تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۱۹۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
برای سال 96 پیش بینی می شود:

بهبود جایگاه توسعه معادن روی در صنعت

می متالز - مدیرعامل توسعه معادن روی ایران خبر داد: صنعت روی در سال 96 روی بهتری را به سهامداران نشان می دهد.
بهبود جایگاه توسعه معادن روی در صنعت

به گزارش می متالز به نقل از ویژه نامه تجارت فردا (دنیای اقتصاد): از آنجایی که قیمت جهانی روی نسبت به مدت مشابه سال 94 (با رشد) حدود 30 درصد همراه است از این رو پیش بینی های شرکت های تولید کننده روی اگر چه کمی محطاطانه اعلام شده است اما آنها نیز نشان از دلگرمی بیشتر به صنعت روی دارند. در همین رابطه با مدیرعامل توسعه معادن روی ایران بحث تحلیل بازار روی و چشم انداز این صنعت را درمیان گذاشتیم. اردشیر سعد محمدی از رشد 3.5 درصدی تقاضا در سال آینده و افزایش قیمت جهانی روی خبر می دهد و از سویی کمبود کنسانتره روی در دنیا را پیش بینی می کند. در ادامه شرح این گفت و گو را می خوانید:

 

 

چشم انداز صنعت روی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

درسال 96 فلز روی شرایط بهتری را مشاهده می کند، کمبود کنسانتره روی در دنیا باعث شده چندین کارخانه تولید روی با کاهش تولید و برخی نیز با تعطیلی مواجه شوند از این رو به نظر می رسد تقاضای روی با 3.5 درصد رشد همراه باشد یا حداقل از قیمت های فعلی پایین تر نیاید. به طور کلی سال آینده، سالی پویا به لحاظ اقتصادی برای صنعت روی خواهد بود.

 

با این تفاسیر برنامه ای که شما در مورد تولید برای سال آینده در پیش دارید قطعا متفاوت تر از امسال خواهد بود؟

 

امیدواریم که این شرایط تداوم داشته باشد و تولید در مجموعه توسعه معادن نسبت به امسال ارتقا یابد. طبق بودجه ای که برای سال آینده به بورس اعلام کردیم پیش بینی شده که بیش از 90 هزار تن تولید داشته باشیم. در سال جاری نیز وضعیت زیرمجموعه ها مطلوب بود به طوری که فعالیت مستمر واحدها سبب شد تا از برنامه تولید سال 95 هم عبور کنیم.

 

با توجه به محدود شدن مواد اولیه مورد نیاز واحدهای زیر مجموعه توسعه و سهمیه بندی خاک معدن انگوران در زنجان در خصوص تامین (خاک) مورد نیاز این واحدها چه راهکارهایی را در پیش گرفته اید؟

 

برای تولید روی، برنامه ریزی انجام شده منجر شده تا بخشی از خاک در داخل و مابقی آن از خارج کشور تامین شود. تامین خاک از خارج کشور سبب شد تا با واردات آن واحدهای تولید کننده روی بتوانند بودجه امسال را نسبت به (برنامه) بودجه محقق کنند.

 

طرح های توسعه ای توسعه معادن روی ایران نظیر BZS کالسیمین که چند سالی است اجرای آن کلید خورده است در چه مرحله ای قرار دارند؟

 

طرح BZS کالسیمین به دلیل اهمیت آن برای مجموعه در بازدیدی که اسفندماه 95 انجام شد را از نزدیک بررسی کردیم و پروژه در مراحل پایانی قرار دارد. این پروژه پیشرفت 91 درصدی داشته است و در پایان سال 95 تست سرد آن به انجام می رسد در ابتدای سال 96 برنامه افتتاح این پروژه در دستور کار هیات مدیره توسعه معادن روی ایران قرار دارد. این پروژه روی را از کیک های باقی مانده استحصال می کند که بخشی از تولید روی در سال 96 از این روش انجام می شوند.

