تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۲۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
ایران در صنعت ریل سازی خودکفا نیست

48 درصد فولاد ریل راه‌آهن دنیا در چین تولید می‌شود

می متالز - حمل و نقل ریلی یکی از روش‌های حمل و نقل زمینی است که صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی به‌همراه دارد.
48 درصد فولاد ریل راه‌آهن دنیا در چین تولید می‌شود

فشارهایی که در شرایط کاری بر ریل وارد می‌شود، نیاز به استفاده از فولاد دارای ترکیب شیمیایی ویژه و مقاومت بالا برای ساخت ریل را ضروری کرده است. فولاد اولیه ریل راه‌آهن از روش‌های رایج تهیه فولاد از جمله کوره بلند تولید شده و پس از آن در مرحله بعدی در مقاطع مورد نظر نورد می‌شود. تنها چند منطقه در دنیا به‌عنوان دارنده تکنولوژی برتر تولید مواد فولادی ریل‌های راه‌آهن شناخته شده‌اند.

طبق جدیدترین آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2015 میلادی، بیش از 10 میلیون و 67 هزار تن فولاد ریل راه‌آهن، در دنیا تولید شد که در مقایسه با سال 2014 که 11 میلیون و 679 هزار تن بود، افت 14 درصدی را تجربه کرد. به‌دلیل حضور چین، تولیدکننده اصلی فولاد ریل راه‌آهن دنیا در منطقه آسیا و اقیانوسیه، این منطقه 58 درصد از تولید جهانی فولاد ریل راه‌آهن را به‌خود اختصاص داد. در سال 2015 این منطقه توانست بیش از 5 میلیون و 814 هزار تن فولاد ریلی تولید کند. اگرچه در مقایسه با میزان تولید سال 2014، در حدود 22 درصد افت داشت.

پس از آسیا، اروپا با افزایش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2014، توانست 2 میلیون و 252 هزار تن فولاد ریلی تولید کند. این منطقه در سال 2015 در حدود 22 درصد کل تولید فولاد ریلی دنیا را از آن خود کرد. آمریکای شمالی با سهم 12 درصدی از تولید جهانی و با کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2014، بیش از یک میلیون و 171 هزار تن فولاد ریل راه‌آهن تولید کرد. در نهایت منطقه C.I.S در سال 2015 میلادی 830 هزار تن فولاد ریلی تولید کرد که در مقایسه با سال پیش از آن، 14 درصد افت داشت. سهم این منطقه 8 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

پس از چین، ایالات متحده آمریکا با تولید یک میلیون و 171 هزار تن در سال 2015، عنوان دومین تولید کننده بزرگ فولاد ریل راه‌آهن دنیا را به‌خود اختصاص داد. کشورهای ژاپن، روسیه و استرالیا نیز به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد ریلی سال 2015 قرار گرفتند. تولید فولاد ریلی هند نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا، کمتر از 800 هزار تن بود.

این در حالی است که ایران با وجود رتبه چهاردهم در تولید جهانی فولاد و همچنین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی برای تولید ریل راه‌آهن، و نیز با وجود هزینه بسیاری که از سوی ذوب آهن اصفهان برای ساخت کارخانه نورد ریل در کشور انجام شد، هنوز این صنعت به خودکفایی نرسیده و بازار واردات ریل از کشورهای ترکیه، هند و چین داغ و عمده ریل‌های مورداستفاده، وارداتی است. در این شرایط و با توجه به سرمایه گذاری بالای ذوب آهن در ساخت کارخانه نورد ریل که عمده آن در زمان تحریم صورت گرفت، به نظر می‌رسد که تولید ریل توسط تولیدکنندگان داخلی هم به صرفه‌تر است و هم پیشرفت صنایع ریلی کشور راه به همراه خواهد داشت.

عناوین برگزیده