تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۲۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیلی بر بازار بیلت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نقش ایران در این بازار

می متالز - بدنبال گسترش قابل توجه بازار بیلت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نیمه دوم سال 2016 و باوجود استراتژی صادرات ارزان قیمت چینی ها تولیدکنندگان این کشورها در سال گذشته تولید بیلت خود را افزایش دادند . این امکان وجود دارد که این کشورها در سال 2017 این روند افزایش تولید را با قدرت بیشتری ادامه دهند بنابراین شاهد تغییر بیشتر در بازار محصولات نیمه تمام این منطقه خواهیم بود .
تحلیلی بر بازار بیلت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نقش ایران در این بازار

در سال 2016 چین بر بازار بیلت این کشورها سلطه کامل داشت. براساس تخمین های متال اکسپرت در سال 2016 حجم صادرات محصولات نیمه تمام چین به این منطقه نسبت به سال قبل از آن  30 درصد افزایش داشت و به بیش از 2 میلیون تن رسید اما بعد از افزایش قیمت ها سهم چین از بازار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کاهش یافت.

در نیمه دوم سال 2015 و نیمه اول سال 2016 بیلت ارزان قیمت چین نه تنها برای نوردسازان این منطقه بلکه برای کارخانه هائی که بر پایه آهن اسفنجی فعالیت داشتند انتخاب خوبی بود زیرا قیمت های پلت بالا و عرضه مواد اولیه محدود بود بطوری که در سه ماهه دوم سال 2016 این کشورها 1 میلیون و 8 هزار تن بیلت از چین وارد کردند که در نوع خودش رکورد بحساب می آمد اما در نیمه دوم سال 2016 اوضاع تغییر کرد و حجم محموله های وارداتی از چین 77 درصد کاهش یافت زیرا چینی ها ترجیح دادند بر بازار داخلی متمرکز شوند.

در نتیجه تولیدکنندگان داخلی از این فرصت برای افزایش تولید خود بهره بردند. براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد تولید فولاد خام در عربستان، امارات و قطر در نیمه دوم سال 2016 در حدود 6 درصد و بعبارتی 5.7 میلیون تن افزایش داشته و سهم تولیدکنندگان داخلی این کشورها در بازار بیلت از 15 درصد به 33 درصد رسیده است. تولیدکنندگان دیگر هم سعی دارند بیشتر از بیلت داخلی استفاده کنند .  

ایران هم از غیاب چین در بازار بیلت این کشورها سود برده اگرچه این کشور در سال 2016 و بدلیل پاره ای مشکلات سیاسی هیچ صادراتی به عربستان نداشته است. سهم ایران از بازار بیلت این کشورها در نیمه دوم سال 2016 از 12 درصد به 27 درصد افزایش داشته و البته قیمت های ایران و زمان های تحویل کوتاه هم برای این کشورها جذاب بوده است. عمده ترین خریدار بیلت ایران عمان و امارت بوده اند.

ارزیابی های متال اکسپرت نشان می دهد که کارخانه های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  در سال 2017 هم بر استفاده از محصولات داخلی تمرکز یافته اند بطوری که در سه ماهه اول سال 2017 تولید محصولات طویل از بیلت تولیدی خود این کشورها به 3 میلیون و 2 هزار تن رسید در حالیکه در سه ماهه چهارم سال 2016 این حجم کمتر از 3 میلیون تن بود.

تخمین زده می شود در بین عرضه کنندگان خارجی ایران همچنان در سال 2017 هم در بازار این کشورها فعال تر باشد. یک تاجر عمانی می گوید ایرانی ها فعلاً جایگاه مستحکمی در بازار کشورهای این منطقه دارند و احتمال بازگشت چینی ها به این بازار در سال 2017 ضعیف است. البته یه تاجر عربستانی به متال اکسپرت گفته ممکن است چینی ها بدلیل داشتن حجم بیلت زیاد مجدداً به این بازار بازگردند اما قطعاً در نیمه اول سال حضور نخواهند داشت.

در سال 2017 کشورهای CIS مجبور به کاهش حجم صادرات بلیت خود به خاورمیانه و شمال آفریقا از عمده بازارهای صادراتی خود شدند. در حال حاضر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس واردات بیلت از این کشورها را حدود 200 هزار تن کاهش داده اند و عربستان عمده ترین خریدار بیلت از اکراین بوده است این در حالی است که اکراین با تولیدکنندگان داخلی عربستان در رقابت تنگاتنگی قرار دارد و باید بدنبال آپشن های دیگری در این منطقه باشد. با توجه به بهبود هزینه های تولید بیلت احتمال ورود ترکیه را هم باید در نظر داشت.  

عناوین برگزیده