخ پایه سنواتی است. طبق اعلام شورای کار در سال ۹۶ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه ۱۷.۰۰۰ ریال تعیین می‌شود. این رقم برای سال 95 روزانه 10 هزار ریال بود که برای سال بعد افزایش 70‌درصدی داشته است. آخرین قلمی که در تعیین دستمزد کارگران نقش عمده بازی می‌کند، حق اولاد است. حق اولاد برای یک فرزند به این ترتیب محاسبه می‌شود که حداقل حقوق روزانه در عدد 3 ضرب می‌شود. با این حساب، برای سال 96 حق اولاد برای یک فرزند 929 هزار و 931 ریال خواهد بود. برای رعایت ملاحظه دوم ماده 41 قانون کار که حداقل دستمزد باید کفاف مخارج یک خانوار 4 نفره را بدهد، حق اولاد برای 2 فرزند محاسبه می‌شود. به‌ این ترتیب حداقل حق اولاد یک خانوار 4 نفره در سال 96، یک میلیون و 859 هزار و 862 ریال است. با جمع این اقلام حداقل دستمزد سال آتی به یک میلیون و 317 هزار تومان خواهد رسید.

عناوین برگزیده