تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

روزهای ناروشن بازار فولاد در کشورهای در حال توسعه

می متالز - کشورهای در حال توسعه دنیا در ماه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند ولی انتظار می رود در فصل دوم هم بازار فولاد در این کشورها رونق چندانی نداشته باشد.
روزهای ناروشن بازار فولاد در کشورهای در حال توسعه

بازار فولاد کشورهای در حال توسعه دنیا در سومین ماه سال جاری متلاطم بود. در کشور روسیه فضای تجارت فولاد بسیار پرچالش بود و خریداران پایین دستی فولاد به دلیل شفاف نبودن فضای تجارت فولاد و قیمت در بازار داخلی روسیه تمایلی به استفاده از ورقه های تخت فولاد تولید روسیه نداشتند. آنها معتقد بودند قیمت فولاد در بازار این کشور نشان دهنده سطح تقاضا نیست و به همین دلیل خواستار شفاف سازی در این عرصه و تعیین قیمت واقعی فولاد بودند. همین مساله سبب شد تا فولادسازان روس سومین ماه سال جاری را با مشکلات زیادی پشت سر بگذارند و انتظار داشته باشند در فصل دوم سال ۲۰۱۷ میلادی هم وضعیت کم و بیش بر همین منوال باشد.

در هند هم شرایط چندان مساعد نبود. قیمت فولاد در سومین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی یکی از بحث بر انگیز ترین موضوعات مطرح در کشور هند بود. در این ماه خریداران هندی چندان اشتیاقی برای خرید فولاد و فراورده های فولادی نداشتند و پیش بینی شده بود که در فصل دوم سال جاری هم وضعیت کم و بیش برهمین منوال باشد. فعالان صنعت فولاد هند ضعف های زیر ساختی در صنعت فولاد هند را اصلی ترین عامل ایجاد بحران در بازار این کشور در سال جاری ذکر کردند.

فضای تجارت فولاد در اوکراین در فصل دوم سال جاری هم چندان روشن نیست و تمامی فعالان  صنعتی در این کشور انتظار دارند سال سختی در پیش باشد. در فصل دوم تمایل خرید فولاد برای انجام فعالیت‌های ساختمانی در اوکراین کم می شود زیرا بازار مسکن در این کشور وارد رکود شده است.

 

ترکیه و امارات شرایط بهتری دارند

در سومین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی دو کشور ترکیه و امارات وضعیت بهتری داشتند. ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد در خاورمیانه است و با وجود اینکه اجرای طرح های اصلاحاتی در این کشور باعث کند شدن فعالیت‌های ساختمانی در این کشور شده است ولی تلاش برای افزایش سهم در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است. صادرکنندگان ترکیه اعلام کردند در فصل دوم سال جاری  تلاش می کنند تا بخش بزرگتری از بازار مصرف کشورهای آسیایی را به خود اختصاص دهند و در این بازار با دو رقیب بزرگ یعنی کشورهای روسیه و هند مبارزه خواهند کرد. بنابراین افت مصرف در بازار فولاد در شرایطی که تلاش برای جایگزینی صادرات به جای مصرف داخلی وجود دارد تاثیرات منفی کمی روی اقتصاد ترکیه دارد.

در امارات که یک مصرف کننده بزرگ است و پروژه های ساختمانی زیادی در این کشور هر ساله اجرا می‌شود وضعیت کمی فرق می کند. هم اکنون شمار زیادی از مسولان خرید در پروژه های ساختمانی برای ارایه سفارش های تازه منتظر مشاهده وضعیت آینده بازار مسکن هستند و به همین دلیل سفارش‌های خرید آتی فولاد برای پروژه های ساختمانی با حجم کم و با فواصل زمانی زیاد داده می‌شود. یک دلیل مهم برای این تعویق‌ها را می توان نزدیک بودن ماه رمضان و تعطیلات تابستانی در این کشور دانست. ولی با وجود تمامی مسایل ذکر شده وضعیت بازار فولاد در امارات در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بهتر است.  

 

عناوین برگزیده