تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۳۸۳
کد خبر: ۱۸۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار مرکزی مطرح کرد:

تعطیلی خط ۵ ایرالکو براساس نظر کمیسیون کارگری

می متالز - استاندار مرکزی گفت: هرگونه تصمیم گیری در خصوص روند تولید در خط پنج شرکت آلومینیوم ایران بر اساس نظر کمیسیون کارگری انجام می شود.
تعطیلی خط ۵ ایرالکو براساس نظر کمیسیون کارگری

محمود زمانی قمی شامگاه روز شنبه در هفتمین نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک افزود: نیاز است کمیسیون کارگری استان مرکزی با مسئولیت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیریت بحران، مدیریت فنی استانداری، محیط زیست و نماینده سازمان های مردم های سازمان نهاد این استان تا قبل از سیزدهم فروردین ماه تشکیل جلسه داده و با انجام کار کارشناسی در خصوص فعالیت و یا تعطیلی خط پنج این شرکت تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: ارتقاء و تضمین سلامت مردم شهرستان اراک از اولویت های استانداری استان مرکزی است و صورت تصمیم کمیسیون کارگری مبنی بر تعطیلی خط پنج شرکت آلومینیوم ایران، روند تولید در این خط در اولین فرصت باید متوقف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این نشست گفت: کیفیت هوای شهرستان اراک در 260 روز از سال جاری در شرایط سالم و 101 روز در شرایط ناسالم قرار داشته که کیفیت هوای ناسالم در این شهرستان نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر افزایش یافته است.

سعید محمودی افزود: از مجموع روزهایی که هوای اراک در شرایط ناسالم قرار داشت، 96 روز برای گروه های حساس و پنج روز برای تمامی گروه ها ناسالم بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین آلودگی هوای کلانشهر اراک در تیر ماه امسال با 37 روز ناسالم و کمترین آلودگی در فروردین ماه با یک روز هوای ناسالم ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: جمع آوری خط چهار شرکت ایرالکو ایران، احداث کارگاه آند سازی در خارج از شهر اراک، تامین سوخت یورو چهار، تامین سوخت نیروگاه شازند از گاز طبیعی، اجرای گازرسانی به کوره های آجرپزی، تثبیت شن های روان کویر میقان اراک به میزان 50 هکتار در سال گذشته و 101 هکتار در سال جاری، احداث هفت تقاطع غیر همسطح، ساخت پنج پارکینگ طبقاتی و ایجاد 300 هکتار فضای سبز در این شهرستان از جمله اقدام های دولت تدبیر و امید برای کاهش آلودگی این کلانشهر بوده است.

محمودی یادآور شد: از مجموع 66 مصوبه کارگروه کاهش آلودگی شهرستان اراک که سال گذشته و امسال اتخاذ شده، 44 مصوبه شامل اجرایی، 11 مصوبه در دست پیگیری، 10 مصوبه اجرایی نشده و 2 مصوبه نیز از دستور کار خارج شده است.

وی با یادآوری مصوبه کارگروه کاهش الودگی کلانشهر در تاریخ هفدهم آبان ماه امسال مبنی بر خروج نیم خط چهار و تمامی خط پنج قدیم شرکت آلومینیوم ایران افزود: نیم خط چهار این شرکت بر اساس مصوبه این کارگروه تا پایان آذرماه از تولید خارج شد و تولید در خط پنج قدیم این شرکت که مقرر بود تا پایان امسال از مدار تولید خارج شود، همچنان ادامه داشته و گزارشی و عملیاتی مبنی بر خروج این خط انجام نشده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس بازدیدی که از شرکت آلومینیوم ایران انجام شده، خط چهار این شرکت به صورت کامل از مدار تولید خارج و عملیات بازسازی در این خط در حال انجام است.

حمیدرضا نوازنی افزود: همچنین خط پنج این شرکت که بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا باید تا پایان امسال از مدار تولید خارج می شد همچنان فعال بوده و به تولید ادامه می دهد.

وی ادامه داد: علت فعالیت این خط از طرف مدیران شرکت آلومینیوم ایران وجود برخی مشکلات از جمله اشتغال عنوان شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: به گفته مدیران شرکت آلومینیوم ایران قسمتی از تجهیزات خط پنج این شرکت از گمرک ترخیص شده و قسمتی نیز در خال ترخیص شدن است.

فعال زیست محیطی و مدیرعامل سابق سازمان خانه های سازمان نهاد استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تعطیلی خط پنج آلومینیوم ایران یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان اراک و از تصمیم های رئیس جمهور در سفر به این استان است.

سیاوش آقاخانی ادامه داد: نیاز است این مطالبه به حق مردم و تصمیم هیات دولت در سفر به استان مرکزی توسط مدیران اجرایی استان عملیاتی شود.

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نیاز است در کنار مشکلات و دغدغه آلودگی هوای کلانشهر اراک به بحث کنار گذر شمالی این شهر که روزانه با تردد حدود 450 هزار وسیله نقلیه مواجه است، توجه جدی شود.

سردار کیومرث عزیزی افزود: هم اینک در بیشتر شهر های کشور تردد وسیله نقلیه در هسته مرکزی شهر به صورت طرح زوج و فرد انجام می شود که این مهم تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک و کاهش آلودگی شهرها داشته و نیاز است در کلانشهر اراک نیز این مهم اجرایی شود.

اراک به دلیل همجواری با تالاب کویری میقان، با تهدید چشمه های تولید غبار نمکی و ایجاد ریزگرد با منشاء محلی در کنار گرد و غبارهای وارداتی مواجه است.

تاکنون 2 برنامه کاهش آلایندگی هوا برای کلانشهر اراک در هیات دولت مصوب شده است.

از ابتدای سال 95 تاکنون 100 روز آلوده را در کارنامه کلانشهر اراک به ثبت رسیده است.

عناوین برگزیده