تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۱۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پایان دوره افول صنعت فولاد اروپا

می متالز - صنعت فولاد سازی اروپا در سال جاری شاهد نقطه عطف خواهد بود. رشد صنعت فولادسازی اروپا که در سال‌های اخیر بحران را تجربه کرده بود یک مساله ملموس در سال جاری است.
پایان دوره افول صنعت فولاد اروپا

اروپا یک قدرت صنعتی در حال افول است و وضعیت صنعت فولاد سازی اروپا هم به خوبی این افول قدرت را نشان می دهد. آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر صنعت فولاد اروپا با بحران‌های زیادی روبرو بوده است و این بحران‌ها زمینه ساز کاهش سهم تولید اروپا در جهان شده است.

 مرکز مطالعات آهن و فولاد اروپا در گزارش اخیر خود با اشاره به اینکه بحران صنعت فولادسازی پایان یافته است و به تدریج صنعت فولاد اروپا رشد خواهد کرد نوشت: در سال ۲۰۰۶ میلادی سهم صنعت فولادسازی اروپا به کل تولید فولاد دنیا برابر با ۱۵ درصد بود در حالیکه در سال گذشته سهم صنعت فولادسازی اروپا به کل  تولید فولاد دنیا به ۱۰ درصد تنزل یافت. سطح بالای بدهی شرکت‌های فولاد سازی، هزینه بالای تولید در این شرکت‌ها و عدم مدیریت صحیح عامل اصلی بحران در صنعت فولادسازی اروپا بود. از طرفی به دلیل بحران اقتصادی در دنیا تقاضا برای فولاد هم روند کاهشی داشت. حتی اگر در سال‌هایی رشدی اندک در مصرف فولاد مشاهده شده باشد باز هم پیش بینی این وضعیت از قبل امکان پذیر نبوده است و به همین دلیل سرمایه گذاری در این صنعت رشد نکرد.

  بررسی وضعیت شرکت‌های فولادسازی نشان می دهد که بزرگترین شرکت‌های فولادسازی اروپا اغلب بدهی های زیادی دارند و حاشیه سود بسیار پایینی دارند. این شرکت‌ها در فضایی بسیار رقابتی فعالیت می کنند و به دلیل حاشیه سود بسیار پایینی که دارند در مقابل واردات به خصوص واردات فولاد از کشور چین بسیار آسیب پذیر هستند. اما انتظار می رود سال جاری نقطه عطفی در صنعت فولاد اروپا باشد زیرا در کشورهای اروپایی سیاست‌های ضد دامپینگ اجرا می شود و شرکت‌های فولادسازی مختلفی در این منطقه با هم ادغام خواهند شد. مرکز مطالعات بازار فولاد اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت: مشکلات صنعت فولاد اروپا به تدریج در حال حل شدن است ولی تا برطرف شدن تمامی مشکلات راه درازی در پیش است.

ادغام شرکت‌های فولادسازی منافع زیادی دارد

جقری مارکس تحلیل گر مرکز مطالعاتی آهن و فولاد بر این باور است که ادغام برندهای فولادسازی باعث کاهش هزینه تمام شده تولید فولاد می شود و سرمایه اولیه مورد نیاز برای تولید را تقلیل می‌دهد. از طرف دیگر به دلیل کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد و فراورده های فولادی، قدرت رقابت در بازار زیادتر می شود و به دنبال آن تولید کنندگان فرصت رشد و سودآوری بالاتری دارند.

 از جمله برندهایی که در سال ۲۰۱۷ مذاکراتشان در زمینه ادغام بخش‌هایی از شرکت را با جدیت بیشتری پیگیری می کنند شرکت آلمانی تایسن گروپ و شرکت هندی تاتا استیل است. این دو برند از ژوئن سال قبل مذاکراتشان را آغاز کرده اند ولی این مذاکرات در ماه‌های اخیر با جدیت بیشتری پیگیری شده است.

قیمت فولاد در سال ۲۰۱۷

یکی از مسایل دیگری که در تصمیم گیری های شرکت‌های فولادسازی اهمیت دارد، قیمت فولاد در بازار است. انتظار می رود در سال جاری قیمت فولاد و فراورده های فولادی در دنیا رشد کند و به همین دلیل برندهای فولادسازی افق مثبتی در مورد بازار فولاد در مقابل چشم خود دارند. البته این رشد به اندازه ای نسیت که شوکی در بازار ایجاد کند بلکه رشدی تدریجی خواهد بود.

عناوین برگزیده