تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سرمایه‌گذاری که در ۱۰ سال گذشته انجام نشد

می متالز - آنچه باعث شده در این سال‌ها قطعه‌سازان کمتر در حوزه فناوری و روزآمدی ماشین‌آلات تولید، سرمایه‌گذاری کنند نبود سودآوری در این بخش بوده است. بی‌شک سرمایه در جهتی حرکت می‌کند که سودآوری تضمین‌شده و قابل‌قبول را به دنبال داشته باشد.
سرمایه‌گذاری که در ۱۰ سال گذشته انجام نشد

قطعه‌سازی که در مدت ۶ سال تولید همچنان برای نیمی از این سال‌ها از نظر ارزش‌افزوده از خودروسازان مطالبات معوقه دارد و هنوز نیز پرداخت‌ها چندماهه انجام می‌شود نمی‌تواند سودآوری داشته باشد و در حوزه فناوری و روزآمدی واحد تولیدی خود سرمایه‌گذاری و در بخش تحقیق و توسعه حرکت مطلوبی داشته باشد. به‌طورقطع وجود کارخانه‌های گسترده و خودکفایی در تنوع و تولید در صنعت قطعه نتیجه سرمایه‌گذاری دو دهه پیش در این صنعت و سودآوری آن بوده و نیز حرکت آن به‌عنوان صنعتی پیش‌رو بوده است. حتی در این دهه خودروسازان به منظور سودآوری در تولید برخی از قطعات، برای احداث کارخانه‌های و ایجاد خطوط تولید، قطعه‌سازان را حمایت مالی کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند.از سویی دیگر نداشتن نیاز و درخواست تامین برخی از قطعات از سوی خودروسازان در جریان سرمایه‌گذاری این صنعت موثر بوده که در دهه اخیر باوجود سرمایه‌گذاری و بکارگیری تمام توان شرکت‌ها، در عمل سودی نصیب قطعه‌سازان نشده است و امروز قطعه‌سازان با کارخانه‌هایی فرسوده که مطالبات زیادی نیز دارد و کارگرانی که به‌مرورزمان در آستانه بازنشستگی هستند روبه‌رو است.

زمانی که شرکتی اطمینان کند فعالیتی سودآور است نیاز به توصیه کسی یا دستگاهی نیست و به‌طور اتومات شرکت‌ها خود در این مسیر حرکت خواهند کرد.متاسفانه به دلیل وجود برخی موانع در ۱۰ سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت قطعه‌سازی عقبگرد داشته چراکه سیاست‌های اقتصادی کشور به‌نوعی برخلاف طرح توسعه و روزآمدی قطعه‌سازی بوده است. در چنین شرایطی است که نیازمند سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در صنعت قطعه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود و لازم است متصدیان امر به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

احمدرضا رعنایی - نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی

عناوین برگزیده