تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۶۷۶
کد خبر: ۱۹۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استرالیا تمامی محصولات بالادستی آلومینیوم را صادر می‌کند

می متالز - استرالیا یکی از کشورهای پیشرو در صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود. طراحی ظرفیت‌های بالادستی آلومینیوم استرالیا به‌گونه‌ای بوده است که امکان صادرات و ارزآوری از تمامی حلقه‌های زنجیره تولید وجود داشته باشد. در این بین آلومینا، با صادرات بیش از ۱۷ میلیون تن، بیشترین سهم را در ارزآوری برای این کشور نسبت به سایر محصولات بالادستی آلومینیوم دارد.
استرالیا تمامی محصولات بالادستی آلومینیوم را صادر می‌کند

استرالیا، به‌عنوان کشوری پیشرو در صنعت آلومینیوم شناخته می‌شود. این کشور با دارا بودن ذخایر عظیمی از بوکسیت (اصلی‌ترین کانی آلومینیوم)، سالانه در حدود ۱.۷ میلیون تن آلومینیوم اولیه از منابع معدنی تولید می‌کند. استرالیا از سال ۲۰۱۳ دارای ۵ معدن فعال بوکسیت با ظرفیت تولید مجموعا حدود ۸۰ میلیون تن بوکسیت در سال، بزرگ‌ترن تولیدکننده بوکسیت در جهان به‌شمار می‌رود. علاوه بر معادن عظیم بوکسیت، استرالیا دارای واحدهای پالایشگاه متعددی از بوکسیت و تولید آلومینا است. مجموع ظرفیت تولید سالانه این واحدها به حدود ۲۵ میلیون تن آلومینا می‌رسد. با توجه به اینکه برای تولید هر تن آلومینا حدود دو تن بوکسیت نیاز است، استرالیا سالانه با مازاد قابل توجهی از بوکسیت (بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن) مواجه است که عمدتا به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود. نمودار شماره یک، سهم بزرگ‌ترین واردکنندکان بوکسیت استرالیا در سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. با توجه به نمودار شماره یک، قسمت اعظم مازاد بوکسیت استخراج شده در استرالیا به چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بوکسیت در جهان، صادر می‌شود.

در کنار ظرفیت عظیم تولید بوکسیت، استرالیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینا در جهان محسوب می‌شود. تولید آلومینای استرالیا به‌حدی است که مقدار صادرات آن در سال‌های گذشته عمدتا بیشتر از بوکسیت بود. با توجه به ظرفیت تولید آلومینیوم استرالیا و نسبت تقریبی ۲/۱ از آلومینا به آلومینیوم، استرالیا سالانه حدود ۲۰ میلیون تن (تقریبا مشابه با بوکسیت) با مازاد عرضه از آلومینا مواجه می‌شود که به اقصی نقاط مختلف جهان صادر می‌کند. نمودار شماره ۲، بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده آلومینای استرالیا را در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. باتوجه به نمودار شماره ۲، برترین واردکنندگان آلومینای استرالیا در سال ۲۰۱۶، کشورهای کانادا، آفریقای جنوبی و موزامبیک بودند.

تولید آلومینا در استرالیا به قدری است که تنها حدود ۲۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد. صادرات تقریبی ۸۰ درصد از کل آلومینای تولید شده در استرالیا در قیاس با صادرات ۲۵ درصدی از کل تولید بوکسیت استرالیا، آلومینا را به یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی برای این کشور تبدیل کرده است. نمودار شماره ۳، مقدار ارز وارد شده به استرالیا را در سال‌های اخیر توسط فعالیت صنعت بالادستی آلومینیوم نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار شماره ۳، حوزه تولید آلومینا در صنعت بالادستی آلومینیوم استرالیا، بیشترین سهم را در ارزآوری برای این کشور طی سال‌های گذشته داشته است. بررسی آمار صادرات و واردات استرالیا حاکی از صادرات ۱.۵ میلیونی از انواع شمش و بیلت آلومینیومی در سال‌های گذشته بوده است. با توجه به ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در استرالیا، صادرات شمش و بیلت آلومینیومی سهمی بالغ بر ۸۵ درصد تولید داخلی این کشور را شامل می‌شود. گرچه سهم صادرات آلومینیوم اولیه نسبت به مقدار تولید آن در قیاس با سایر محصولات بالادستی صنعت آلومینیوم استرالیا (بوکسیت و آلومینا) بیشتر است، ولی با توجه به ارزآوری بیشتر آلومینا و همچنین تناژ قابل توجه آن در امر صادرات، آلومینا را مهم‌ترین محصول بالادستی استرالیا باید به‌شمار آورد.
ظرفیت‌های طراحی شده در بخش‌های بالادستی صنعت آلومینیوم استرالیا به‌گونه‌ای است که در هر حلقه از زنجیره تولید امکان صادرات و ارزآوری وجود داشته باشد. این امر از منظر تنوع‌بخشی به سبد محصولی و عدم اتکای کامل به یک محصول از صنعت، بسیار حائز اهمیت است.

عناوین برگزیده