تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۰۶۳
سرویس خبر : انرژی
«دنیای اقتصاد» بررسی کرد

روند قیمتی 20 قلم کالای پتروشیمی تا پایان فروردین

می متالز - عارفه مشایخی : قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی طی ماه‌های گذشته پا در مسیری صعودی گذاشته و روند رو به رشدی را تجربه کرد. علت این افزایش قیمت را هم می‌توان ثبات قیمتی نفت خام و زمان اورهال بسیاری از پتروشیمی‌های تولید‌کننده بزرگ جهان دانست؛ به بیانی دیگر، تغییرات سمت عرضه طی ماه‌های گذشته مهم ترین عامل افزایش قیمت‌ها بودند.با شروع کاهش قیمت نفت خام بسیاری از کالاهایی که سیر افزایش قیمتی شدیدی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده بودند مجددا وارد مدار نزول قیمتی شدند و همان‌طور که به سرعت افزایش قیمت را تجربه کردند حالا در مسیر کاهش قیمتی شدیدی قرار گرفته‌اند.
روند قیمتی 20 قلم کالای پتروشیمی تا پایان فروردین

طی سال‌های گذشته همیشه قیمت‌های قبل از ایام نوروز در بازار‌های کالایی کشور نسبت به ایام بعد از نوروز بسیار کمتر بوده است؛ این امر به این معنا است که افرادی که قبل از سال جدید اقدام به خرید انواع محصولات پتروشیمی و شیمیایی می‌کردند، با شروع کار بازار در سال جاری از سودهای قابل توجهی بهره می‌بردند. اما در شرایط فعلی تحلیلگران این بازارها بر این باورند که کسانی که این سیاست و استراتژی را در پیش گرفته‌اند (به جز چند کالای خاص) با ضرر و زیان رو به رو خواهند شد.

در کنار تمام این موارد شرایط قیمتی دلار را هم باید به‌عنوان یکی از اهرم‌های تعیین قیمت در نظر بگیریم. به عبارت دیگر تاثیر کاهش قیمت دلار نیز باید در محاسبات در نظر گرفته شود و از این محل نیز کاهش قیمت‌ها را باید زیرنظر داشت. هر چند شیب نزولی قیمت دلار در ادامه کاهش خواهد یافت و احتمالا سیر افزایش قیمت را نیز در ادامه شاهد باشیم، اما وضعیت انتخابات پیش رو چشم‌انداز قیمت دلار را در محدوده ثبات قیمتی متصور می‌سازد کما اینکه پس از انتخابات این کاهش قیمت یا ثبات قیمتی احتمالا روند عکس را در پیش خواهد گرفت. در ادامه با میثم باقری کوپایی، کارشناس ارشد بازارهای پتروشیمی به گفت‌وگو نشستیم و این کارشناس وضعیت قیمتی 20 محصول پلیمری و شیمیایی پراهمیت را مورد ارزیابی و تجزیه وتحلیل قرار داد.

1- ABS و انواع SBR و PBR: به گفته وی در مورد این کالا روند قیمتی بسیار نزولی پیش‌بینی می‌شود (بیش از 7درصد) و این در حالی است که باید در ماه‌های آتی همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشیم. آخر فروردین زمانی است که تصور می‌شود این کالا به ثبات قیمتی دست یابد.

2- انواع پلی‌استایرن معمولی و مقاوم و انبساطی: باقری در مورد این کالا روند قیمتی نزولی را پیش‌بینی کرد (بیش از 5 درصد) و باید همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشیم. هفته اول اردیبهشت ماه زمانی است که تصور می‌شود این کالا به ثبات قیمتی دست یابد.

3- PVC: به گفته این کارشناس بازارهای کالایی تغییرات قیمتی این کالا ناچیز بوده و این کالا در ثبات قیمتی به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود همچنان این روند تا اواسط فروردین ادامه داشته باشد.

4- پلی‌اتیلن EX3 یا اکستروژن: در مورد این کالا به عقیده وی روند قیمتی همچنان مثبت دنبال می‌شود، اما شیب افزایش قیمت ملایم خواهد بود (1 درصد) که احتمال دارد با کاهش قیمت دلار حتی قیمت کاهش نیز یابد.

5- پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری: در مورد این کالا روند قیمتی همچنان منفی است و شیب کاهش قیمت کمی تند برآورده می‌شود (1تا 4 درصد) بنابراین به خریداران توصیه می‌شود منتظر ثبات قیمت این کالا باشند. هفته آخر فروردین زمانی است که تصور می‌شود این کالا به ثبات قیمتی دست یابد.

6- انواع پلی‌پروپیلن: این فعال بازار پتروشیمی در مورد محصولات پلی‌پروپیلن می‌گوید: روند قیمتی همچنان با شیب بسیار ملایم مثبت است، اما تصور بر این است که این شیب تا انتهای فروردین روند عکس را در پیش بگیرد، اما همچنان در مسیر کاهش نیز به‌صورت ملایم رفتار کند.

