تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی‌های رویایی فرابورس

می متالز - از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا چهارشنبه ۱۶ فروردین، مانند هر سال روزهای سبز بازار سهام به شمار می‌رود. روزهایی که بیشتر اوقات شاهد رشد ملایم در بیشتر نمادهای بازار هستیم، چراکه در انتهای هر سال فشار فروش و تسویه معامله‌گران اعتباری در بازار باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود
بازدهی‌های رویایی فرابورس

و با آغاز سال جدید که دیگر این فشار از روی بازار برداشته می‌شود شاهد کاهش عرضه‌ها و افزایش تقاضا می‌شویم. در سال جدید و در دو هفته اخیر نیز شاخص کل بورس با رشد ۴۱۸ واحدی (۰/۵۴درصدی) از ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد در پایان سال قبل به ۷۷ هزار و ۶۴۸ واحد افزایش یافت و جالب اینکه ۲۵۵ واحد از این رشد در همان نخستین روز کاری، یعنی ۵ فروردین اتفاق افتاده است. در این مدت شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۶۷ واحد و شاخص صنعت با رشد ۲۶ واحدی روبه‌رو شده‌اند. در بین صنایع مختلف نیز به ترتیب ۵ صنعت؛ پیمانکاری صنعتی (۲۸درصد)، قند و شکر (۱۱درصد)، دستگاه‌های برقی (۹/۵درصد)، ماشین‌آلات (۶/۶۷درصد) و کاشی و سرامیک (۶درصد) دارای بیشترین رشد بوده‌اند.

در مقابل صنعت «محصولات فلزی» به دلیل افت قیمت‌های جهانی فلزات با افت ۵/۴درصدی، بیشترین کاهش را شاهد بوده است. اما بررسی و مقایسه بازدهی شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس نیز جالب است. به‌طوری‌که در این مدت کوتاه شاهد بازدهی‌های رویایی در شرکت‌هایی که نماد آنها در تابلوی بازار پایه معامله می‌شود، بوده‌ایم. برداشتن محدودیت معاملات آنلاین از روی نمادها تنها دلیل این رشدهای هیجانی و رویایی بوده است.پیش از این تا یک‌ماه گذشته، معاملات شرکت‌های حاضر در تابلوی بازار پایه تنها از طریق کارگزاری‌ها و سفارش دستی امکان‌پذیر بود اما از حدود یک ماه اخیر سازمان بورس با برداشتن این محدودیت اجازه داد تا معاملات نماد این شرکت‌ها نیز از طریق آنلاین و با سقف نوسان قیمتی مثبت، منفی ۱۰ درصد روزانه، امکان‌پذیر باشد.از روزی که این امکان ایجاد شد تا امروز بیشتر نمادهای بازار پایه باوجود داشتن زیان انباشته سنگین و زیاندهی عملیاتی در بیشتر این نمادها، شاهد ایجاد صف خرید سنگین هستند. در دو جدول زیر ۱۰ شرکتی که بیشترین افزایش و بیشترین کاهش نرخ را در این دو هفته شاهد بوده‌اند، مشاهده می‌شود. همه این شرکت‌ها بیشترین رشد نرخ بازار پایه و رشدهای بالای ۵۰ درصد در ۷روز کاری بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

 

راضیه عموزاده خلیلی - تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: صمت
عناوین برگزیده