تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۰۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

رشد بازار سرمایه، رونق تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت

می متالز - بازار بورس و سرمایه سال گذشته وضعیت خوب و مطلوبی نداشت و شاخص که از 80 هزار شروع شد به زیر 78،77 هزار رسید و این نشان دهنده سپری شدن بازدهی منفی است و علاوه بر این یکی از ضعف های دیگر بازار این بود که بازار عمق هم نداشت و حجم و گردش معاملات در بازار سرمایه پایین بود.
رشد بازار سرمایه، رونق تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کارشناس بازار بورس و سرمایه معتقد است که بازار سرمایه هم اکنون در کشور ما جذابیت های لازم را برای سرمایه گذاری نسبت به بازارهای مشابه همچون سپرده گذاری در بانک ها ندارد و برای رونق بازار در سال جاری باید رشد اقتصادی کشور به بخش های صنعتی و تولید برسد و کشور از رکود خارج شود.

به نظر شما بازار بورس و سرمایه سال گذشته را چگونه پشت سر گذاشت؟ و ضعف ها و قوت های بازار در چه بود؟

بازار بورس و سرمایه سال گذشته وضعیت خوب و مطلوبی نداشت و شاخص که از 80 هزار شروع شد به زیر 78،77 هزار رسید و این نشان دهنده سپری شدن بازدهی منفی است و علاوه بر این یکی از ضعف های دیگر بازار این بود که بازار عمق هم نداشت و حجم و گردش معاملات در بازار سرمایه پایین بود.

یعنی شاهد رکود کلی در بازار سرمایه هم بودیم؟

بله؛ قطعا بازار سرمایه هم جز مهمی از اقتصاد کشور است و نباید آن را جدایی از اقتصاد کشور لحاظ کرد؛ توجه داشته باشید که تمام شرکت های بزرگ فعال کشور به نوعی در بازار سهام حضور دارند و شرایط اقتصادی آن ها، گردش های مالی و تولیدیشان و سودآوریشان در نهایت در بازار سهام هم منعکس است و باتوجه به وضعیت اقتصادی که دارند قیمت سهامشان هم رشد یا کاهش خواهد داشت؛ بنابراین بازار سهام یک جز وابسته و جدا نشدنی از اقتصاد کشور است و حتی می توان گفت که به نوعی دما سنج اقتصاد کشور است.

باتوجه به این شرایط پیش بینی شما نسبت به سال جاری چیست؟

ما امیدوار هستیم که اقتصاد کشور و تولید بتواند از این شرایط رکود خارج شود؛ برای اینکه شاهد تحرک و رشد سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه باشیم باید جذابیت ها برای سرمایه گذاران ایجاد شود؛ شما توجه داشته باشید که بازارهای موازی بازار سرمایه با نرخ بازدهی بالایی که دارند عملا قدرت رقابت را از بازار بورس و سرمایه گرفته اند؛ مثلا بانک ها بدون مالیات و نبود ریسک سود بالای 20 درصد می دهند ولی ما در بازار بورس شاهد بازدهی منفی بودیم و با این شرایط کسی حاضر به سرمایه گذاری نمی شود. این یک واقعیت است که بازار سرمایه هم اکنون در کشور ما هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد و نقد شوندگی هم در بازار بسیار کند است؛ ما سال گذشته نمادهایی را داشتیم که بیش از 5،6 ماه بسته بودند. به اعتقاد من برای رفع شرایط کنونی همه این ها باید اصلاح شود تا شاهد حضور پررنگ سرمایه گذاران در بازار سرمایه باشیم اتفاقی که می تواند به رونق تولید و اشتغال منجر شود.

چرا رشد اقتصادی کشور که سال گذشته شاهد بودیم خود را در بازار بورس و سرمایه نشان نداد باوجود اینکه بخش مهمی از این رشد اقتصادی وابسته به شرکت های نفتی، پتروشیمی و شرکت های بزرگ بود که در بورس هم حضور دارند؟

همان طور که خود شما گفتید عمده این رشد معطوف بود به ظرفیت های خالی حوزه نفت و مربوط به بخش های صنعتی و تولیدی نبود و ما برای رشد اقتصادی واقعی باید به دنبال رشد این بخش ها باشیم و امیداوارم که در سال جاری رشد اقتصادی از حوزه نفت فراتر رود و به بخش صنعت و تولید برسد که باعث گردش واقعی چرخ های اقتصاد کشور خواهد شد.

عناوین برگزیده