تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۳۸۰۱
کد خبر: ۲۱۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در دیدار کرباسیان با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن کشور مطرح شد

آمادگی برای واگذاری پژوهش‌های ایمیدرو

می متالز - پنجشنبه‌ای که گذشت مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو با نادعلی اسماعیلی‌دهج رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و شورای مرکزی این سازمان دیدار کرد. در این دیدار نکات مهمی از سوی رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره همکاری با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین واگذاری فعالیت‌های معدنی و مرتبط با آن به فعالان بخش خصوصی مطرح شد.
آمادگی برای واگذاری پژوهش‌های ایمیدرو

در کنار این موضوع واگذاری برخی از امور از سوی ایمیدرو به نظام مهندسی معدن نیز از دیگر موارد مطرح شده در جلسه برگزار شده با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران بود.


خصوصی‌سازی فعالیت‌های معدنی

در ابتدای این دیدار، مهدی کرباسیان اظهار کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر این باور است که باید خصوصی‌سازی و واگذاری فعالیت‌های معدنی به این بخش به بهترین شکل انجام شود. یکی از راهکارهایی که رسیدن به این هدف را ممکن می‌سازد استفاده از تشکل‌های تخصصی در بخش معدن به ویژه سازمان نظام مهندسی معدن است. بنابراین باید تمامی فعالان در این بخش تلاش خود را در این راه انجام دهند.
وی در ادامه افزود: توجه نکردن به سازمان‌های فعال در بخش معدن همچون سازمان نظام مهندسی معدن به بخش معدن و در نهایت به اقتصاد کشور لطمه خواهد زد زیرا این سازمان، تخصصی، حرفه‌ای و ملی و از همه مهم‌تر غیرانتفاعی بوده و فعالیت‌های آن فقط برای افزایش بهره‌وری بخش معدن است.
به عقیده وی، رشد و توسعه سازمان‌های فعال در بخش معدن باید مورد توجه قرار گیرد که بخشی از این موضوع به فعالان و دست‌اندرکاران این سازمان‌ها همچون سازمان نظام مهندسی معدن بازمی‌گردد. به این ترتیب که پیشنهادات و درخواست‌های خود را برای اعتلا و رشد سازمان ارائه کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در دوره جدید فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران، بهتر است برون‌سپاری انجام شود. از طرفی فعالیت‌های ایمیدرو را که سازمان نظام مهندسی معدن توان انجام آن را دارد نیز می‌توان به این سازمان واگذار کرد. در کنار موارد یادشده، ارائه انتقادات و پیشنهادات باعث رشد و پیشرفت کار خواهد شد. بنابراین نقدپذیری، یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که منجر به پیشرفت سازمان‌ها می‌شود.


توسعه اکتشافات معدنی

به گفته کرباسیان، سازمان نظام مهندسی معدن ایران با داشتن ۳۶هزار عضو متخصص در زمینه‌های مختلف معدنی به عنوان بازوی اجرایی سازمان ایمیدرو است و نکته اساسی در این زمینه نهادینه کردن استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و تخصصی در بخش معدن است؛ زیرا اجرایی شدن این امر باعث کنار گذاشته شدن تصمیمات سلیقه‌ای می‌شود. درحال‌حاضر سازمان ایمیدرو نیز بر این امر اعتقاد دارد و هر آنچه سازمان نظام مهندسی توان اجرایی کردن آن را داشته باشد از سوی ایمیدرو به آنها واگذار خواهد شد.
وی افزود: در شرایط کنونی همکاری‌هایی بین سازمان ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بخش آموزش اشاره کرد. در این زمینه سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچون چشم و گوش سازمان ایمیدرو در استان‌ها، آن را به خوبی اجرا می‌کند. البته باید توجه کرد برنامه‌های آموزشی سازمان‌ها باید بیشتر به سمت کاربردی شدن حرکت کرده و هدایت شوند.
کرباسیان در ادامه گفت: درباره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز همکاری‌های مشترکی بین سازمان ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن ایران وجود دارد که اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو در زمینه پژوهش نیز هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و ایمیدرو آمادگی را دارد تا طرح‌های پژوهشی خود را از طریق سازمان نظام مهندسی معدن کشور انجام دهد. در این زمینه شاهدیم سازمان ایمیدرو در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری داشته تا طرح‌های نیمه تمام را به سرانجام برساند که خوشبختانه با تلاش همکاران و فعالان در این بخش به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌ایم.
درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بخش معدن مربوط به اکتشافات است. در این زمینه کرباسیان گفت: اکتشافات وسیعی در ۲۱ استان کشور به شکل گسترده انجام شده و امید است در آینده نزدیک خبرهای خوشی در حوزه اکتشافات اعلام شود. وی در اکتشافات اخیر به ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی مختلف همچون زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و طلا اشاره کرد.


حمایت ایمیدرو از سازمان نظام مهندسی معدن

نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور نیز در این دیدار ضمن تبریک سال نو از حمایت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به ویژه هیات عامل این سازمان، تشکر و نظرات و پیشنهادات خود را درباره اعتلا و پیشرفت سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان کرده و درخواست‌هایی در این زمینه مطرح کرد.
گفتنی است سازمان نظام مهندسی معدن ایران با داشتن حدود ۳۶هزار عضو در ۴رشته متشکل از مهندسان معدن، متالورژی استخراج، بهره‌بردار و زمین‌شناس نقش قابل توجهی در ایمن‌سازی معادن و افزایش سطح بهره‌وری از معادن بر عهده دارد. در این میان برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و فعالان بخش معدن می‌تواند این سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری کند. همچنین رایزنی با کشورهای توسعه‌یافته و فعال در حوزه معدن از دیگر مواردی است که می‌توان ضمن ارتقای سطح دانش فنی کارشناسان این سازمان، شرایط را به منظور افزایش سطح ایمنی معادن برای کارگران معدنی فراهم کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده