تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۱۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش مرکز تجارت جهان؛

آسیا و اقیانوسیه، بزرگترین بازار برای مقاطع فولادی

می متالز - مقاطع فولادی گروهی از محصولات نیمه ساخته با انواع مقاطع U شکل، T شکل، H شکل و... هستند که گروه‌های آلیاژی و غیرآلیاژی را شامل می‌شوند.
آسیا و اقیانوسیه، بزرگترین بازار برای مقاطع فولادی

این مقاطع به‌طور گسترده‌ای در سازه‌های ساختمانی، استادیوم‌ها ، پل‌ها و... استفاده می‌شوند. همچنین این مقاطع در ساخت خودروها، سکوهای دریایی، صنایع پتروشیمی و... کاربرد دارند. نوع مقطع مورد استفاده نیز وابسته به مقدار بار منتقل شده از طریق سایر اجزای درگیر است. سرعت بالای رشد صنعت به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه یک فاکتور بسیار مهم در تغییرات این بازار در طول چند سال آینده خواهد بود. به‌گزارش مرکز تجارت جهانی در سال 2015 میلادی، صادرات جهانی مقاطع فولادی در حدود 15 میلیون و 530 هزار تن بود که نسبت به سال 2014 میلادی افت ناچیزی در حدود 0.2 درصد را تجربه کرد. در منطقه اروپا، اسپانیا و آلمان عنوان دو صادرکننده بزرگ مقاطع فولادی در سال 2015 میلادی را به‌خود اختصاص دادند. اگرچه بررسی آخرین آمار منتشر شده از صادرات این محصولات در سال 2016 نیز نشان می‌دهد که این دو کشور همچنان در صدر صادرکنندگان مقاطع فولادی دنیا قرار دارند و در سال 2015 در حدود 22.5 درصد صادرات جهانی مقاطع فولادی دنیا را به‌خود اختصاص دادند.

 در منطقه خاورمیانه ترکیه با صادرات بیش از یک میلیون و 500 هزار تن مقاطع فولادی در سال 2015 میلادی و با سهم 9 درصدی از صادرات جهانی، رتبه سوم بزرگترین صادرکننده مقاطع فولادی دنیا را از آن خود کرد. این کشور در سال 2016 میلادی توانست بیش از یک میلیون و 455 هزار تن از این محصولات صادر کند که نشان دهنده افت 3 درصدی نسبت به سال 2015 است. می‌توان گفت که کمبود تقاضای داخلی و خارجی، صادرات مقاطع ترکیه را با افت روبه‌رو کرد. پس از ترکیه، کره جنوبی و لوکزامبورگ به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم صادرکنندگان بزرگ سال 2015 قرار گرفتند. این دو کشور در سال 2016 میلادی به‌ترتیب بیش از یک میلیون و 381 هزار تن و یک میلیون و 267 هزار تن انواع مقاطع فولادی به بازارهای جهانی صادر کردند.

در این میان چین که عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد دنیا در سال 2016 میلادی را به‌خود اختصاص داد، با صادرات بیش از یک میلیون و 67 هزار تن، پس از ژاپن در رتبه هفتم صادرکنندگان بزرگ مقاطع فولادی دنیا در سال 2016 قرار گرفت. چین در سال 2016 حدود 65 میلیون تن از ظرفیت تولید خود را کاهش داد که البته تاثیر مستقیمی بر صادرات محصولات فولادی آن داشت.                                    

‏Technavio به عنوان یک تحلیلگر جهانی، روند رشد بازار جهانی این محصولات تا سال 2020 را برآورد کرده است. بر اساس این تحلیل، بازار جهانی برای محصولات فولادی طویل به رشد سالانه بیش از 5 درصد تا سال 2020 خواهد رسید. سرعت بالای صنعتی شدن و توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک فاکتور بسیار مهم در تغییرات این بازار در طول چند سال آینده خواهد بود. مقاطع فولادی نیز که در این گروه از محصولات قرار می‌گیرند، این رشد را تجربه خواهند کرد.

همچنین هرگونه رشد در بازار ساخت و ساز جهانی به افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی منجر خواهد شد. یک عامل پیشرو دیگر در این بازار استفاده از قراضه فولادی است. با توجه به نیاز روز افزون کاهش کربن، بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین در حال افزایش استفاده از قراضه‌های آهنی هستند. این روند از نظر اقتصادی و کاهش خسارات زیست محیطی بسیار به‌صرفه است.

با توجه به این پیش‌بینی و در نظر گرفتن استفاده گسترده از مقاطع فولادی در ساخت و ساز، منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگترین بازار برای مقاطع فولادی محسوب می‌شود. چنانکه کره جنوبی در سال 2016 میلادی با واردات یک میلیون تنی مقاطع فولادی، دومین واردکننده بزرگ دنیا در این منطقه بود.

رشد در این بازار توسط سرمایه‌گذاری عظیم در صنایع ساخت و ساز، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند تحقق خواهد یافت. نتایج پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار محصولات فولادی طویل از جمله مقاطع فولادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه رشد سالانه قابل توجه و حدود 6 درصدی را تا سال 2020  تجربه خواهد کرد.

عناوین برگزیده