تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۰۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز مثبت فولاد در سال ۹۶

می متالز - باتوجه به مجموعه عوامل خارجی و داخلی کشور، کارشناسان فولاد، سال۹۶ را سال تثبیت این صنعت ارزیابی کرده‌اند. هرچند سال۹۵ با امیدها و برنامه‌های بسیاری متاثر از رفع تحریم‌ها در پایان سال ۹۴ برای فولادسازان آغاز شد که البته تحقق کامل پیدا نکرد.
چشم‌انداز مثبت فولاد در سال ۹۶

اما در پایان سال با رونقی جهانی، شاهد تحرک‌های به نسبت خوبی در بازار داخلی بودیم. از سوی دیگر افزایش تعرفه‌ها نیز توانست رونق بیشتری برای بیشتر تولیدکنندگان داخلی به همراه بیاورد. از این‌رو با توجه به رونق نسبی که در پایان سال ۹۵ در بازار فولاد ایجاد شده است، می‌توان تثبیت همین وضعیت را برای سال۹۶ پیش‌بینی کرد.


سال ۹۶ سال پرتقاضایی خواهد بود

نشانه‌های رونق خارجی و به تبع رونق بازار فولاد در داخل را می‌توان برای سال ۹۶ پیش‌بینی کرد. در این‌باره بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد سال جدید سال پرتقاضا و خوبی برای بازار فولاد باشد. چراکه هم از نظر بازار داخلی و هم از نظر جهانی علائم این رونق دیده می‌شود. در بعد جهانی نیز تقاضا رو به افزایش است. از آنجا که نرخ سنگ‌آهن، انرژی و مواد اولیه رو به افزایش است، طبیعی است این افزایش نرخ روی محصول نهایی نیز تاثیرگذار باشد. سبحانی در ادامه تاکید کرد: به‌طور کلی اگر عوامل داخلی و خارجی را کنار یکدیگر قرار دهیم می‌توانیم شاهد وضعیت مناسبی برای فولاد در سال ۹۶ باشیم. وی همچنین درباره کاهش تعرفه‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۵ و برای سال جدید عنوان کرد: سال ۹۴ بازار جهانی بسیار افت داشت، از این‌رو قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شدند، اما باوجود تقویت بازار از ماه‌های پایانی سال ۹۵ دیگر اعمال تعرفه‌های بالا چندان ضروری به‌نظر نخواهد رسید. در نتیجه تا حد معقولی تعرفه‌ها کاهش داده شد تا نرخ وارداتی با اندازه تعرفه کاهش پیدا کند و با نرخ داخلی برابری کند تا مانعی برای واردات برای ۹۶ وجود نداشته باشد.


در وضعیت ثبات باقی خواهیم ماند

با این حال برخی کارشناسان معتقدند باتوجه به عوامل داخلی و خارجی به نظر می‌رسد بازار فولاد در سال۹۶ در وضعیت ثبات خود باقی بماند. در این‌باره محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان عنوان کرد: تحلیل‌های مختلفی برای امسال عنوان شده است. چشم‌انداز فولاد را اگر با توجه به اتفاق‌های جهانی در نظر بگیریم که به‌دنبال خود بر بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود به نظر می‌رسد اتفاق چندان خاصی پیش‌رو نباشد که سبب کاهش یا افزایش یکباره در بازار فولاد شوند. بنی‌اسدی ادامه داد: هرچند تاثیر انتخابات دیوان و رشد اقتصادی امریکا پیش‌روست که به نوبه خود بر بازار جهانی تاثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر نیز موضوع دامپینگ چین و کاهش تولیدات این کشور مطرح است، اما به‌نظر می‌رسد ادامه روند اواخر سال ۹۵ را برای ۹۶ ادامه خواهیم داد. وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین می‌توان مدعی شد پیش‌بینی‌ها به این سمت پیش خواهد رفت که وضعیت بازار فولاد در همان شکل تثبیت خود قرار گیرد.
مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد عنوان کرد: البته تولیدات داخلی تا حد زیادی به نرخ سنگ‌آهن بستگی خواهد داشت، چراکه محصول فولاد متاثر از نرخ مواد خام خواهد بود که باتوجه به وضعیت فعلی نرخ سنگ‌آهن نمی‌توانیم شاهد افزایش یا کاهش قیمتی فولاد باشیم. بنی‌اسدی با اشاره به کاهش تعرفه‌ای که در ماه‌های پایانی سال ۹۵ رخ داد، عنوان کرد: کاهش تعرفه‌ها در سال ۹۶ بیشتر به سمت محصولات پایین‌دستی فولاد حرکت کرده است. ازاین‌رو به نظر می‌رسد کاهش تعرفه تغییر جدی ایجاد نکند، چراکه این کاهش تعرفه روی ورق‌های فولادی و برای صنعت پروفیل است. وی تاکید کرد: البته این کاهش تعرفه سبب تعادل قیمت‌ها در داخل شده است. درحال‌حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت با کاهش تعرفه کار هوشمندانه‌ای انجام داده و سبب ثبات و تعادل بازار شده است. وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت بازار باید تعرفه را افزایش یا کاهش داد که به نظر می‌رسد برای سال ۹۶ تعرفه کاهشی مناسب‌تر خواهد بود.


رونق سیالات و خودرویی‌ها در سال۹۶

هرچند در سال ۹۶ برای بهبود بازار فولاد چندان نمی‌توان امیدوار به پروژه‌های عمرانی دولت و بخش مسکن بود، اما به نظر می‌رسد صنایع دیگری بتوانند سبب تحرک‌بخشی به این بازار شوند. در این‌باره محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل فولاد سپیددشت اظهار کرد: وضعیت فولاد در سال ۹۶ بهتر از سال‌های ۹۴ و ۹۵ خواهد بود، زیرا تحرکاتی که در سطح بین‌المللی اتفاق افتاده، نشان از بازار بهتری دارد. ارباب‌زاده در ادامه با اشاره به وضعیت داخلی عنوان کرد: وضعیت بازار داخلی به وضعیت اقتصادی بستگی خواهد داشت. عمده مصرف فولاد نیز به این بازمی‌گردد که پروژه‌های عمرانی راه‌اندازی و فعال شود. البته توسعه‌های صنایع زیربنایی در این زمینه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و گاز و... فعال شود، به تبع مصرف فولاد نیز افزایش پیدا می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد بیش از سال ۹۵ در سال ۹۶ پروژه‌های عمرانی تحرک داشته باشد. ارباب‌زاده با اشاره به سایر حوزه‌های تحرک‌بخش در صنعت فولاد عنوان کرد: البته بازار مسکن و رونق آن در سال ۹۶ که یکی از بازارهای رونق‌بخش فولاد است، چندان امیدوارکننده نیست. اما در زمینه صنعت خودرو، سیالات و صنایع دیگر ممکن است سال آینده بازارهای مناسبی برای فولاد ایجاد شود.


تثبیت نرخ ارز، عامل تاثیرگذار بر بازار فولاد

یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد در سال ۹۶ می‌تواند تثبیت نرخ ارز باشد. در این‌باره مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: بازار فولاد در کشور متاثر از چند عامل خواهد بود، یکی از این عوامل تاثیرگذار، تثبیت نرخ ارز خواهد بود. البته موضوع تاثیرگذار دیگر پیش‌رو بودن انتخابات دولت دوازدهم است که هر یک از این عوامل به نوعی می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشند.
عزیز قنواتی با اشاره به عوامل موثر خارجی عنوان کرد: از بعد جهانی نیز روابط بین چین و امریکا نیز می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد. چون تعیین‌کننده نرخ فولاد درحال‌حاضر چین است. البته سیاست‌های تعرفه‌ای امریکا که این کشور بر محصولات فولادی اعمال خواهد کرد نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی در پایان عنوان کرد: هرچند می‌توان با دید خوش‌بینانه تغییراتی در برخی حوزه‌های فولاد پیش‌بینی کرد، اما به طور قطع نمی‌توان گفت وضعیت فولاد در سال ۹۶ آنچنان کاهشی یا آن‌چنان افزایشی باشد و در کل در حالت تثبیت خود باقی خواهد ماند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده