تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۲۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
احسان دشتیانه:

صادرات‎ ‎ذوب‎ ‎آهن‎ ‎اصفهان‎ ‎امسال ‎به‎ ‎یک‎ ‎میلیون‎ ‎تن میرسد

می متالز - احسان دشتیانه معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: صادرات ذوب آهن اصفهان در سال 94 و 95 نسبت به 93 از رشد صد در صدی برخوردار بوده است و برنامه داریم صادرات محصولات فولادی طویل را در این شرکت از 700 هزار تن سال 95 به یک میلیون تن در سال 96 را پیگیری خواهیم کرد .
صادرات‎ ‎ذوب‎ ‎آهن‎ ‎اصفهان‎ ‎امسال ‎به‎ ‎یک‎ ‎میلیون‎ ‎تن میرسد

وی تصریح کرد : در سال 96 سیاست ذوب آهن اصفهان بر صادرات متمرکز است. به طوری که خطوط تولید در خدمت صادرات خواهد بود و هم اکنون محصولات صادراتی این شرکت تا اواخر اردبیهشت امسال پیش فروش شده است. معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن اظهار داشت: در سال 96 برنامه صدور حدود 40 درصد محصولات ذوب‌آهن اصفهان اجرا خواهد شد و عراق، افغانستان، امارات، عمان، کویت، اردن بازار هدف صادراتی این شرکت هستند و بتازگی کشورهای سودان، ترکیه، تایوان، تایلند نیز به سبد صادراتی اضافه شده‌اند.

دشتیانه از قرارداد جدید صادراتی ذوب آهن اصفهان با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: آلمان، بلژیک و هلند مقصد جدید صادراتی محصولات طویل ذوب آهن اصفهان هستند. وی افزود :قیمت محصولات صادراتی ذوب‌آهن اصفهان گرانتر از داخل است اما ثابت بودن نرخ ارز با توجه به افزایش هزینه ها در داخل گاه سود صادرات را با مشکلاتی روبرو می‌کند و این باعث زیان دهی فروش خارجی در مقاطع می شود.

دشتیانه تغییر نگاه دولت به صادرات فولاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سیاست دولت در صادرات فولاد تغییر کرده است اما برای جهش صادراتی باید فولاد سازان از طرف دستگاه‌های دولتی مورد حمایت ویژه قرار گیرند از سوی دیگر باید ایران مشکلات پایه ای را در مورد صادرات همانند ترکیه رفع کند. معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن تخریب فولاد مبارکه توسط برخی بنگاه‌ها در مورد ارزان فروشی فولاد را نادرست خواند و افزود: فولاد مبارکه افتخار صنعت کشور است، این شرکت به قلب بازار اروپا نفوذ کرد در صورتی که خارجی ها نمی خواستند محصولات این شرکت در اروپا عرضه شود. وی گفت: کاهش صادرات محصولات فولاد مبارکه اتفاقی تلخ بود در سال گذشته اتفاق افتاد و نباید داخلی ها این شرکت را به ارزان فروشی متهم می کردند.

دشتیانه اظهار داشت: در سال 95 در شرکت ذوب آهن اصفهان حدود 2.1 میلیون تن فولاد تولید شد که از این رقم700  هزار تن صادرات صورت گرفته است. وی خاطر نشان کرد:با افزایش بهره وری و ورود تکنولوژی های جدید باید به کمک طرح‌های فولادی کشور بیاییم و چاره ای جز توسعه فناوری در این صنعت برای رسیدن به تولید اقتصادی نداریم. معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن شرایط حال بر بازار فولاد در سال 95 را نسبت به سال 94 بهتر ارزیابی کرد و افزود: در سال 96 امیدواریم اقتصاد ایران از رکود خارج شود و علایم نشان می دهد بازار فولاد در سال جاری بهتر از سال 95 خواهد بود .وی گفت: ایران در توسعه صنعت فولاد نباید برنامه چین را تکرار کند بلکه باید به سمت تولید و صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا حرکت کند . دشتیانه خاطر نشان کرد:  هم اکنون در دنیا تبدیل سنگ آهن به فولاد اقدام دشواری نیست از سوی دیگر با مشکلات آلایندگی و افزایش هزینه ها روبرو است. بنابراین در چنین شرایطی توصیه می شود به سمت تولید فولاد های خاص حرکت کنیم.

معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن اظهار داشت: زنجیره تولید فولاد در کشور با نواقصی رو بروست و تصمیم گیران در سال‌های گذشته باید فولاد را به سمت معدن سوق می‌دادند نه این که برعکس عمل کنند. وی گفت: فولاد سازان کشور باید صاحب معدن باشند تا در جنگ صادرات فولاد مسیر را راحت تر طی کنند و اینکه سنگ‌آهنی ها به سمت احداث کارخانه فولاد بروند شاید سیاست خوبی نباشد. دشتیانه افزایش قیمت زغال سنگ در اواخر سال جاری رابه ضرر ذوب‌آهن اصفهان دانست و افزود: افزایش قیمت زغالسنگ از کیلویی 360 تا به 450 تومان در سال گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که حباب رشد نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی ترکیده بود و این شرکت همواره در سال جدید به دنبال کاهش قیمت خرید زغالسنگ است.

 

عناوین برگزیده