 

لطفا درباره سایر طرح های توسعه شرکت توضیح دهید و این که آیا در برنامه سال جدید طرح های جدید را در دستور کار خود برنامه ریزی کرده اید؟

 

در طرح های توسعه، طرح آهک هیدراته زنگان به مرحله تولید رسیده و آماده افتتاح است و در اوایل سال 96 به بهره برداری می رسد، این کارخانه قابلیت پوشش تمامی استان زنجان را دارد و ظرفیت تولید آن برابر 50 هزار تن است. علاوه بر این طرح های جدید توسعه معادن روی شامل تولید کربنات منیزیم و سولفات منیزیم، بهینه سازی خط تولید آهک هیدراته، خط تولید شماره 2 فلوتاسیون کالسیمین از خاک مخلوط استفاده می شود. در صورت راه اندازی فلوتاسیون کالسیمین، تولید کنسانتره سرب برای تولید روی را در نظر داریم که طرحی بسیار اقتصادی در مجموعه توسعه معادن روی به شمار می رود. از طرفی برای بهره گیری از کیک باطله های روی طرح BZS دیگری را در شرکت های روی زنجان و ملی سرب و روی به طور مشترک در نظر داریم. بنابراین این پروژه ها پروژه های بسیار خوبی هستند به طوری که نرخ بازگشت سرمایه برای آنها به میزان 30 درصد طراحی شده و یکایک این طرح ها را در دستور کار قرار داده ایم.

 

برای تامین منابع مالی پروژه ها چگونه برنامه ریزی کرده اید و از کدام روش استفاده خواهید کرد؟

 

سعی و تلاش توسعه معادن روی برآن است که از منابع داخلی و خود توسعه معادن استفاده شود و در زیر مجموعه ها سرمایه گذاری صورت گیرد. این روش به لحاظ به حداقل رساندن هزینه ارزش مالی و سوددهی پروژه ها تضمین می کند که نتیجه مالی باز هم در گروه به گردش درآید. این امر باعث تحول مناسبی در صنعت روی ایران نیز می شود و در بحث ملی این طرح ها دیده شده است. تلاش مجموعه توسعه معادن روی بر ان است که برند توسعه معادن روی را به جایگاه قبلی خود ارتقا دهد.

 

در خصوص بخشی از خاک معادن روی در ایران که ماهیت سولفوره دارند، از چه نوآوری و تکنولوژی هایی بهره می گیرید؟ این بخش از خاک با روش های متداول تولید در کشور همخوانی ندارد راهکار شما در این باره چیست؟

 

در این باره باید گفت که در حال حاضر کارخانه بافق در شرایط کنونی در حال تولید روی از خاک سولفوره هست اما برای شرکت های دیگر این امر دیده نشده است. به همین منظور یک تیم کارشناسی به خارج از کشور فرستاده ایم تا از نزدیک روش را ارزیابی فنی کنند و با تمهیداتی استحصال روی از کانی های سولفوره را میسر خواهیم کرد. برنامه فعلی اجرای دو خط تولید در دو منطقه از کشور است که یکی از آنها زنجان خواهد بود زیرا قریب به 4.5 میلیون تن از خاک معدن انگوران سولفوره است و به دلیل کاهش هزینه های حمل این منطقه انتخاب شده است.

 

آیا برنامه افزایش سرمایه در سال 95 دارید؟

 

اجازه بدهید که این اطلاعات از طریق سامانه بورس اطلاع رسانی شود اما  در این باره باید به سهامداران گفت که با توجه به شرایط اقتصادی و برنامه هایی که توسعه معادن روی در دستور کار خود دارد از این رو احساسی رفتار نکنند و مطمئن باشند که با این برنامه های ارزشمند سهام توسعه نیز ارزشمند است زیرا تا چندین سال این برنامه ها، جلوه استوار و پایداری را در مسیر رشد و توسعه شرکت توسعه معادن روی به نمایش خواهد گذاشت. ما در ابتدای سال 95 پیش بینی درآمدی هر سهم را معادل 8.2 تومان اعلام کردیم و در انتهای سال 21.8 تومان را ثبت کردیم که شرایط خوب ما را به خوبی نشان می دهد. افزایش قیمت روی نیز کمک می کند تا با اطمینان بیشتر سال 96 را شروع کنیم که در پیش بینی ها نیز این نوید را با سود 17.8 اعلام کرده ایم.

 

برنامه ویژه شما به عنوان مدیرعامل توسعه معادن روی برای 96 چیست و چه هدفی را دنبال می کنید؟

 

برای سال 96 برنامه خرید معادن جدید را برای استخراج و سرمایه گذاری دارم. در همین جا از تمامی افرادی که تمایل به فروش معدن یا مشارکت دارند تقاضا دارم که خود را معرفی کنند و ما نیز شرایط فعالیت را برای انتقال و مشارکت هموار خواهیم کرد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده