تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۲۲۰۵
سرویس خبر : انرژی
خلافت اسلامی تغییر استراتژی می‌دهد

داعش اتمی

می متالز - آیا داعش به بمب اتم دست یافته یا هنوز به‌دنبال آن است؟ این مهم‌ترین پرسش روز است که مجله تایم به آن پرداخته است.
داعش اتمی

 به نوشته این مجله یک تهدید هسته‌ای از سوی جمهوری‌های سابق شوروی وجود دارد. در بهار گذشته، یک شب «امیران چادونه‌لی» یکی از دلالان سابق شوروی سابق در گرجستان با دو غریبه در زیر پل شهر کوبه‌لتی، یکی از شهرهای کوچک ساحلی دریای سیاه ملاقات کرد. این دو غریبه از طریق تلفن خود را دو خارجی معرفی کردند، یکی ترکیه‌ای و دیگری روسی و آنها به‌دنبال یک چیز ناب و با ارزش بودند که می‌توان گفت از طلا ناب‌تر و در بازار بسیار نادر است.

 

 

چادونه‌لی می‌دانست که این مورد با ارزش را چگونه می‌توان به چنگ آورد. البته او نمی‌دانست که مشتریان وی در واقع پلیس هستند. در زیر پل، او به آنها کالایی را که به‌دنبالش بودند، نشان داد. یک جعبه سربی به اندازه یک گوشی هوشمند که حاوی چند پوند اورانیوم رادیواکتیو بود. هر چند این مقدار برای ساخت سلاح اتمی کافی نیست؛ اما از لحاظ درجه تسلیحاتی اورانیوم 235 شناخته می‌شود. این مقدار اورانیوم به هیچ‌وجه نمی‌تواند تبدیل به بمب اتم شود اما اگر همین مقدار با مواد منفجره ترکیب شود این توده فلزی می‌تواند به اصطلاح تبدیل به یک بمب‌ کثیف شود. این نوع از بمب‌های کثیف می‌تواند یک منطقه را مسموم کند.

در فرهنگ عامه، به کسانی که در کار و کاسبی این موارد هستند، «اربابان جنگ» گفته می‌شود. کسانی که با کت و شلوار در بازارهای قاچاق اسلحه حضور دارند و به قاچاق این نوع تسلیحات دست می‌زنند، کسانی که به زیردریایی‌ها هم دسترسی دارند. مجله تایم در این شماره با پلیس گرجستان نیز گفت‌وگو کرده است و پلیس این کشور نگرانی‌های امنیتی از حضور افرادی همچون چادونه‌لی دارد اما عمده نگرانی آنها این است که این افراد مسیر را برای دستیابی گروه‌های تروریستی همچون داعش به بمب‌های کثیف باز کنند.

با حملات همه‌جانبه علیه داعش، این گروه در سال گذشته در سوریه و عراق ضعیف شده است و این احتمال وجود دارد که این گروه به‌دنبال تغییر تاکتیک در میادین نبرد باشد. با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره، داعش از سربازان خود در کشورهای غربی خواسته است از هر اسلحه‌ای که به آن دسترسی دارند استفاده کنند. کارشناسان بر این باورند که با دستیابی داعش به این نوع تسلیحات اوضاع می‌تواند نسبت به گذشته هم بدتر شود.

عناوین برگزیده