تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۰۲۳
سرویس خبر : محیط زیست
تلاش فعالان محیط زیست السالوادور نتیجه داد

ممنوعیت فعالیت معادن فلزی برای حفاظت از منابع محدود آب

می متالز - السالوادور (کشور کوچکی در آمریکای لاتین) به اولین کشور در جهان تبدیل شده است که استخراج فلزات و فعالیت‌های معدنی فلزی از قبیل طلا و سایر فلزات را ممنوع کرد. این ممنوعیت در پی مبارزه دهه‌‎های طولانی توسط فعالان محیط زیست برای حفاظت از منابع آب محدود این کشور اعلام شد.
ممنوعیت فعالیت معادن فلزی برای حفاظت از منابع محدود آب

قانون‌گذاران، با نوشته‌ای بر روی میزهای خود با عنوان "نه به معدن، بله به زندگی"، به اتفاق آراء روز پنج شنبه گذشته به ممنوعیت فعالیت‌های معدنی در مقیاس بزرگ در السالوادور پایان دادند. در این ممنوعیت هیچ‌گونه مجوزی به معادن بزرگ داده نمی‌شود و فعالیت تمام این معادن تعطیل می‌شود.

دولت به معدن‌چیان کوچک اجازه خواهد داد تا در مهلت دو ساله اقدام به تعطیلی معادن خود کنند و حمایت‌های فنی و مالی برای کمک به این معادن در نظر گرفته است.

چندین کشور آمریکای لاتین محدودیت‌هایی را برای شیوه‌های استخراج مخرب در سال‌های اخیر در معادن را آغاز کرده‌اند. گزارش مربوط به سال ۲۰۰۸ از معادن السالوادور از آلودگی ۹۰ درصد آب‌های سطحی این کشور به مواد شیمیایی و فلزات سنگین بر اثر فعالیت‌های معدنی حکایت داشت. از آن سال تاکنون مهلت قانونی برای ممنوعیت‌های جزئی فعالیت‌های معدنی در کشورهای کاستاریکا، آرژانتین و کلمبیا به اجرا گذاشته شده بود.

به گفته فعالان محیط زیست، ممنوعیت فعالیت معادن در السالوادور پیروزی است که روند فعالیت‌های معدنی را تغییر داد. این قانون باعث شد تا کشور کوچک السالوادور تبدیل به قهرمانی در جهان تبدیل شود که برای اولین بار ممنوعیت فعالیت‌های معدنی را اعلام کرده است.

عناوین برگزیده