تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۱۹۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد:

پیشرفت 25 درصدی پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان کرمان تاکنون 25درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پیشرفت 25 درصدی پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان

احمد مرادعلیزاده با بیان این مطلب در شورای آب استان کرمان که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان در محل مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان برگزار شد، گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس در مرحله اول در استان کرمان و سپس اجرای آن در سیستان و بلوچستان و یزد تحول بزرگی را ایجاد می‌کند.
مرادعلیزاده با اشاره به این‌که بالاترین بیلان منفی آب در منطقه جنوب‌شرق کشور است، گفت: معدن برای تبدیل خاک به کنسانتره نیاز به آب دارد و هم‌اکنون معادن دره‌زار، چاه فیروزه و فاز سه سرچشمه به دلیل کمبود منابع آبی متوقف است.

وی تصریح کرد: همچنینَ، 18 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در جنوب‌شرق کشور قرار گرفته است که کمتر از سه میلیون هکتار از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مرادعلیزاده با تأکید بر این‌که با انتقال آب از بندرعباس، بخش زیادی از زمین‌های قابل ‌کشت در  منطقه جنوب‌شرق می‌تواند به قطب اقتصادی در کشور تبدیل شود، گفت: در مطالعات سال‌های گذشته مشخص شد که با اجرای طرح انتقال آب از بندرعباس، امکان 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنعت، آب و کشاورزی در یک دوره 10 ساله فراهم می‌شود که می‌توان این مطالعات را دوباره مورد بررسی قرار داد.
وی به پیشینه و اهمیت انتقال آب از خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: پیشینه این پروژه به سال‌های 85 و 86 برمی‌گردد و توسعه و آینده منطقه جنوب‌شرق کشور، در گرو تأمین آب و انتقال آن است.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که سهم گل‌گهر  از پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان کرمان 44 درصد، مس 33 درصد و 23 درصد مابقی آن مربوط به چادرملو است، اظهار داشت: برای انتقال آب از بندرعباس به استان کرمان در حوزه صنعتی، اجرای شبکه انتقال به طول 900 کیلومتر در دست انجام است.
وی افزود: کریدوری که در حال حاضر آماده‌سازی شده، امکان انتقال سه خط به ظرفیت هر خط 150 میلیون مترمکعب در سال را دارد.
وی در پایان تأکید کرد: گران بودن آب برای صنعت نباید باعث نگرانی شود؛ زیرا ایجاد صنایع پایین‌دستی، میزان سرمایه‌گذاری‌ها را جبران می‌کند.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده