تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۹
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۱۹۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تاثیر منفی خروج از پیمان ترانس پاسیفیک روی صنعت فولاد

می متالز - خروج امریکا از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک باعث می شود تا صادرات فولاد امریکا کاهش یابد وقیمت در بازار داخل افزایش یابد.
تاثیر منفی خروج از پیمان ترانس پاسیفیک روی صنعت فولاد

یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ در امریکا خارج شدن این کشور از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک یا تی پی پی بود که با انتقادهای زیادی روبرو شد. در مورد تاثیر منفی خروج امریکا از پیمانهای تجاری روی اقتصاد این کشور و تجارت امریکا با دنیا مطالب زیادی بیان شده است ولی اخیرا پژوهشگران در مورد تاثیر منفی این سیاست روی صنعت فولاد امریکا سخن می گویند. نشریه بیزینس ویک در گزارشی تاثیر منفی خروج امریکا از  پیمان‌های تجاری را روی صنعت فولاد بسیار بزرگ می داند و براین باور است که افت تولید فولاد، کاهش درآمد صادراتی و افزایش قیمت تمام شده تولید فولاد از اصلی‌ترین و مهمترین نتایج خارج شدن امریکا از پیمان های تجاری است.

گروه مشاوران صنعت فولاد امریکا که به تازگی جرگه منتقدان سیاست‌های تجاری ترامپ پیوسته‌اند می‌گویند خارج شدن امریکا از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک باعث کاهش صادرات فولاد می‌شود زیرا با خارج شدن از این پیمان هزینه صادرات فولاد امریکا به دیگر کشورهای طرف تجارت با امریکا بیشتر می‌شود و به دنبال آن تقاضا برای تولیدات امریکا در بازارهای بین‌المللی تقلیل پیدا می‌کند. طبق آمارهای موجود منافع ناشی از عضویت امریکا در پیمان TPP در نتیجه رشد صادرات فولاد بیش از زیان‌هایی است که در نتیجه افزایش فرصت‌های وارداتی فولاد و فراورده‌های فولادی به امریکا تحمیل شده است. در سال ۲۰۱۵حدود ۳۰ درصد از کل فراورده‌های فولادی وارد شده به امریکا در کشورهای عضو پیمان TPP تولید شده بود و ارزش آنها برابر با ۱۱ میلیارد دلار امریکا بود. امریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۱۱ میلیون تن فراورده فولادی از کشورهای عضو پیمان ترانس پاسیفیک وارد کرده است. همزمان بالغ بر ۸۹ درصد یعنی معادل ۹میلیون تن از فراورده‌های فولادی صادراتی امریکا به  کشورهای عضو پیمان TPPصادر شده است و امریکا از صادرات این محصولات بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. دلیل این تفاوت در درآمد صادراتی امریکا و هزینه های وارداتی را می توان در قیمت هر تن از محصولات در بازار تجاری دانست. آمار نشان می‌دهد قیمت محصولات فولادی صادراتی امریکا ۴۰ درصد بیشتر از محصولات وارداتی بوده است به تعبیر بهتر هر تن فراورده فولادی امریکایی با قیمت ۱۴۰۰ دلار صادر شد در حالیکه هر تن فراورده فولادی وارداتی با قیمت  ۹۷۲ دلار خریداری شده بود.

البته موسسه مطالعاتی وود مک‌کینزی در گزارش جداگانه ای نوشت: در صورتیکه امریکا در پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) بماند و به تجارت آزاد با کانادا و مکزیک ادامه دهد ولی از پیمان ترانس پاسفیک خارج شود، تاثیر منفی اندکی در تجارت خود مشاهده می‌کند. زیرا امریکا بیشترین حجم از تجارت فولاد و فراورده‌های فولادی را با کانادا و مکزیک دارد.

این مرکز مطالعاتی در گزارش خود بر وابستگی صنعت فولاد امریکا به واردات فراورده‌های فولادی نیمه آماده تاکید کرد و نوشت: در صورتیکه امریکا بخواهد از پیمان‌های تجارت آزاد بین المللی خارج شود باید سازمان دهی صنعت فولاد خود را تغییر دهد و از وابستگی به واردات برای تولید فولاد بکاهد. صنعت فولاد باید این ظرفیت را داشته باشد که منابع مورد نیاز برای فعالیت این صنعت را بدست آورد. در غیر این صورت محدود شدن واردات فولاد باعث می شود تا فشار زیادی روی قیمت فولاد تولید شده در داخل امریکا وارد شود و قیمت محصولات امریکایی رشد کند. در نتیجه این تحول تولیدکنندگان و مصرف کنندگان امریکایی بیشترین آسیب را متحمل می شوند و این نه تنها برای اقتصاد امریکا که به تازگی از مشکلات مالی و بحران های اقتصادی خارج شده است زیان بار خواهد بود بلکه  می تواند مشکلات زیر ساختی زیادی را هم برای صنعت فولاد فراهم کند.

عناوین برگزیده