7- LAB: وی افزود: این کالا جزو کالاهای محدودی است که سیر افزایش قیمت را تا انتهای فروردین با شیب سریعی دنبال خواهد کرد (بین 5 تا 8 درصد).

8-آمونیاک: وی معتقد است آمونیاک همچنان به سیر صعودی قیمتی خود ادامه می‌دهد ( 4 تا 5 درصد) اما پیش‌بینی می‌شود این روند تا 3 هفته  آینده عکس شود.

9- بنزن: باقری در عین حال افت وحشتناک قیمتی این کالا را پایدار پیش‌بینی کرد (بین 18 تا 22 درصد) و به خریداران توصیه کرد همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشند. به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد. به گفته وی هفته سوم فروردین‌ زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

10 – استایرن منومر: در این بین افت وحشتناک قیمتی این کالا ادامه دارد (بین 10 تا 13 درصد) و به خریداران توصیه می‌شود همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشند. هفته آخر فروردین زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

11- اسید ترفتالیک: وی در تحلیل وضعیت این محصول گفت: این کالا نیز افت قیمتی شدیدی را تجربه می‌کند (بین 3 تا 5 درصد) و به باور من همچنان باید منتظر ثبات قیمت این کالا بود،به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود هفته آخر فروردین ماه زمانی است که این کالا ثبات قیمتی را تجربه می‌کند.

12- اوره: باقری اضافه کرد: افت شدید قیمتی این کالا در منطقه خاورمیانه ادامه دارد (بین 8 تا 10 درصد) و همچنان باید منتظر ثبات قیمت این کالا باشیم. به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد و هفته سوم فروردین ماه نیز زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

13- بوتادین: به گفته وی در صدر کاهش قیمت‌های جهانی، این کالا قرار دارد. شیب کاهش قیمت بسیار وحشتناک است (بین 28 تا 33 درصد) و خریداران باید همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشند. وی معتقد است به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریعتر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد هفته سوم فروردین ماه زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

14- تولوئن: وی در ادامه با اشاره به افت قیمتی این کالا (بین 6 تا 8 درصد) گفت: به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست و یابد و هفته سوم فروردین ماه زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه نماید.

15- روغن پایه: سیر صعودی قیمتی این کالا به‌رغم کاهش قیمت نفت ادامه دارد (بین 4 تا 6 درصد).

16- سود کاستیک: تغییرات قیمتی این کالا همچنان ناچیز بوده، اما رو به افزایش است (1 تا 3 درصد) و پیش‌بینی می‌شود همچنان این روند تا اواسط فروردین ماه ادامه داشته باشد.

17 – متانول: به عقیده باقری افت بالای قیمتی این کالا نیز ادامه دارد ( بین‌15 تا 20 درصد). وی به خریداران توصیه کرد همچنان منتظر ثبات قیمت این کالا باشند. به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد و هفته سوم فروردین ماه زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

18- منومر وینیل استات: این کالا جزو کالاهای محدودی است که سیر افزایش قیمت را طی 3 هفته گذشته با شیب سریعی طی کرده است (بین 4 تا 7 درصد) و پیش‌بینی می‌شود این شیب افزایش قیمت متوقف شود و کالا شرایط ثبات قیمتی را تجربه کند.

19- اتیلن: افت شدید قیمت این کالا نیز همچنان ادامه دارد. ( بین 10 تا 14 درصد) و به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد. هفته سوم فروردین زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

20- پروپیلن: افت شدید قیمتی این کالا همچنان ادامه دارد ( بین 10 تا 17 درصد) و به دلیل شیب شدید کاهش قیمت پیش‌بینی می‌شود کالا سریع‌تر به شرایط ثبات قیمتی دست یابد. هفته سوم فروردین زمانی است که تصور می‌شود این کالا ثبات قیمتی را تجربه کند.

وضعیت معاملات در بورس کالای ایران طی سال گذشته: طی سال اخیر افزون بر 13 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 184 هزارمیلیارد ریال در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران موردمعامله قرار گرفت که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با رشد 7 و 16.32 درصدی همراه شد.بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به پلیمری‌ها اختصاص یافت به‌طوری که این محصولات با حجم 2 میلیون و 597 هزار تن و ارزش 96 هزار میلیارد ریال معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش رشد 27 و 32 درصدی را تجربه کرد. در گروه مواد شیمیایی نیز طی مدت مذکور، معامله 961 هزار تن انواع محصولات شیمیایی به ارزش بیش از 17 هزار میلیارد ریال ثبت شد. این گروه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال 94، رشد 25 و 44 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.در تالار فرآورده‌های نفتی نیز 5 میلیون و 227 هزار تن قیر به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد ریال به فروش رفت که از نظر حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار بود. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می‌توان به داد‌و‌ستد 350 هزار تن گوگرد، 3.2 میلیون تن وکیوم باتوم، یک میلیون و 24 هزار تن لوب کات، 29 هزار و 100 تن سلاپس واکس و 44 هزار و 527 تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

عناوین برگزیده