تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۱۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه

می متالز - واردات طلای ترکیه با اقدام مردم این کشور برای کاهش ضرر مالی در برابر نوسانات ارزی، در ماه مارس ۱۷ برابر رشد کرد و به ۲۸.۲ تن رسید.
افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه

به گزارش می متالز، پس از اینکه لیره ترکیه در نوامبر گذشته با شدیدترین کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ روبرو شد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور از مردم خواست برای پشتیبانی از ارز ملی، دلارهایشان را فروخته و لیره یا طلا خریداری کنند.

به گفته مهمت علی ایلیدریم ترک، متخصص طلا در بازار بزرگ استانبول، مردم ترکیه به جای ارزهای خارجی، شروع به خرید طلا کرده اند و بهبود ملایم ارزش لیره هم قیمت طلا را مناسب کرده است. واردات طلای ترکیه در دسامبر پس از درخواست اردوغان از مردم، تقریبا هشت برابر افزایش داشت و به ۳۶.۷ تن رسید که بالاترین واردات ماهانه در بیش از دو سال گذشته بود.

قیمت‌ها در ترکیه از ۱۳۲ لیره (۳۶ دلار) برای طلای ۲۴ قیراط در ژانویه به ۱۵۳ لیره در فوریه افزایش یافته است. قیمت طلا روز سه‌شنبه حدود ۱۴۸ لیره بود.

بر اساس گزارش رویترز، طلا همواره یک دارایی مطمئن در شرایط بی‌ثباتی شناخته می‌شود. مردم ترکیه در ۱۶ آوریل در یک همه‌پرسی درباره تغییرات قانون اساسی که اختیارات اردوغان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد، شرکت می‌کنند و در آستانه این همه‌پرسی خرید طلا افزایش یافته است.

عناوین برگزیده